DannyJ 0 Postad 8 Juni , 2011 Fick problem med min motor idag=( OMC V8 EFI 5.0 Liter Den startar fint och går bra på låga varv. När man sedan gasar upp till marschfart så går den bra i ca. 1-2 minuter sen börjar den att rycka. Som att ngn leker med gasen eller att bensinen håller på att ta slut... (bensin finns det gott om så det är inte problemet) Men när den börjar så är det bara att lägga i friläge och vänta 5-10sek så kan man gasa upp igen och det fungerar 1-2 minuter innan den börjar att rycka. Om jag åker i 5kn så går det bra hela tiden Så vad kan vara felet?? Ska åka ner till båten nu och kolla tändstiften, kolla bränsleslangar efter sprickor och läckage. Vad mer ska jag leta efter? Oljemätaren går sakta ner mot noll också. Men kollar man oljan innan man åker så är nivån på Max, men så fort motorn får börja jobba lite så sjunker den. Kollar jag oljan efter en stund när motorn har fått kyla ner sig så är nivån på Max igen. Har jag fel sorts olja? Hoppas att det sitter ngn därute med lite mer kunskaper om det här än vad jag gör:) återkommer om några timmar när jag kollat tändstiften samt bränsleslangar. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 8 Juni , 2011 Hittade inget läckage någonstans. Tog bort bränslefiltret, köper nytt imorgon. Fick bort ett tändstift, dom andra satt fast. Riktigt hårt! slutade med att tändstiftsnyckeln gick av:( något idée hur man får bort dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rutger 0 Postad 9 Juni , 2011 Hej Daniel Troligtvis så är du på rätt spår om bränslefiltret.Om det inte är det så kolla att du får in luft i tanken så det inte bildas vacum.Lossa locket lite till bränslepåfyllningen.Och tändstiften kan du prova att lossa när du har varmkört.Grejer brukar vara lite mer medgörliga när dom är varma. Mh Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 11 Juni , 2011 Har testat med ett nytt bränslefilter idag, men utan framgång. Gjort rent fördelarlock/brytare. Kollar tändkablarna. Men felet kvarstår. När man kommer upp i marchfart kan man köra i ca 1-2 minuter sen blir det som att motorn inte får tillräcklig med bensin. Precis som att någon skulle leka med gasreglaget fram och tillbaka. Det räcker att lägga i friläge några sekunder sen fungerar det i 1-2min igen. Behöver verkligen er hjälp nu! Vad kan det vara? Det känns ju som att det har något med bränslet att göra iaf. Direktinsprutad så det finns ju ingen förgasare som kan krångla. Mycket tacksam för hjälp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 18 Juni , 2011 Igår när jag starta båten fick den gå på tomgång några minter sen varvade jag upp motorn till 1500 varv och då stannade den. Vet inte varför men jag la handen på bränslepumpen och den var väldigt varm (för varm). Trasig med andra ord. Får hoppas att det bara har varit pumpen som har ställt till det för mig. Hur vet man om det är en lågtryckspump alt högtryckspump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 19 Juni , 2011 Innan du köper en ny pump, borde du kolla att bränslesystemet inte är igensatt från tanken och framåt.. Detta kanske gör att pumpen blir varm då den får arbeta alldeles för hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rasmus88 0 Postad 19 Juni , 2011 Tja!.. Jag har precis samma fel med min motor, är ochså en omc! vi har kollat de mesta men hittar inget fel och ingen vet vad de kan vara heller. Hoppas det finns nån här som har varit med om ett sånt här problem och vet som skall göras! Tacksam för svar! MVH/ Rasmus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 19 Juni , 2011 Det var min tanke också. Det är en kort slangbit på 50 cm och den var det inga fel med. Men pumpen är helt död nu så den måste bytas ut vilket fall som helst. Väntar bara på att nya pumpen ska komma så jag kan testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rollehjort 0 Postad 29 Juni , 2011 Jag har också problem med min 5,7 Efi . Funkar bra vid låga varv men när man kommer upp i ca 3500 varv så börjar den rycka efer ett par minuter . Den går inte varm men jag tror det är något med bränsletillförseln. Hat bytt till vattenavskillt ( med kopp ) bränslefilter men inget vatten hamnar där. Kan va skit i tanken men inte så kul att söka fel på det när det inte finns någon inspekionslucka. Hör gärna av dig om pumpbytet funkade för dig . // Rolle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 29 Juni , 2011 Nu har jag bytt: Bränslefilter Bränslepump Tändstift Oljetrycksgivaren Imorgon får jag nya tändkablar. Ska även testa att ta bensinen från en extern tank, för att utesluta skit i bränsletanken. Jag har även problem med att oljetrycksmätaren pendlar fram och tillbaka. När jag startar båten ligger den stadigt runt 40-50 psi. Sen efter några minuters åkande i 3kn kan det sjunka ner mot noll för att sedan öka och komma upp till 40-50 igen. Känns som att det är glapp kontakt någonstans. Eller vad kan det vara? Om det skulle vara oljepumpen, kan man kolla det på något enkelt sätt utan att lyfta ut motorn? //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 29 Juni , 2011 Hej Rolle! Nja både och. Det som blev bra efter jag bytt pumpen var att motorn startade igen, men jag har fortfarande samma ryckiga gång när man försöker gasa på. Jag funderar på att göra mig min egna inspektionslucka till tanken. Borde inte vara så svårt. Fram med sticksågen och göra ett lagomt stort hål. Rengöra tanken ordentligt för att sedan montera dit en lucka som man kan använda för samma ändamål i framtiden. Hoppas att det löser sig för dig, du får gärna höra av dig om du kommer på vad det är. Jag skriver imorgon och säger hur det blev med nya tändkablar samt en extern bränsletank. //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 30 Juni , 2011 Testade idag med en extern tank plus nya tändkablar. Ingen skillnad. Fick ett tips om att det eventuellt kan röra sig om ett elektriskt fel. Glapp kontakt någonstans kanske? Filmade iaf en liten stund när jag testade förut, kanske är lättare för er att förstå felet. Här är filmen: http://vimeo.com/25830326 //Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 1 Juli , 2011 Låter jo som bränsleproblem, även om vartalet tappar lite för regelbundet... Hadde samma problem på en av mina maskiner och det visade sig vara 2 problem, stopp i bränsleflödet så pumpen orkade inte ge tillräkligt med soppa över ca 3000 varv, samt en lös jordkabel. Stoppet berodde på skit i flödesmåtaren samt skit i det lilla filtret som sitter innan högtryckspumpen (Litet nät filter som e lett att missa) Efter rengörning av dessa samt åtdragning av jordkabeln så fungerade maskinen som en klocka:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 1 Juli , 2011 Tog idag bort luftfiltret och rengjorde det, passade på att testa motorn utan luftfilter monterat. När man varvade upp motorn till ca 3000 varv och höll för lufthålet så gick motorn bra. Släppte man på fingret för hålet så började den att rycka igen. Då gissar jag på att antingen får motorn för lite bensin eller för mycket luft när man ökar gasen. Och bensinen är väl det mest trovärdigaste. Lågtryckspumpen har jag bytt, så eventuellt kan det vara högtryckspumpen som är dålig. Det sitter bilventiler på olika ställen längsmed bränsleledningarna. Är det testpunkter för att mäta bensintrycket? Och isåfall, är det något en seriös båtfirma kan mäta på. Om det inte skulle vara högtryckspumpen, vad kan det vara då? Finns det något elektriskt som har med bränsletillförseln att göra? Typ någon liten elektronik låda? Jag hittade en liten låda som det går en tunn bränsleledning till men ingen från. Det sitter även ett litet runt vitt plastfilter innan den lådan. Någon som vet vad det är till för? /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 4 Juli , 2011 Har idag demonterat bort högtryckspumpen. På lågtryckspumpen sitter det ett filter där den röda pilen pekar på bilden. Men på högtryckspumpen ser det ut som det sitter en liten plåt bricka för hålet. Pappa trodde att det var en finare filter jämfört med det andra, men det är omöjligt att se med ögat ifall det är ett filter eller skit som har täppt igen. Ska ta med pumpen till jobbet imorgon och kolla med mikroskop ifall man ser några hål eller något annat konstigt. Filtret eller brickan sitter på pumpen där bränslet går in. Försöker man blåsa in där med munnen så är det täppt men blåser man från andra hållet släpper brickan lite och bensin rinner ut. Någon som vet ifall det ska vara så? Det känns rent logiskt att det ska vara tvärt om. Att det ska vara ett stopp så inte bensinen ska rinna tillbaka (varför nu det skulle vara bra). /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 5 Juli , 2011 Nu är det så att soppan kommer in i det stora hålet och ut genom det lilla !!! Om du har skit i VST tanken ( tanken där HT pumpen sitter uppe på bak på motorn . ) så kan du se partiklar som fastnat i filtret . Om du inte ser något så är det bra :-) Mellan det stora hålet på HT pumpen ( där sedan den stora ''bulten'' går in så måste det finnas en packning som aldrig kommer med i pumpen när man köper ny .... Vilktigt !!!! ( typ Oring) Skriker pumpen på lågvarv? ..eller bara surrar . skriker den ( tjuter ) så får den inte den mängd soppan den behöver . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 5 Juli , 2011 Ja visst är det så, måste fått ett mindre hjärnsläpp igår Bra där! Nej jag tycker inte att den skriker något, då surrar den mer. Men om man jämför värmen på HT och LT pumpen så blir LT pumpen jätte varm medans HT pumpen knappt blir ljummen. Hur många packningar ska det sitta på den stora bulten? Just nu sitter det en oring där men det ser ut som att det ska sitta två st. Men eftersom det har varit så dom senaste 3 åren så kan ju inte det vara problemet. Vet du vad den inringade boxen har för funktion. Det går ju en bränsleledning samt filter till den. Drar man ut bränsleslangen under gång dör motorn. Så den måste ju ha något med soppan att göra, kanske. /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rasmus88 0 Postad 5 Juli , 2011 Boxen du ringat in skulle kunna vara tryckregulatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DannyJ 0 Postad 5 Juli , 2011 Ja ifall det är tryckregulatorn kanske det finns något samband. Men kan man ta reda på det utan att köpa en ny? Tex mäta upp den/kontaten... /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser