Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
thompalompa

Installation av navutrustning och val av säkring

Rekommendera Poster

Tjena!

Har precis fått hem vår nya båt. Det blev en Bavaria 34 Sport -11 med en massa rolig utrustning. Dock valde vi inte till plotter eftersom det (då) bara var Raymarine som erbjöds. Vi ville ha en Garmin 7012, så det blev till att pruta på mässan och installera själv.

Installationen var det ja... Bavaria sa att man skulle lägga all navutrustning på knappen Nav instruments, dock verkar den bara vara avsäkrad för 7.5A vilket NMEA2000-nätverket plottern gemensamt tycks (minst) vilja ha. Som sagt, vad göra med radion och AISen? Jag antar att man inte kan byta säkring hux flux?

Om vi leker med tanken att koppla in radion och AISen på F1 (en ledig plats i panelen), hur ansluter man till den? Kontakten som sitter där ser ju rätt maffig ut och jag antar att man på något sätt skall få in sin sladd där? Rundstift eller annat?

/Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat in allt det du beskriver en del till Radar och Gyro. Säkringen håller för detta.

Sen är det inte hela världen att gå upp till 10 om det skulle behövas. ar du vägarna förbi så visar jag gärna hela installationen.

 

H/b

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har köpt en 28:a som jag också ska montera plotter i. Hittar säkringen till navinstrument men inte kabeln som jag ska gå på. Var kopplade du in dig någonstans? är det i elcentralen, men hur vet du vilken kabel som går till navinstrument?

Mycket tacksam för hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skämtar inte om det tog mig en halv dag att hitta kabel-dj*vln... Bavaria har ju gärna kunna märkt upp grejjerna bättre. Hursomhelst, kabeln (på 34an i alla fall) kommer upp från elcentralen på styrbords sida vid konsolen. Den sitter standard monterad till belysningen på kompassen. Har du inte köpt till några originalnavigationsprylar skall det vara den enda punkten kabeln är ansluten till (mig veterligen). Jag har alltså tagit strömmen till navigatorn och NMEA2000 härifrån...

Alltså, kolla vad kompassen är ansluten till och testa och mät upp om du får spänning i kabeln när du slår av och på Nav Instruments, eller vad den nu exakt hette... Förväxla inte med Nav Lights som är något helt annat. :-)



Senast ändrad av thompalompa | 26 maj 2011 | 08:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna kommit förbi, men jag håller till på Bullandö... Hur som helst, fet targabåge det där! :-D  Vad är det för fäste du har monterat dit för att få plats med radarn?  Jag är lite sugen på en liknande installation...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kopplade du på dig på kabeln? den är inte förgrenad på vägen? utan man måste klippa den och förgrena den själv?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabeln hade flatstift i kopplingen till kompassen så jag köpte en förgrening och kopplade på helt enkelt. Ett par sådana här fixade biffen --> http://www.seasea.se/El/Installationsmaterial/Elinstallationsmaterial/FÖRGRENING_FLATSTIFT_4-PACK

Om kabeln tidigare är förgrenad är ju som sagt svårt att veta. Jag hade ju inga navigationsinstrument alls, så jag skulle tippa på att den inte är det. Då det gäller elen till de de övriga instrumenten (Volvo Penta) kommer den från Pentas kabelhärva vad jag vet... Det har i alla fall ingen betydelse när motorerna är i gång huruvida Nav Instruments är på eller av för Penta-instrumenten...



Senast ändrad av thompalompa | 26 maj 2011 | 11:05



Senast ändrad av thompalompa | 26 maj 2011 | 11:07



Senast ändrad av thompalompa | 26 maj 2011 | 11:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fästet är en SCANSTRUT dom har flera varianter men jag valde ett ganska så kompakt fäste. Sen har jag låtit en firma i Gävle göra den rostfria rörkonstruktionen med öppningar för kabeldragning i rören. Det fiffiga med det hela är att jag kan fälla hela arrangemanget annars omöjligt att traila under broar samt att få in det i garaget vintertid.. Det har varit en hel del klurande innan jag bestämde mig.

Allt är antingen Aluminium(som jag har pulverlackat) eller rostfritt.

Det jag letar nu är en mörkerkamera kanske Cannons, FLIR är lite väl kostsamt.

Skickar med en bild så att du ser hur det ser ut i fällt läge.

H/b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öka säkringen är väl oftast inget problem.

Säkringen ska skydda kabeln. Max säkring är 6 A/mm2  Dvs

0,75    mm2    4,5    A (=5A)
1,5    mm2    9    A  (=10A)
2    mm2    12    A (=15A)
4    mm2    24    A
6    mm2    36    A
16    mm2    96    A

I ett 12V system vill man oftast inte köra så mycket ström i en kabel eftersom man då tappar rätt mycket spänning på vägen till förbrukaren. Men säkringen ska som sagt skydda kabeln och så då är det värdena ovan som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F1 kan man stifta med en flatstifthylsa.. Fick dom att göra det i Henån innan vi hämtade båten (har F1 för att mata bla VHF, lite mottagare till fjärrar osv).. Borde gå att köpa motsvarande stift på tex ELFA.

AIS´ n kopplade jag på en separat säkring som har matning så fort huvudbrytaren är påslagen. Vill ha den i drift när båten ligger i hemmahamn så jag kan se att den finns kvar (dubbel säkerhet utöver larmet så att säga).

Har fått ett schema som tyvärr gäller en äldre modell av elpanelen nere i akterkojen, men det verkar vara samma numrering på kablarna i respektive kontakt så just kablarnas funktion går att lista ut..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, fick de in ett flatstift i den svarta breda kontakten?  På vår båt ser det ut som att typ 10 kablar går ihop i en svart kontakt som sedan sitter på kretskortet...

Vi fick också ett gammalt elschema och jag har varit i kontakt med Bavia om detta, utan framgång...

Har ni oxå en 34a?  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom svarta kontakterna som sitter i socklar på elcentralen är löstagbara.. Finns väl en uppe till vänster, ett par tre stycken på höger sida och några i nederkant (förutom dom med jord i botten som väl är 4-5 i antalet)..

Pratade med dom ang schemat och sa att det var gammalt men att troligtvis stämmer kabel-nurmreringen i respektive kontaktstyck (kablarna till Sunroof open och shut stämde iaf och dom använder jag till ankarspelet bak).

Japp.. Ända sedan i torsdags ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle inte ha möjlighet att scanna elschemat och lägga upp det här eller maila det till mig.

Mycket tacksam om du kunde lösa detta.

 

//Jimmy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...