Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sebb85

2 takt eller 4takt?

Rekommendera Poster

Jag fick fylla i mitt motornummer hos försäkringsbolaget för att beräkna premie så jag tar för givet att det baseras på ålder och modell som för bilar, eller?



Senast ändrad av Rolle85 | 31 maj 2011 | 22:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns alltid flera sidor på saker och ting. Redan nu köper du ju båten med 2-taktaren billigare än den med 4-takt så du kan således den dagen du skall sälja den göra det till ett lägre pris. Det kommer alltid finnas folk som väljer att köpa den billigare båten...

Sen kan man ju bara säga att 4-taktaren bjuder på klart mer komfort men till ett högre pris, både i inköp och service. Framförallt på lågfartskörning. I alla fall blir det en hel del av den varan för mig. De gånger man krypkör med en 2-taktare och vinden i ryggen så råder det inget tvivel om vad det är för motor på akterspegeln. Jag tycker iof att det luktar gott men det är det inte alla som gör...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad för olja ska man köra på då i en 2taktare från 98 som både är bra för motorn och luktar gott

?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, absolut en bra motor. Kanske inte riktigt lika gott rykte för tillförlitligheten som japanarna. Oxå lite tyngre och törstigare än dom men oxå starkare. Väl underhållen finns många år kvar att ta av en sådan. Motorn är för övrigt identiksk med samma års Mercury, bara färgen skiljer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testat många olika oljor på mina tvåtaktare och håller Pennzoils Marine Full Syntetic högst. Säljs av Watski i gallonförpackning (3,8 liter) för 487 kr. Även OKQ8 Marin Bio TT har jag goda erfarenheter av, finns dock bara i literförpackning för 139 kr. Tjatade på OKQ8 att ta fram den i storpack men de sa att den säljer för lite. Pennzoilen har tyvärr förmågan att ibland ingå i Watskis sortiment för att sedan försvinna och komma tillbaka. Just nu finns den som sagt..

http://www.watski.se/f/Tvataktsolja-Synt-Bio-38l-2915296

http://www.okq8.se/servlet/ContentViewerServlet?contentUrl=cycube://internal/document/101457&nodeId=com.cycube.navigation.node.NodeId@100793

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog gått på biltemas alternativ där du får 5 liter för strax under 300... Det är dyrt nog att hälla mer än bensin i motorn och den kommer garanterat inte gå sämre på den oljan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaee.. Inte så säkert. Tror inte bolagen har nån koll på nummerserierna för motorerna. De vill nog ha det bara för identifieringen. Är premien differentierad hade du nog själv fått uppge motortyp. Har flera gånger hittat på egna nummer när det saknats och det har gått så bra så ;-)

Nån annan som har koll på om försäkringsmyten stämmer eller om alla är med o delar på 4-taktarnas högre stöldrisk i alla bolag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag själv har en fyrtaktare är mitt svar givet, vs en äldre tvåtaktare. Man får en helt annan mjukhet, tystnad och rökfri gång på tomgång och låga varv. Men det är i slutändan hur mycket högre pris man är beredd att betala för det..

Frågade för något år sedan en båthandlare varför en del fortfarande kör äldre tvåtaktare och fortfarande ville köpa nya. Hans svarade att det är folk som pendlar korta sträckor i skärgården som köper dessa. De vill nämligen kunna starta och genast dra på till marschfart utan varmkörning, och enligt honom håller en tvåtaktare bättre för sådan misshandel av motorn. Hur det är med det vet inte jag, men jag är noga med att varmköra innan jag belastar min motor fullt ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provar  man själv så tror jag det är väldigt få som väljer en 2-taktare (gammal typ) om det inte är just pengarna som ska avgöra.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Biltema har tyvärr inte längre nån biosyntetolja utan bara en vanlig mineralolja. Förmodligen sålde biosynteten för dåligt för när jag pratade med OKQ8 om större förpackningar av deras biosyntet så sa de att den oljan inte ens sålde en tiondel av mineraloljan. Smörjmässigt funkar vilken TCW3-klassad olja som helst men vill man ha lite lukt o rök är biosyntet att föredra. Bättre för miljön oxå. Ur rök o luktsynpunkt håller jag som sagt Pennzoils biosyntet högst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör på biltemas TCW3-klassade olja, det har min motor använt sedan 1998 (Yamaha). Den är mycket rökfri. Sedan får man få glömma att jag med många andra har autolube, dvs separat oljesmörjning. Detta gör ju att motorn själv putsar in rätt mängd olja, däremot min gamla trollingmotor på 5hk som jag får blanda oljan direkt i bensinen är mycket rökigare, troligen pga att den inte får riktigt optimal blandning alltid.

Jag hade personligen hellre varit ägare till en 2-taktare på 13 år än en lika gammal 4-taktare med all extra mekanik som slitits under dessa år.

Glöm inte att det är ren kärlek och Svensk båtsommar du hör i länken nedan:



Senast ändrad av Rolle85 | 01 juni 2011 | 08:09



Senast ändrad av Rolle85 | 01 juni 2011 | 09:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tvåtaktare kan du ha nästan hur länge som helst själv har jag två stycken en 50 hkr mercury från 85 och en 40 johnsson från 88 bägge fungerar perfekt. dom är enkla att serva rappa att köra och väldigt väldigt driftsäkra. vill man ha en billig motor som fungerar i ur och skur och är lätta att fixa med även för en lekman så finns det inget bättre än en 2 stroke!  dom tidiga 4t motorerna är det ofta bekymmer med kvalitet och hållbarhet. dom senare 4t motorerna kräver service ett par ggr per sässong om man kör mycket, det är dyrt och svårmeckat, slarvar man med servicen så löper man risk att den havererar. Min personliga dröm är en E-tech motor från evinrude. 300 timmar innan första service , automatisk konservering och den är minst lika miljövänlig om inte bättre som alla nya 4t, plus att det är ett djäkla tryck i den ! kör ifrån vilken 4t som helst !    2 STROKE RULES!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en båt förra veckan  för 99`000kr och jag skulle inte ens tittat på båten om det hadde varit en gammal 2-taktare. Jag tror att många är som jag då de båtar som har en 4-taktare eller en modern 2-taktare kan sälja sin båt på blocket.

 

Jag köpte en 06a Bella 510R med 75hk  M-optimax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med 4-taktarnas komplexitet och stora servicebehov är rätt överdrivet. Tyvärr lite påhejat av utombordarbraschen självt då man villkorar garantierna med auktoriserad service. Kör man mycket behöver även tvåtaktaren service under säsongen så det är inget unikt för fyrtaktare.

Jag tror att för de flesta så är det så att antingen kan man skruva eller kan man inte. Kan man skruva är det ganska egalt om motorn är en två eller fyrtaktare. De flesta 4-takts utombordare är väldigt enkla konstruktioner, långt mindre avancerade än de flesta bilmotorer. Om man pratar hållbarhet så är ju världens mest misshandlade motor just en fyrtaktare - Briggs & Strattons gräsklipparmotorer slår man inte ihjäl i första taget.

Vad gäller de moderna 2-taktarna så tror jag nog de flesta lekmän faktiskt har lättare för att begripa sej på en fyrtaktare än en direktinsprutad 2-taktare den dagen det krånglar. Men det är bara mina två ettöringar av myntet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom en 4 taktare smäller varannan gång jämfört med 2 taktarna så blir effekten på samma varvtal och cylindervolym sämre på 4 taktaren än 2 takttaren.

Ett av 4 taktarens problem därmed är att de blir tyngre än 2 taktaren för samma effekt om inte man vill ha en ilsket högvarvig motor.

4 taktaren är däremot oftast bättre på varierade varvtal än 2 taktarna som har problem med att hitta rätt fyllnadsgrad för alla varvtal och då optimal bränsleutnyttjande. .

Men kör man inte lågvarv med 2 taktarna utan mellanfart och max så är de suveräna för de har lätt vikt i förhållande till effekt.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyare 2-taktare är det nog inga problem med med separat oljetank. Service och reservdelar bör det inte heller bli problem med finns säkert kvar i 30-40 år. Sen finns det ju vissa fördelar med 2-taktare, enkelheten, driftsäkerheten och vikten bl.a  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va och prata med en handlare som säljer Evinrude 2T i dag och han tyckte att jag skulle välja 4T före 2T om man skulle köpa nytt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, de går inte att applicera jag tycker du ska ka det istället för det eftersom man måste se till det specifika behovet, förutsättningar, händighet, ekonomi osv.

Hur en säljare av Evinrude tycker du ska satsa på 4-takt låter obegripligt eftersom Evinrude specialierat sig på direktinsprutade 2-takt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag vart lite paff oxå när han tyckte jag skulle satsa på en 4T i stället... Han hade ju Selva som han sålde oxå och sa att han tyckte det va en bättre motor.

 

Att hitta en vettig beg motor är ju löngn i he... har jag märkt då jag finkammat blocket efter nått bra

Så det e väll bara att fortsätta på iden om att köpa nytt om båten ska hamna i vattnet nån gång men det e ju såååå dyrt hehe.



Senast ändrad av Rikard79 | 05 juni 2011 | 18:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det ha att göra med att E-Tecarna i de effektklasser som är aktuella för dej är tvåcylindriga? Kan tänka mej att gången i en 50 - 60 hästare på 2-cylindrar är rätt brutal. Pappsen har varit med om nåt liknande med en helt annan motor. Han skulle ha ny motor till styrisen o på pappret såg Suzukis V-twin DF25 ut som ett starkt kort. Suzukiförsäljaren på båtmässan avrådde honom från den med orden: Vi har många bra motorer men den är inte en av dom. Ibland kan det nog löna sej att inte sälja på en kund nåt som han troligen inte blir nöjd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligt att det va så för han sa att det va synd att jag inte kunde ta 75:an som e 3 cyllar... Men enligt han så va han mer nöjd med 4T sa han.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör 2 cyl 2-takt (gammal Evinrude 55hk) = kompakt motor med underbar gång. 

Man får sig ett gott skratt varje gång någon kommer med ett hus på akterspegeln med typ 30hk, som låter som en trött gräsklippare.

Jag har dock insett nu varför så många (även här) som borde veta bättre, talar sig varma för 4T. De vill helt enkelt har fler och billiga 2-t kvar till sig själva, då de inte görs längre...  

   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Asg.

Leter för fullt efter en bil med en 2-taktare. Måste ju vara drömmen om man får tro alla frälsta.

Trabant, hmmmmyes

 

Men ge er nu, inse att det är stinkande skit.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt drömbygge: Super 7 derivat med motor från 300hk v8 2-t utombordare. Finns redan flera liknande byggen (även i sverige). 2-takt är helt överlägset vad gäller effekt och vrid /volym och därmed också effekt/vikt.

2-t motorerna är mycket rappare, väger mindre, håller bättre och i princip underhållsfria. whats not to like? 

Enda anledningen till att inte alla bilar idag är 2-takt är miljökraven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får uppdatera mig lite då! Köpte mig en 2taktare nu och efterprov turen kan jag bara säga yes

Lät inte så mycket som jag hade förväntat mig och den gick väldigt bra! Det är separat oljetank på den också så då slipper man o blanda o ha sig :)

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du hittade något. Blev det Uttern med Marinern? Det finns ett talesätt som säger att en båtägare är aldrig så lycklig som när han köpt en båt eller när han sålt en båt ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen jag byter upp mig kommer jag gråta, min Yamaha 2-takt med automatisk choke och separat oljetank är en av de bästa motorer jag haft!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...