Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
sebb85

2 takt eller 4takt?

Rekommendera Poster

Hej! Jag har en liten fråga. Är det idiotiskt att köpa båt med 2taktare från 1999? Kommer nån ens vilja ta i dom med tång om 3-4år? Eller är det bara 4takt som folk kommer betala nått för? Känns inte alls kul o köpa båt och så sitter det en 2taktare på som kommer sjunka i värde som en sten.?

 

Nån som har några tips?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt det rör sej om? Jag tror att ju större båten är o ju mer pengar det handlar om ju större är risken att båten blir iskall i tredje hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

de jag hört..

kommer bli mindre å mindre av 2 taktarna.. dom tillverkas ju inte längre. de är ju dom som finns på marknaden men delar finns de ju beroende på hur gammal motorn man har ju nyare desto bättre så e de ju..

sen en annan grej 4 taktarna är mkt tyngre ja har 40hk idag 2 takt, haft fundering på köpa 4 tackt ist men dom är mkt tyngre å jag måste då gå ner i hästantal fast ja egentligen skulle vilja att båten går lite snabbare:/ hur ska man lösa det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativen för den som vill ha en lättare motor är att välja en modern direktinsprutad 2-taktare. De är brsänslesnålare och bättre för miljön än gamla typen av 2-taktare och lättare än en 4-taktare.

Dock behöver de olja för förbränningen.

Att idag välja en gammal typ av 2-taktare borde vara förskastligt då soppan snart kommer vara uppe i 20 kr/liter på sjömacken och då den typen av motor drar ca 40% mer än en 4-taktare.

Bryr man sig lite om miljön så är en 4-taktare att föredra. Dock ger den utsläpp och en rodbåt är väll bäst.yes

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, egentligen är 2 taktarna en väldigt enkel och hållbar konstruktion som egentligen bara har en nackdel, att de släpper ut en viss mängd oförbränt bensin och olja.

Att de i praktiken skulle dra så mycket mer soppa har många test visat att så inte är fallet speciellt inte vid marsfart.

Själv tror jag att det är ålder och skicket på en utombordare som bestämmer priset mer än om det är 2 eller 4 takt. Från 2006 fick väl den gamla tvåtaktaren inte säljas i Sverige.

Tror att många gamla 2taktare kommare att överleva första generationerna 4 taktare.

När motorerna böjar bli 10-15 år gamla är det ju helt skicket som avgör värdet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns så mycket fördelar med 2-taktare att de kommer aldrig att försvinna som utombordare. Evinrude, Johnson, Mercury satsar alla på direktininsprutade 2-taktare. Råstyrka, enkel service, bra ekonomi är fördelarna.

Tittar man på de äldre 2-taktarna så har dessa förgasare och fördelen med dessa är att de är lätta. Finns alltför många exempel på folk som gått från 2-takt till 4-takt och inte längre får upp båten i planing pga vikt och slöhet.
Jag vill kunna serva min motor på ett enkelt sätt själv och ha pengar över till annat, därför kör jag 2-takt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En väl underhållen 2-taktare kommer vara värld sin vikt i guld då svensson inser hur värdelös hans moderna 4-taktare är i jämförelse, och ger sig ut på begagnatmarknaden för att hitta en bättre motor.  En bättre motor som inte gör att båten sjunker pga övervikt på akterspegeln, som orkar få båten upp i plan, som man kan serva själv....

Min utombordsmotor (själva motorn exklusive kåpor och rigg) har i princip samma yttre fysiska mått som motorn i min åkgräsklippare, åkgräsklipparen har 45 hk mindre... Har faktiskt funderat på att byta ut den trötta 4-taktaren mot en 60 hk reserv utombordare jag har ståendes. Visst skulle kylningen vara ett problem att lösa, men då hade jag nog kunnat klippa alla gräsmattor på 3 minuter! smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tar då i. 30 %  är en mer rimlig siffra vid marchfart för en planade båt. Skillnaden sjunker med ökande gaspådrag. Kollar man på prisskillnaden mellan samma båt med 2T resp. 4T motor idag så är 2T ofta ett bättre köp för den som inte åker väldigt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en Uttern 5602 med 90hk 2takts Mariner från -98 !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tankar ni har om 2taktare och 4taktare  :D Fortsätt o skriva bara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag skiljer det mer i vikt mellan tillverkarna än mellan 2- & 4-takt. Detsamma gäller förbrukning och ljudnivår om man skall tro  tidningarnas tester. Om en viktskillnad på 20-30kg hindrar båten från att plana så har man köpt en för liten motor.

Är det en ny motor man är ute efter så skulle jag gå på pris och närhet till en seriös & auktoriserad verkstad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du köper en båt med en gammal typ av tvåtaktare, lyssna på en sådan, känn vad det luktar, iaktag röken och inse vilken skit det är som surar ihop om du försöker köra sakta.

Välj en riktig motor, gärna en modern 2-taktare men helst en 4-takatare om du vill bli oberoende av att förbränna olja ihop med bränslet.

 

Hamnade i helgen bakom en gammal DKW, (bil) en sådan där tvåtaktare som fanns på vägarna förr. Stinkbomb, precis som båtar med gamla modellen av tvåtaktare.

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där tror jag inte det är nån större fara. Styrpulpetare är alltid efterfrågade o jag tror risken är liten att den ska bli kall på marknaden trots tvåtaktaren. Men det ska såklart skilja i pris mot en motsvarande fyrtaktsbåt redan nu om du köper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Yamaha 60hk 2-takt med autolube, knappt någon rök alls, tyst och fint går den även vid trolling, årsmodell 1998. Hur bra som helst. (Har tidigare haft Yamaha och Suzuki 4-takt.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en E-tec 90 och den drar betydligt mindre bensin än min gamla 4T Samt att den går mycket tystare under transport fart. Rapp och kul att köra och det bästa är att jag kan ha bänken bak full med passagerare och den planar iväg hur bra som hellst. Röken som kommer är mycket obefintlig och det går även att byta till en ännu bättre 2T olja för den som vill. Upplever samma mängd rök från min E-tec som min förra EFI 4T...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en annan mycket klar fördel med tvåtaktare och det är att de stjäls mindre. Har du båten i Stockholsmstrakten i sjön efter skolstarten vid en obevakad brygga, så är en tvåtaktare det bästa sätet att ha motorn kvar.

Det påstås att soppa till en tvåtaktare kostar mer, sant, men hur många dM kör en genomsnittlig båtägare per år. Extra soppakostnaden motverkas nog med råge av den extra kostnad som service på en fyrtakt kostar. På en tvåtakt fixar man det själv på en timme på hösten.

Jag antar att du jämför en tvåtaktare från 1999 med en fyrtakt från samma epok, då tror jag du får mycket mer motor för samma pris om du väljer en tvåtakt. De gamla fyrtaktarna var tunga och slöa och såldes mest med mördande reklam......

Jag har märkt att begagnade tvåtaktare i gott skick säljs till förvånasvärt höga priser, i alla fall i storlekar under 50 hk (hur är det med större vet jag inget om).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sammanfattningsvis blir det så här:

Tvåtaktare av gamla modellen är bäst

1. De är billigare i inköp än 4-taktare

2. Eftersom bränslet fortfarande är billigt gör det inget att de drar ca 30% mer (rättelse från 40% som gäller i verkligheten, 30% gäller för nya motorer vilka är svåra at få tag på nu då de slutat tillverkas)

3. Ökad ljudnivå och vibrationer förstärker ytterligare känsan av att de är rappa och pigga. Ungefär som när man hade moppe och rensade avgasröret på allt skrot för att de skulle gå bättre, åtminstone låta mer yes

4. Vem bryr sig om miljön, det man inte ser har man inte ont av Titta frammåt och bry dig inte om röken bakom dig.

5. ca 1/3 av all soppa du köper går oförbränd ned i vattnet. Är väll bra för då behöver inte fiskarna köpa egen soppa.

6. De bluddrar inte igen på låga varv för det är en myt

7. Att behöva blanda olja i soppan är kul, då kan ingen med 4-taktare stjäla soppan.

8. De stjäls sällan beroende på att ingen vill ha stinkade monster längre

 

8 sanningar?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är skillnad på motor och motor. Hur bränslesnåla Hondas 4-taktare från 1999 är som var stora och tunga som as tror jag inte går att jämföra med dagens direktinsprutade 2-taktare. Min Yamaha från 1998 har förgasare och ljudmässigt låter inte denna mer än de 4-taktare jag haft.

För min del kör jag båten på sommaren, de är inga stora bränslekostnader det handlar om utan detta kan jag leva med. Hade jag däremot haft en 4-taktare på akterspegeln hade försäkringspremien stuckit i taket eftersom dessa ofta blir stulna.
Det är mycket saker man får väga in.



Senast ändrad av Rolle85 | 31 maj 2011 | 15:45



Senast ändrad av Rolle85 | 31 maj 2011 | 15:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rolle85: Jag får intrycket att ditt försäkringsbolag har olika premier beroende på motortyp 2/4-takt..

Hade jag däremot haft en 4-taktare på akterspegeln hade försäkringspremien stuckit i taket eftersom dessa ofta blir stulna.

Åtminstone mitt bolag, Svenska Sjö, som jag alltid haft gör inte denna uppdelning utan bara inom/utombordare där utombordarna är något dyrare. Någon uppdelning av utombordartyp görs inte utan alla dras över en kam. Har jag fattat fel eller vilket/vilka bolag gör denna uppdelning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stora fartygsdieslar brukar vara 2 takt så räkna inte ut dom än, Med modern styrning av bränsle och smörjning borde 2 taktare kunna fungera bra. E-Tec låter intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Notera att TS frågar om en 2T från 1999, förmodligen en konventionell 2T med förgasare och vill jämföra denna med en 4T. En intressant frågeställning tycker jag,, men nu har det spårat ur till något helt annat.

Crabfish verkar ha dåliga erfarenheter av 2T. Rök ser jag sällan, men visst, det luktar mer än 4T. I marschfart är ljudnivån ungefär densamma som en 4T. Miljömässigt är 2T klart sämre, men acceptabel om man kör på alkylat och bioolja, då luktar det också mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt men i den världen är det precis tvärtom. Det är tvåkakt som är stort, klumpigt men snålt och 4-takt som är rappt, litet o lätt. För att få riktigt bra verkningsgrad i en tvåtaktare och slå fyrtaktaren krävs nämligen kraftig överladdning, längdspolning med separat utströmmare, långa slaglängder och låga varvtal. Då är tvåtakt bättre än fyrtakt. Tyvärr är allt detta svårt att åstadkomma i en utombordare och samtidigt behålla de andra fördelarna. Endast en tillverkare utvecklar numer tvåtaktare. Mercurys Optimaxer har passerat tio år o grundar sej på gamla förgasarmotorer, några ersättare kommer knappast att utvecklas. Detsamma gäller Tohatsus TLDI. Yamaha har redan beslutat lägga ner HPDI. Suzuki hoppade inte ens på DI 2-takt alls. Kvar är Evinrude och jag hoppas verkligen de kan överleva o utvecklas o hitta sina kunder. Fast jag är tveksam då många nyare 4-taktare redan slår dom på tradiotionella 2-taktsegenskaper..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Början av 2000 talet köpte jag och kompisen var sin ny båt.

Jag med en Mercury 4-taktare och han med en Mercury 2-taktare (gamla konstruktionen, inte insprutare eller kan någon missuppfatta detta?)

Alltså nya motorer och ingen gammal utsliten skit.

Kompisens 2-taktare ett stycke billigare än min motor.

Vid start av min 4-taktare helt normal men kompisens 2-taktare rökmoln som stank skit.

Hans nya fina drog väll ca 30% mer än min 4-takatare, lät betydligt mer och ville sura igen vid krypkörning. (=nytt rökmoln)

Min 4-taktare mycket tyst när man ligger och krypkör och inga tendenser till att sura igen.

Men man får vad man betalar för

Övriga erfarenheter, jo man känner direkt vad det är för typ av motor när någon båt vid bryggan startar.

Och jämför nu inte med moderna insprutade 2-taktare. De är radikalt bättre än gamla typen av 2-taktare.

 

Men ärligt talat, hur många med lite större 2-taktare typ 60-70 hk kör med alkylat och miljövänlig olja?

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag utgår ifrån att det inte var något fel på motorn, så beror det du beskriver sannolikt på fel tändstift, (denna motor skall ha konventinella stift inte de ytgnistgap som den levereras med) och felaktig användning av primern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat, jag har en 60 hk- 2 takt som jag kör med akylatbensin. Dyrare men mycket bättre för motorn och miljön, minimalt med lukt och rök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur andrahandsvärdet är på en 4-taktare som kanske är 10 år gammal???

Renoveringskostnaderna lär bli skyhöga!

2-taktarna drar förvisso mer bränsle men ponera du kör upp 4x 20 liter/år med en 2-taktare.

4-taktare drar motsvarande 3x20 liter/år dvs du sparar in 10 liter bränsle/år eller ca 150:-!!!

2-taktare är definitivt helt outstanding alla kategorier!!!!

Förvisso är 4-taktare något tystare och klarar tomgångskörning kontinuerligt men vid trollingfiske eller liknade räcker det att man en gång i kvarten drar upp varvet på 2-taktaren så löser det sig.

2-takt är att föredra bl.a av följande skäl:

1: Inköpskostnad

2: Vikt

3: Andrahandsvärdet (på sikt om inte annat)

4: Lättservade

5: Inte lika stöldbegärliga beroende på att de är dyrare och alla nyttiga idioter efterfrågar 4-takt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ljust vill jag inte måla de gamla 2T motorerna. De säljs inte längre, men de som finns kommer leva länge än. Allt annat lika skulle jag hellre ha en 4T.

Beräkningen blev inte korrekt och många kör upp mer än 80 l/säsong.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gäller det motorer från 1999 så ska du ta en 4-takt eller gammal 2-takt. Köp inte en direktinsprutad tvåtaktare från 90-talet. Problemen med evinrudes fichtmotorer var orsaken till att OMC gick i konkurs. Hur Optimax eller Yamahas HPDI var i början kan jag inte svara på om de ens fanns i produktion 1999???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen borde folk inte irritera sig på gamla 2 taktare. De som används slits och går obönhörligen  hädan fortare än bryggseglarnas. Å andra sidan ringa avgaser från bryggseglarnas motorer. Och en och annan veteran 2 taktare kan vara kul att se i skärgården. Tändkulemotorer stör ej i det antal de finns nu trots de går på rena skitbränslet miljömässigt.

Eller ska vi paddla istället?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade jag fått välja hade jag tagit en 4taktare men i dagsläget har jag inte råd o lägga 40000:- för att få en tvåtaktare på 30mindre..

 

En annan fråga, är Mariner 2takt från -98 en bra motor?

 

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...