masterswe 0 Postad 14 Juni , 2011 Hej jag funderar på att köpa ett nytt ekolod. Men problemet är att det är inte många som kan så mycket om dessa produkter när man kommer till en butik. Efter att jag hadde ställt min 10 frågor som han i butiken inte kunde svara på så fick jag telefonnumret till en säljare på Lowrance. Och nu kommer det jag vill säja. Säljare på Lowrance Ska du fiska, leta efter fisk så ska man INTE köpa ett dsi. Och detta på grund av att man får inte några bågar på fisken utan endast prickar. Man kan inte få en vettig bild när man kör saktare än 2-3knop. Att vertikal fiska funkar mindre bra med dsi. Så hanns rekomendationer till mig var ett ELIT 5 när det handlar om fiske. Min fråga är ni som har ett DSI ekolod hur upplever ni att det funkar när ni fiskar? ser ni tydligt storleken på fisk, går det att vertikal fiska med dsi eller är det helt kört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grangesdanne 0 Postad 19 Juni , 2011 Hej! Jag kör med Elite dsi och körde med Mark 5 förra året. Jag håller inte riktigt med honom på Lowrance, men till viss del. Mark 5 är bra om man letar fisk, botten strukturen är okej, men inte bra. Den är ju omställbar för olika fisksymbaler, något som egentligen är lite löjligt enl. mig. Vanliga Elite har jag inte provat så jag kan inte göra någon jämförelse med den. Elite dsi ser man botten strukturen väldigt bra, men den är sämre att leta fisk med, men det går, inga problem, men det är som han på Lowrance beskriver, prickar. Skiktet 0 till 3 meter visar inte något i fiskväg, men något mer djupare. Efter ca 6-7 meter ser man fisk ganska bra, Att man inte får en vettig bild under 2-3 knop fattar jag inte vad han menar, jag har kanon bild från att jag börjar röra mig till ca 20 knop. Jag har haft lite task med Elite dsi, vill inte visa djupare än ca 34 meter, ibland redan vid 25 meter stannar det ibland, och visar då bara 0,5 meter fast det är ca 30 meter. Jag ska nu skicka in min på uppgradering, efter att tagit upp problemet med min säljare, som haft konakt med Lowrance. Jag har även mycket störningar vid gaspådrag, något jag aldrig upplevt med Mark 5. Så vilken ska du välja: Ta dsi om du villse botten struktur kul att titta på, du kommer att se fisk med den också, men inte lika tydligt som utan dsi. Men överväg, om du nu inte har för mycket pengar på banken, att köpa ett vanilgt. Jag tycker nog att det vanliga är mycket mer prisvärt, men jag är inte miljonär. Har du mer frågor? Ös på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masterswe 0 Postad 20 Juni , 2011 Jag har inte använt Ekolod innan så vilken tror du det är lättast att leta fisk med för en ovan (vätten är sjön som jag ska fiska i.) Är det mer intessant att titta på ett DSI eller är det ingen skillnad när nyhetens behag har gått över. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 20 Juni , 2011 Ekolodet i sig ger dig inte fler fisk... Det du är ute efter är bottenstrukturen o det får du fr vilket ekolod som helst, Lär dig tolka bottenstrukturen så har du mer än hälften vunnet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
grangesdanne 0 Postad 21 Juni , 2011 Det är helt klart lättast att hitta fisk utan DSI. Det är inte svårt med att tyda ekolod, det går fort att lära sig, det är bara att göra som på datorn...leka med tangenterna. Jag åker mycket själv och då är det en trevlig sysselsättning att kolla in botten. Nu har inte nyhetensbehag lagt sig än för mig, har bara kört det sen april/maj, men jag tror inte intresset sjunker, tycker det blir bättre o bättre. Visst som KillerBo skriver, det viktigaste är säkert att se bottenstrukturen, men det är kul att se små små detaljer av den Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masterswe 0 Postad 23 Juni , 2011 OK då blir det ett ekolod utan DSI. Så nu är frågan om man behöver färg eller om det går lika bra med ett finare i gråskalor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 23 Juni , 2011 Aldrig förstått varför man ska ha färgekolod. Jag kör, i Vättern, med Garmin 140(svartvitt) och det ekolodet visar fiskbågar så det slår härliga till:) Billigt är det också och skärmen är lagom stor. Senast ändrad av Yadis | 24 juni 2011 | 00:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
masterswe 0 Postad 24 Juli , 2011 Hej jag köpte ett vanligt ekolod men i färg ser lite roligare ut. Men i vätten där jag nu har börjat att fiska ser jag nästan alldrig några fiskar (har inte fått något napp heller) har dock endast sökt på 3 och 5m djup. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser