Gäst Pelle Postad 25 Oktober , 2004 Hur använder man en spolmuff på en utombordare? Är nybliven båtägare och dax för första vinterförvaringen. Kan man koppla slangen till uttaget för skvallerstrålen istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roblon 0 Postad 25 Oktober , 2004 hej du sätter muffen mot motorn kylvattenintag på riggen. seadn så fäster du din trädgårdslang i den och sätter på vattnet. startar motorn och låter vattnet gå igenom motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 25 Oktober , 2004 Hej! Avluta med en glykolinsmörjning av hela vatten-kylsystemet! Finns beskrivet i tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=19513 mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst berra Postad 26 Oktober , 2004 Vart får man tag på spolmuff? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crew 0 Postad 26 Oktober , 2004 Den får du tag i på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst berra Postad 27 Oktober , 2004 Finns den bara där? (det är så långt bort för något som kostar 34kr...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ockelbon 0 Postad 27 Oktober , 2004 Finns hos dom flesta marinbutikerna med, tror till och med jag sett såna hos Jula med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
charlie 0 Postad 30 Oktober , 2004 Ang spolmuff finns hos biltema, jula, bygg plast, sea sea, wattski, alla båtbutiker Viktigt att köra motorn varm med söt vatten så att termostaten öppnar sig då får du bort alla salter Sedan blandar du vatten glycol 50/50. fyll en plast dunk koppla slangen till dunken med blaningen låt dunkan vara högt upp gärna över motorn då får du tryck till spol muffen viktigt att kolla så att det kommer vatten ur skvaller hålet när vattnet är färgat ur hålet vet du att blaningen har gått igenom motorn bra va frågor ring mig 0737626710 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst berra Postad 31 Oktober , 2004 Hej, en dum fråga. Vart hittar man kylvattenintaget. På min motor Yamaha 60hk -87 finns det två ska vi säga håligheter på riggen. Men hur vet jag vilken som är kylvattenintaget? Det borde ju vara den längst ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 31 Oktober , 2004 Istället för spolmuff använder jag en stor plasthink som riggen får plats i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seafl0wer 0 Postad 31 Oktober , 2004 Hej! Som sagt, det är den gamla hederliga tunnan som gäller om man ska köra spolmetoden med glykol! I alla fall på min Honda ... och jag är tämligen säker på att det är samma sak på ett antal andra utombordare! Problemet med muffen är att den bara, i bästa fallet, sluter tätt kring sidointagen för kylvattnet! Förutom sidointaget finns det på Hondan ett ytterligare intag/utsläpp under kavitationsplattan, samt minst 2 mindre säkerhetshål Dessutom är mina sidointag större än vad spolmuffen är :-( Ska man bara skölja med sötvatten går det ju bra att låta vattnet flöda ut ur alla övriga hål, men ska man köra glykolsköljning måste man ju ha ett slutet system av miljö och kostnadsskäl :-) Så efter ett antal timmars testande, insåg jag att det enda som fungerade vid sköljning med glykol var att sänka riggen under kavitationsplattan i den hederliga tunnan ! mvh // mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomols07 2 Postad 27 September , 2013 Hej! Ny på forumet så jag passar på att hälsa till alla! När det gäller utombordare behövs ingen genomspolning för att förhindra frysning. En utombordare dränerar sig själv genom riggen så fort du lyfter upp den... har haft säker ett 15-tal olika motorer från 4-100hk under nästan 40 års tid och aldrig spolat ur någon för vinterförvaring. jag bor i Boden så vi har ordentligt kallt under vintern. jag har i och för sig bara haft mina båtar i sött och bräckt vatten. Har du båt på västkusten med mycket salt kan det vara bra att köra igenom den med sötvatten eller en svag glykolblandning innan du ställer bort den, för att förhindra korrosion. Jag vet inte om det stämmer men vissa hävdar att gummit i impellern kan ta stryk av glykolen om man blandar i för mycket glykol.... jag betvivlar det starkt men eftersom du inte behöver frysskyddet utan bara korrosionsskydd kanske det är dumt att blanda i onödigt mycket... om inte annat ur ett ekonomiskt perspektiv... :-) Nu har jag dock bytt upp mig till inombordare med drev så nu måste jag i alla fall glykolkonservera för vintern... Stay safe Tomas Stay safe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 884 Postad 27 September , 2013 Drevsäck är ju annars en lösning som sluter om hela undre delen av drevet. http://www.arolyth.se/txks.html Den läser ju även problemet med att samla upp glykolen som körs genom motor/drev. Går att beställa via postorder om inte närmsta tillbehörshandlare har den hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 27 September , 2013 Går även att göra en MacGyver, och ta en IKEA-säck och använda den över drevet... Lite mer mickel med att få den att vara kvar runt drevet, men silvertejp fixar den biten... Funkar faktiskt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 27 September , 2013 Välkommen Gummit i tex vissa toaletter tar iaf stryk av ren glykol. Om gummit i impellern gör det vet ja icke men dumt att chansa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kitaren 1 Postad 3 Oktober , 2013 Har en äldre yamaha 15 hk, tidigt 90-tal. För ett par år sedan började den gå väldigt ojämnt. Lämnade in den för felsök och fick konstaterat att det ärjat hål i motorblocket. Verkstaden ansåg det inte värt att laga, men kompisen tog sig an den och svetsade hålet, bytte packningar mm och monterade ihop den, går som en klocka sen dess. Båten står på vagn och motorn sitter på. Är noga med att alltid pumpa i lite glykol i kylsystemet när jag har varit ute ( saltvatten ). Har monterat en bränslepump ( handpump som brukar sitta på bränsleslangen) på en flaska, ansluter pumpen på nippeln för skvallerstrålen och pumpar i glykol till det rinner ut genom insuget nertill på riggen, så står det iaf inte saltvatten i kylsystemet. Kör alltid motorn med sötvatten i tunna innan vinterförvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser