Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
janne_b

Ny propeller Penta SX, fel passform?

Rekommendera Poster

Köpte en ny propeller till mitt SX drev i tron att alla axlar på SX är lika, har aldrig sett att man specar olika typer av propellrar nämligen (Jag har självklart samma diameter och pitch). Den nya propellerna sitter lite djupare än den som satt på orginal (se bild). Jag vet inte om det är sämre egentligen, det är bara annorlunda. Det verkar inte som propellern tar i där nere, den hänger sig nog på axelstoppet men det är ganska tight mot drevet, i alla fall jämfört med tidigare. Måste även lösa det avstånd som uppstår på längst ut på axeln med någon typ av distans för att muttern ska låsa.

Har jag fått fel typ av propeller? Finns det olika SX propellrar? Vad göra? :)

Propellern är köpt privat så kan inte gå och byta den.

post-10014487-1394236741,0149_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om det har ramlat loss någon distansbricka eller att den sitter kvar i bakkant på den gamla propellern i fettet. Har hänt mej på utombordare.

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr. Den enda distansbrickan jag har sitter kvar på axeln så propellrarna är inte 100% lika. Man ser även vissa skillnader på navet både sett framifrån och bakifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nya fakta har framkommit. Sökte på numret som står på propellern och kom till http://www.volvopentashop.com/PSMotorV/en-GB/Details/Part/3850303?catalog=PentaPartsCatalog&navigationProductId=7749308_011_r7&path=MarineDrivesAndTransmissions/7749308/7749308_44/7749308_011 en propeller för sx-s. Jag har ju ett sx-m drev .. helv..

Någon som vet om man kan använda denna med andra distanser eller är det blocket som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag kollar på stålpropellrar på t.ex. drev.se så finns ju inte olika modeller för SX drev, måste gå att använda denna eller?

Tips för montering mottages tacksamt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stämmer bra det, en sådan är precis vad jag behöver för att kunna dra åt muttern.

New shit has come to light igen. Orginalproppelern var inte en VP så att de inte är helt lika var ju naturligt. Har dock två frågor jag fortfarande söker svar på.

Kan någon verifiera hur djupt era pentapropellrar sitter, jämför med min bild nedre vänstra rutan. Min går väldigt långt ner.

Min nya propeller vilar inte på mellanlägget eller distansbrickan kanske man kallar det, som sitter på axeln utan den hänger sig där de utfrästa splines'en i axeln slutar. Lite svårt att förklara men det känns inte rätt att den inte vilar på distansbrickan, det måste vara tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Propellern borde ligga som på den övre bilden, och den skall ligga emot tryckbrickan!
Märks ju enkelt om det skrapar eller tar i nånstans när du snurrar runt propellern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok den ska vara en bit upp alltså? Då får jag tillverka/leta efter en ny distans. Det ser ut på den nedre bilden som att den går i botten men det gör den inte, den ligger ca 1mm ovanför botten, den hänger sig som sagt på splinesen vilket inte heller känns rätt.

Konstigt att det blir såhär när jag har en VP orginal och allt överensstämmer med sprängskisserna jag hittat på nätet. Kan det finnas olika mellanlägg? Någon som har lust att mäta tjockleken på sitt alternativt mäta avståndet från propellerns bakre kant till den yta på navet av propellern som ska ligga mot axelstoppet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen som kan tänka sig att mäta tjockleken på sin bricka som sitter längst in på axeln på Penta SX? Amerikanerna kallar det thrust washer, alltså den som propellern ska vila på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick du med nån tryckbricka när du köpte den nya propellern?
Var den gamla propellern en original (från VP)? Om inte så finns det risk att den hade en annan tryckbricka.

Åk annars  till en VP återförsäljare och köp en ny tryckbricka. Det är mycket viktigt att den är rätt, annars kan du skada axeln eller boet!

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förra propellern var inte orginal visade det sig och allt talar för att tryckbrickan inte är VP orginal heller. Jag har pratat med de två VP handlare som finns i regionen och ingen hade delen hemma så det var därför jag ville att någon skulle mäta sin så jag kan bekräfta att jag behöver en VP orginal och kan beställa på nätet. Men jag får nog chansa helt enkelt

Tackar för ditt svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...