Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
aquamartin

Småfel på ny Aquador 26 HT 2011

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vill bara dela med mig av erfarenheter av min nya Aqudor 2011 med VP D4 300. Har egentligen bara en fråga, stängs era kylskåp av när huvudströmbrytarna slås av eller går det ändå - mitt går ändå, känns skumt! (Läs mer nedan) 

SMÅFEL PÅ NY BÅT:
Efter att ha haft båten någon månad så börjar småfelen visa sig...

När jag efter någon veckas användning öppnade motorluckan så fann jag 5-10 liter vatten i kölsvinet, plus att det flöt rödfärgat olja på vattnet - kändes mindre lustigt. Plus att jag blev lite orolig för driftsäkerheten/påverkan av att det läckt hydraulolja ur något av systemen, frågan var bara ur vilket? Plus att ankarspelet snabbt blev sämre och sämre för varje utflykt.

HYDRAULSTYRNING:
Började även tycka att styrningen tog dåligt (speciellt efter att jag upptäckt oljeläckaget) och det krävdes helt varv på ratten för att göra minsta kurskorrigering. Började själv misstänka hydraulstyrningssystemet, men visste inte om det bara var inbillning med dålig styrförmåga. Kontakta försäljningsstället som i sin tur vidarebefodrade till marinan som har hand om Aquadors garantiåtgärder här i Stockholm. På vägen dit var styrförmågan nästan noll, läskigt! Väl framme vid marinen så gissade de självklart också på läckande slangar/infästning bakom motorn till hydraulstyrningen (vilket visst brukar vara vanligt förekommande.. annan som råkat ut för det?).

Båten är just nu inne på åtgärder av det misstänkta oljeläckage i hydraulstyrningen. - vilket efter felsökning visade sig troligen vara överfylld servostyrning som i sin tur spottat ur sig överskottet. Att den blivit överfylld beror troligen på att de i fabriken i Finland försökt åtgärda den svampiga styrningen med att fylla på olja i servon - det riktiga felet var att hydraulstyrningen ej luftats ur korrekt från fabrik, varpå styrning blivit sämre och sämre ju varefter jag svängt med ratten fram och tillbaka och luftat ur vartefter. Men då även gjort att oljenivån i styrsystemet sjunkit och till farligt låga nivåer och mer eller mindre utslagen styrning. Även detta med felaktigt/uteblivien luftning är enligt marinan vanligt förekommande på Aquador - de borde se över sin kvalitetsstyrning!

ANKARSPEL:
Ytterligare fel är att ankarspelets funktion snabbt försämrats, från att fungera klanderfritt vid försäljningsförevisningen till att ankarlinan efter bara 3-4 gångers användning övergick till att behöva dras ut manuellt, samma sak uppåt, manuell uppdragning av linan - Visade sig vara felmonterat av försäljningsstället (som monterar själva ankarspelet) Också detta verkar vara mer kutym än ovanligt = säkra kvaliteten där med kanske..?
Även styrknapparna till ankarspelet var ur funktion, men som tur var så har åtminstone fjärrkontrollen till ankarspelet fungerat hela tiden - visade sig att någon glömt att trycka i kontakten till ankarspelets kopplingsskåp.

VATTENLÄCKAGE:
Sedan läcker det som sagt in 1-5 liter vatten per båttur á 30-60 minuter - känns ju också lite sådar, helt ny båt och ändå läckage.. -Fick som förklaring att nya båtar läcker! - OK?! Går det över av sig själv eller är det en naturlag? - Andras erfarenhet?

BLÄNDSKYDD:
Sedan samma fel som fler andra att det för året nya bländskyddet innanför vindrutan punktvis lossnar, solen värmer upp dessa mörkgrå plastskivor som i sin tur lossnar från limmet under (lite klent med lim, tunna strängar lite i zick-zack-mönster under skivan - räcker uppenbarligen inte!).

HUVUDBRYTARE/KYLSKÅP:
Annat fel/konstighet jag också upptäck är att kylskåpet inte stänger av sig trots att alla 3 huvudströmbrytarna till batterinerna slås av - känns som det var ett av syftena till att man har huvudströmbrytare, att de just skall bryta strömmen... Fick dock som förklaring från garantimarinan att kylskåpet skall vara förbikopplat, för att man skall kunna köra det på landström och att man skall slå av det via automatsäkringen i brytarskåpet - låter fortfarande skumt!
FRÅGA - Fungerar allas kylskåp så att det går trots avslagna huvudbrytare? (har jag aldrig sett på annan båtsort än Aquador, om ens på de?!)

Får se vad mer som kommer dyka upp under säsongen? Fin och bra båt, men irriterande med dessa fel.

Ha det gott på sjön!

post-10018660-1394236742,7769_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Yamarin 68DC finns en panel med två vridströmbrytare för nästan allt i båten och en vippströmbrytare som bryter det sista. Mekanikern sa att vippströmbrytaren (som jag aldrig slår av) bryter strömmen till kylskåpet och kanalminnet till stereon. Alltså stänger jag av kylskåpet manuellt vilket passar mig bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran Flipper med VP  som byggs på samma varv läckte också vatten men enbart vid färd. Jag fick något korkat svar när jag framförde klagomål om det men självklart ska inte nya båtar läcka.

Vid service på Lindströms varv i Dalarö konstaterade de att tryckloggen var felmonterad så att ett hål hade uppstått. De fixade kontakten med Flipper Marin så att garantin betalade kalaset.

Själv hade jag väldigt svårt att få kontakt med återförsäljarens servicechef som verkade gömma sig.

Detta fel är inte unikt för VP utan förekommer också ibland på andra inombordare.

Numera är båten alltid snustorr i kölsvinet

 

 



Senast ändrad av 666D3 | 17 juni 2011 | 07:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PÅ min SeaRay så måste jag välja med en strömbrytare på kylskåpet om det skulle på på båtens 12v  eller landström . Stängde jag huvudbrytaren så stannade kylskåpet, om det gick på 12v ......

- Låter praktiskt att kunna veta att ALLT är av med huvubrytaren som ligger snyltar på 12v.:-)

 

Säkringarna är inte lika med strömbrytare , bara en sån sak !!!!!!!!!!! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har en 26HT -07. Där sitter en hyfsat stor vippströmbrytare till kylskåpet mitt i raden av automatsäkringar bredvid de tre huvudbrytarna. Detta för att kunna köra kylskåpet även när allt annat är avstängt t.ex. när man är kopplad till landström. När strömmen är på till kylskåpet är vippbrytarens överdel orange. Mentalt ser jag det som att det  är 4 huvudbrytare att hålla reda på. Vet dock inte om huvudskåpet ser annorlunda ut på nyare båtar.

Flera liter vatten låter inte jätte kul, efter turer i hårt väder brukar jag ha några deciliter vatten i motorrummet. Tror det kommer in en del via motorrummets luftintag när det är mycket sjö och stänk. Borde komma in lite vatten med ankarlinan också.

Hälsningar/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att du råkat ut får så mkt fel.Om det är någon tröst så råkade vi ut för en del småfel på vår begagnade 26HT också strax efter köpet. Det tar ett tag att få ordning och se till att allt fungerar som man vill...

Den info jag fått från andra som köpt nytt är att dessa stora båtar till stor del blir skräddarsydda med mycket monterat först av återförsäljaren (allt från kompass till ankarspel och kylskåp). Förklaringen är väl att svenskar vill ha annorlunda än t ex engelsmän (ankarspel bak, eller fram -- kylskåp med frysfack, eller barkyl med utdragbar låda). Och de har säkert väldigt mycket att göra under april/maj hos Flippermarin...

Fungerar allas kylskåp så att det går trots avslagna huvudbrytare?

--  Elskåpet i vår 26HT har 2 batterinycklar (startbatteri och förbrukningsbatteri), plus en mindre strömbrytare som bland annat gäller kylskåp, dieselvärme och spis.

Dessutom har jag upptäckt att bland annat GPS och klockan på instrumentpanelen är direktkopplade förbi  batterinycklarna (ström jämt), samt att el-länspumpen INTE är kopplad direkt på batteriet (som jag skulle vilja, skulle kännas tryggare).

Även nya bilar brukar ha en del småfel. Åtminstone har jag råkat ut för det på alla tre nya bilar jag köpt genom åren...



Senast ändrad av Jonas478 | 17 juni 2011 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenläckage -- jag känner till 3 rimliga källor till vatten i motorrummet på 26HT:

Ankarspelet -- varje gång vi har dragit upp vårt elankare bak så kommer det in lite vatten med den blyade linan. 30 meter blöt lina som kanske innehåller 1-2 cl per meter = en halvliter per gång?

Varmvattenberedare och vattenpump -- när dessa ska tömas på hösten är det lätt att lite vatten rinner åt fel håll in bakom vattentanken. Verkar som att det kan ligga kvar där hela vintern, för varje sjösättning (efter att båten har gungat lite) så finns det lite gammalt gult vatten i botten av motorrummet.

Regnvatten eller tvättvatten som letar sig in högre upp -- har inte bevis för det själv på vår båt, men andra har skrivit om otäta skarvar vid takluckorna och och kring rutorna. Högtryckstvättar kan säkert öka risken. Detta vatten verkar kunna leta sig ned i motorrummet.

Inget av detta är väl egentligen farligt eller upprörande...



Senast ändrad av Jonas478 | 17 juni 2011 | 11:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för alla svaren!

Hydraulstyrning:
Efter att ha hämtat ut båten i lördags så verkar felet vara åtgärdat, går nu att styra och känslan i ratten är nu riktigt bra! (som den borde varit redan från början, så klart)

Ankarspel:
Felet med ankarspelet var att skruvarna ej dragits åt vid monteringen och hela maskineriet börjat lossna... Nu är det åtminstone åtdraget. Som redan nämnt att kontaktkablarna nu sitter på plats så det går att manövrera ankaret från fasta knapparna också.

Vattenläckage:
Jag skall kolla hur vattenmängden eventuellt hänger ihop med ankarlinan, även om det mot förmodan skvätter vatten in i luftintagen (mindre troligt då det inte varit hård sjögång när jag kört)

Skall även kolla om det kan vara genomföringen vid knopmätaren

Än så länge har jag inte hunnit tvätta med högtryck och knappt med vanligt vattenslang heller och när dessa läckage har uppstått har det inte heller regnat..

Har redan kollat locket till kylningen/värmeväxlaren, vilket verkar tätt, som jag läst om på annat ställe att VP haft problem med.

Som sagt så verkar den bara läcka vid gång, inte liggandes vid bryggan - vilket känns bra! Även om det vore trevligare med snustorrt kölsvin!

Huvudbrytare:
Håller med om att säkring inte samma sak som brytare! Men jag får väl använda den som det så länge jag inte orkar koppla om matningen.
Det är i övrigt ett fräscht elskåp, med 3 huvudbrytare, för övrigt än just då kylskåp och värmare (och självklart radiominne m.m.). hade varit smartare att åtminstone kunna ha en omkopplare för 12 vs 220 volt och på så sätt bryta allt vid 12 volt.

Allmänt
Som sagt så får man höra en del konstiga ursäkter från diverse individer i branschen - otroligt att det går leverera något med så pass mycket fel på båt från väletablerad båtmärke och även försäljningsfirman har ju funnits ett otal år (och det verkar även gälla allehanda båtmärken) - sedan kan man skylla på för mycket att göra, nyanställda m.m. Men som sagt det är bara ursäkter, jag ser inga tendenser till att ändra arbetssätt för att säkerställa kvalitetssäkringen till kund - känns som det är för lite konkurrens!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom våran inte hade något vatten vid stillaliggande provade jag att ha motorluckan öppen och tejpade igen luftintagen utan att det gjorde någon skillnad. Däremot såg man vatten bak vid skölden vid drift. Tror stenhårt på felmonterad knopmätare som därmed har gått sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att min knopmätare sitter framför motorn, skall torka och kolla om den läcker!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har ingen Aquador men vi har några stycken i vår klubb och en av dom hade problem med läckande hydralslangar men det verkade vara Volvo Penta problem.

Men det dom har problem med är att den blåa färgen har spruckit ordentligt och det tycker jag nästan är värre än det du nämner ( vilket i sig är helt oacceptablet på en ny båt).

Man kan helt klart se hur den blå färgen krackelerat och det måste vara ett känt fel.

/JB



Senast ändrad av cale | 21 juni 2011 | 23:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, får hålla tummarna att färgen inte spricker...
Det är kanske därför de till 2011 bytte färg till mörkare blå - nu såldes det in som en face lift och nämndes självklart inget om att det berodde på eventuella kvalitetsproblem.

Hydraulslangarna verkar enligt andra foruminlägg vara ett problem, men enligt garantifirman ej i mitt fall (får se hur det är med det...).

 

/MR 



Senast ändrad av aquamartin | 23 juni 2011 | 07:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

JB, vet du vilka årsmodeller dina klubbmedlemmar har? Tänkte om det är specifikt för vissa tillverkningsår.

 

Mvh
jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning.

Jag har också en relativt nyuthämtad 26HT -11. Jag är förskonad från konstiga fel (som jag är medveten om). Känner dock igen mig på två punkter:

Redan under första turen med båten märkte jag att bländskyddsplasten hade släppt på sina ställen, och det verkar som du säger bara bli sämre med fästförmågan i värmen.

Mitt kylskåp är också direktkopplat till batteriet verkar det som. Jag har som vana samtidigt som jag tömmer kylskåpet på mat att skruva ned temperaturvredet till noll. Det är en kompromiss, för helst skulle jag vilja ha dörren lite på glänt för vädring, men då går kylskåpslampan igång. Så nog är det knepigt att få till nåt vettigt kring detta.

Det finns andra småsaker som får en att undra om det är på alla nya 26:or eller om det är saker som är individuellt.

1 .Lampan i förvaringsfacket vid sidan av passagerarsätet fram kan tändas trots att brytarna på förarens manöverpanel inte är igång.

2. Kapellet har bra passform mellan fästhålen och fästpiggarna. Men där det är tryckknappar är de flesta omöjliga att trycka dit. På min är det på den ena sidan vid akterdörren samt på sidoplastfönstren som upptill skall kunna tryckas fast vid hartopen.

3. Fick med riktigt snygga förtöjningslinor i blått. När de är blöta så färgar de av sig. När de låg i utrymmet i fören så färgade de av sig på fendrarna. Och när man sträcker linor vid förtöjningen så droppar det blå färg på däcket. Så den fina presenten med linorna var bara till besvär och behöver bytas ut.

Det skulle vara skoj att vara med i en utvecklingspanel för Aquador. Då skulle jag föreslå förbättring av takluckorna. När de är öppna och vid omkörning i svall så slår takluckorna fram och tillbaka på den tio centimeters ytan mellan helöppet och spärrkilen. De borde kunna ha en stadigare position i öppet läge.

Sedan så skulle jag välja en annan yta på blänkskyddet. Tänk om det var sådan gummi som man ser på båtmässan då man kan lägga mobil, glasögon etc utan att de glider.

/Trevlig fortsättning på sommaren

 



Senast ändrad av allure | 27 juni 2011 | 09:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kylskåpet kan stängas av med säkring nummer 10, hjälper åtminstone mot att lampan lyser.

Angående punkt 1: Samma på min, att lampan kan tändas trots avslagna brytare på panelen - och det är lätt att missa i sommarljuset att lampan råkat tändas när man ställt dit något i facket.

Punkt 2: vissa tryckknappar passar, men jag får inte heller till det så att alla går att trycka igen. I mitt fall är det speciellt de på sidorutorna som inte går igen.

Punkt 3: Tack för informationen/varningen! Jag har ännu ej hunnit märka detta.

Utvecklingspanel - jag har själv tänkt att skriva ihop något till fabriken, alltså inte via återförsäljaren - slå oss ihop och göra en lista?

 

Ha det gott i det fina vädret!

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare fel som jag upptäckt, eller snarare bekräftat, är att förbrukningen ligger en bit över vad som jag kunnat läsa mig till innan - står i litteratur/tester att båten drar runt 1,2-1,3 liter/distans (ej hittat exakt D4 300 hk och Aquador 26 HT, men tittat på D4 260 och D6 330 m.fl. i just 26HT och det borde då vara runt 1,2-1,4 l/nm). Och detta är även vad båtens färddator ger som besked när jag kört den med fabriksinställningarna, 1,3 l/nm med packning och >25 knop i fart. Men då GPS och knopmätaren diffade med 10% så har jag ändrat detta i färddatorn och fått mer exakt förbrukning, vilket som bäst ligger på 1,6 l/nm, detta vid 27-28 knop. Över och under denna fart stiger det till 1,7 och mera. 

Denna förbrukning på cirka 1,6 l/nm stämmer även enligt distans och vad jag fyllt när jag tankat. - Någon som har andra förbrukningssiffror?



Senast ändrad av aquamartin | 18 juli 2011 | 23:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så är det även på mitt exemplar att loggen visar cirka 10 % högre fart än gps. Dock har jag inte kalibrerat om eller fördjupat mig i skillnaden i förbrukning. Det var inressant det du fått fram.

Själv har jag två andra funderingar.

1. Djupmätaren. När jag ligger vid bryggan så visar djupmätaren på 0,4 meter. Hur mäter den då? Är det djupet från botten av skrovet dår sändaren är monterad? För om det var räknat från vattenytan och ned mot botten så borde jag stå med skrovet i dyn, och så är det inte.

2. Startbatteriet. Jag lämnade båten i dryga två veckor. När jag skulle starta den orkade inte startbatteriet som droppat ned till 11,0 volt. Laddade snabbt upp den med landström över bara några timmar. Dock blir jag fundersam på vad det är som drar ur startbatteriet i vila.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieselförbrukning -- de optimala siffrorna gäller väl med rent skrov, bara 2 pers och ingen packning, korrekt drevtrim, trimplanen uppe, slät sjö och ingen motvind, osv... I praktiken finns faktorer som försämrar -- ungefär som att bilar för högre förbrukning än utlovat så snart luftkonditioneringen slår på.

Ekolod -- Ja, det är från givaren och ned till botten. Det är väl logiskt?

Batteri urladdat -- Så ska det inte vara, även om vissa förbrukare är inkopplade. På min 26HT har jag sett att klockan på panelen, startspärren och GPS alltid är inkopplade och går på startbatteriet, även när batterinyckeln är frånslagen (men jag lämnar inte GPS i båten). Mitt bästa tips är att köpa en tångamperemeter och sedan kolla vilka strömmar som går. En förbrukning på t ex 1W förbrukning räcker för att på 2 veckor dra ur ett startbatteri... 1W = 0,08 A vid 12V och 2*7*24 timmar på 2 veckor = 336 timmar. 336 * 0,08 = 27 Ah och därefter är startkapaciteten begränsad... Fast på en 26HT ska finnas ett relä som även kopplar in förbrukningsbatterierna vid start... Hur gammal är båten, efter cirka 5 år är det dags att byta ut blybatterier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skandalöst med så mycket fel på en båt som aspirerar på hög kvalitét! Att en båt läcker in vatten är oacceptabelt. Visst är det normalt som några var inne på att det kommer in nån deciliter i hårt väder genom ventilation och dyl, men att se en vattenlinje i klösvinet är inte rimligt. Att det slarvas så mycket  med montering osv är även detta skandalöst. I vilken branch accepteras den typen av nonchalans? Ur en välplanerad tillverkningsprocess ska det alltid gå att spåra ett dåligt jobb. Någon är ansvarig och att lämna ut en båt med undermålig styrning är så långt ifrån premium man kan komma.

Du har fått en ofärdig, slarvigt byggd båt och för det priset du betalat är det oacceptabelt!

 

Jag har många gånger drömt om just en Aquador och i de drömmarna fanns inga läckande skrov, bara fungerande gnomtänkta lösningar och bra kvalitetskänsla. Kanske ska jag börja drömma om Bayliner istället, de kan troligtvis skruva ihop en fungerande styrning iaf:(

Nu låter jag antagligen mer gnällig än vad som är rimligt, men jag är allergisk mot den här typen av situation. Man betalar som kund Mycket pengar för att få känslan av nytt och framför allt kvalitét. När man sedan får den här typen av start, blir det en bitter smak...

Jag hoppas att du efter felen är åtgärdade kan njuta av den fina båt du köpt. Just 26ht är en båt jag kikat efter många ggr:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är egentligen helt skandalöst att det finns ett enda fel på så pass dyra båtar - men det verkar tyvärr vara en generellt åkomma... I alla fall enligt garantiverkstaden - de raljerar över sina kollegor på leveransfirma och en hel del om fabriken (som enligt dem troligen står för styrningsfelet..) - borde ju som sagt ringa i någon klocka, men men de gör väl för stor vinst ändå. Och visst går det på garantin, men någon skall ju ombesörja att båten lämnas in, den blir stående någon/några veckor och sedan skall man även hämta den på arbets

Men bortsett småfelen är det som tidigare nämnt en rikigt bra båt, lagom stor, har allt men är ändå hanterbar, enligt mitt tycke.

Angående förbrukning så drar den samma mängd (av vad som kan läsas på ECU:n) 1,5 l/nm med 2 vuxna, 2 småbarn och lagom packning mellan 24-30 knop (syns ingen skillnad i detta fartspann)

Med 4 vuxna och 4 barn och massa packning = tungt lastat så är minimumförbrukningen 1,6 och infinner sig vid så pass hög fart som 27-30 knop.  

Den läcker fortfarande vatten, typ 1-2 liter per tur á 30-60 minuter - har flera gånger kört i helt lungt vatten så det kan knappast förklaras med stänk - men tyvärr har jag inte tagit mig tid att köra med öppen motorlucka och någon annan som kör så jag kan titta efter varifrån vattnet kommer.



Senast ändrad av aquamartin | 08 augusti 2011 | 17:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill man gardera sig kan man koppla in en liten 1,5 W laddsolpanel när man inte är i båten

post-10011607-1394236794,2823_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra tips med en så liten solcell - Men jag har för ambition att montera något större, typ runt 30-50 watt för att om inte vara helt oberoende så åtminstone förlänga möjligheten att vara ute med kylskåp och andra förbrukningskonsumenter på i båten. Har småbarn så det blir både DVD m.m. som suger sin energi. Plus att baterierna alltid är fulladdade när man drar iväg - mentalt skönt om inte annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag själv har en Aquador 28c där vasken (diskhon) föll ner i skåpet i förrgår. Kikade närmare på det när jag kom tillbaka till hamnen och kunde inte tro mina ögon. Sämsta patenten jag sett, inte så konstigt att diskhon föll in. Det var 3 st små träbitar fastskruvade som stack ut en liten bit och vasken hade helt enkelt lagts på dessa träbitar. Såg ut som ett sämre hemmabygge, trodde inte mina ögon. Nåja, det var ju lätt att fixa men man känner sig ju duktigt bortgjord efter att ha köpt en så pass dyr båt. 

Nåja, i övrigt går hon som en drottning i vattnet! Ligger fortfarande på plus-sidan, har inga planer på att sälja henne trots att hon har retats med lite småfel senaste året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är flera liknande fuskbyggen på båten. Upptäckte själv häromdagen att skruvarna till ena gångjärnet till durkluckan ovanpå batterierna skruvat ut sig/slitits ur sina hål - beror på att luckan inte är i nivå när den stängs/skruvas igen, utan bakre gånggärnet är då fastsatt 5-6 millimeter för högt = stor del av tyngden när någon kliver på luckan har hamnat direkt på skruvarna, istället för på undersidan och anliggningsytan där.

Plus att luckan är några milimeter för stor och gått emot kanterna och inte riktigt kan stängas - säkert därför det vid fabriksmontering blivit fel med höjden av gångjärnet, luckan har inte riktigt gått igen i sitt bottenläge varpå gångjärnet skruvats fast på denna glappande nivån... slarvigt!

Som sagt är båten bra i sin helhet, trots många slarvfel/taskiga lösningar.

God fortsättning på båtsäsongen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på att vinterkonservera min 26 HT-2011. Tänkte att det kunde vara passande att fråga här då ni andra med D4-300 kanske har samma layout i motorrummet.

Klarar inte att lyfta ur skiljeväggen som döljer varmvattenberedaren och färskvattentanken, utan endast skjuta den en bit åt sidan. Kanske inte behövs mer, beroende på tips hur man tömmer färskvattenberedaren.

1. Tömma varmvattenberedaren: Är det den nedre svarta vredet man skall öppna för att släppa ut eventuellt restvatten?

2. Hur ser man till att färskvattenbehållaren är tömd samt rören till pump och diskho? Kommer ju inte ens åt att rucka på plastbehållaren.

3. Tips på bästa sätt att köra glykol i sjövattensystemet. En spolmuff verkar inte fungera då drevets intag sitter så nära kanten så att det inte kan bli tätt. Att lossa någon slang till impellern verkar orimligt att komma åt med de få centimetrar som finns tillgodo på babord om motorn. Hur gör ni?

 



Senast ändrad av allure | 03 oktober 2011 | 19:48



Senast ändrad av allure | 03 oktober 2011 | 19:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag kunde inte heller få bort skiljeväggen, fick en att åka akterut och där får den vara kvar så länge. Men det bör gå att få loss?!

1. Jag har hittills bara tömt varmvattenberedaren - Såg inte ens den svarta kranen, vilken borde tömma beredaren - utan jag skruvade loss slangarna, både övre och undre varpå beredaren tömdes ur.

2. Jag har inte heller lyckats tömma slangarna till diskhon m.m. bara kört torrt med pumpen (säkert kvar decilitrar i slangarna!) - men skall ge mig på ett försök att komma åt resterna i slangarna.

3. samma problem här, kommer inte åt med spolmuff. Men att köra med glykol i sjövattensidan känns inte så miljömässigt rätt, då kommer ju den giftiga glykolen ut i naturen/havet senare - Det enda jag gjort hittills är att öppna sjövattenfiltret och antog då att systemet töms på sjövatten, skölde sedan den vägen med sötvatten - vet inte om det blir tomt i systemet eller om det står kvar sjövatten någonstans (vore inte så bra)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Angående skiljeväggen - på min -07 sitter den i ett spår i överkant och när man släppt på låsen får man vinkla ut nederdelen av skiljeväggen mot motorn för att kunna lyfta ner väggen ur spåret. Ibland krävs att man bankar ut väggen lite lätt från insidan i nederkant för att få den att släppa. Möjligen har ni redan testat, om inte kanske tipset är värt något.

/staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Få ur vatten ur VVB --- säkrast är väl att läsa instruktionsboken (finns på tillverkarens sajt, där hittade jag min och ni ser ut att ha samma märke).

Få ur vatten ur vattenslangar -- jag fick tipset att använda en våtdammsugare. Köpte den billigaste och det har fungerat bra varje vinter = sätt på vattenpumpen, öppna en kran i taget och sug med våtdammsugaren. Är även praktisk när man tömmer VVB.

Tömma sjövatten ur motorn -- mitt varv använder en KRAFTIG våtdammsugare till detta, men det gäller att inte köra för länge, så att impellern skadas. Men läs instruktionsboken till motor, det kan bli väldigt dyrt om detta misslyckas...

  (ett sista tips är att söka i gamla trådar, eller fråga i ny tråd med namn på motorn/VVB i ämnet)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas, tack för tipset om våtdamsugare - fungerade perfekt!

Detta är väl något du borde lägga upp på din allmänna tråd utbyte av erfarenheter.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt en balja bakom drevet under avgasutsläppet ock fånga upp all glykol när du konserverar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...