Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
arriva2452

temperatur på limpor!

Rekommendera Poster

Någon som vet vad det brukar vara för temperatur på limpor normalt när motorn har kommit upp i arbetstemp? Jag hade problemet med att högra limpan blev så pass varm att det gick att hålla handen på någon sekund medans den vänstra limpan var ljummen. Nu har jag bytt till halvstrypta packningar mellan limpa och knä för vattnet ska fördela sig bättre till båda sidor men nu är båda limporna så pass varma att det bara går att ha handen på nån sekund. Båda knän är svala. Motorn är en V8 Mercruiser 454 med nya orginallimpor o knän!

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man kunna hålla handen på limporna en längre tid? eller brukar dom bli så varma att det bara går att hålla nån sekund? Tacksam för svar då jag gärna vill ut och åka utan att vara orolig att det blir överhettning eller att något går sönder!

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag har aq145 och på min limpa så kan jag hålla handen där ,brukar göra det nån gång då å då ,för den känns kall ,och då kyler pumpen ,men vet ej hur det är på din motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har mercruiser v8 350 5,7 L  och mina är kalla / ljumna. Hade samma problem innan att den ena blev väldit varm. Bytte impeller i drevet så va det löst. Även när du kör så kyler den bättre. Men jag märkte klar skillnad när jag bytte impeller även fast den såg ok ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern byttes under hösten så den borde det inte vara något fel på. Jag åkte en tur på ca 35 nm igår och motorn går bra och håller en stadig temperatur på 65 gr, men är orolig att något ska gå sönder när jag kör pga limporna blir så pass varma. Är det ingen som vet om det är normalt att dom blir så varma??

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kan hålla någon sekund så borde de inte vara varmare än typ 55 grader (jämför med moderna spisar där den röda lampan som visar om hällen är varm brukar slockna vid 50-55 grader). 55 grader är väl ingen temperatur för att sitta nära en motor...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag pratat med flera marinverkstäder och dom säger olika! En säger att det är normalt att dom blir varma, och en annan säger att dom ska vara ljumna, men vem ska man lita på? Är det ingen som VET om dom ska vara ljumna? eller normalt att dom blir varma??

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag var jag vid båten och lossade på slangarna som går in i limporna en i taget när motorn var igång på tomgång för att kolla vattenflödet och det verkade vara bra, men jag undrar hur limporna skulle kunna vara ljumna eller mellan 40-45 grader som jag har hört, när dom kyls med vatten som gått genom motorn och har en temperatur på 65 grader?? Någon som kan svara på det? 

 

/Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svår fråga att svara på kanske, men jag blir väldigt fundersam över hur det går ihop! Att temperaturen på limpan ska vara ca 40-45 grader när kylvattnet som går in är ca 65 grader som ska kyla avgaserna som lär vara 800-900 grader varmt. 

Ingen som tycker det låter orimligt???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den färskvattenkyld dvs du har ett separat system med glykol och ett system med sjövatten? På min VP V8 med färskvattenkylning blir limporna endast ljumna man kan hålla handen där utan att det bränner. Det kan vara ett så enkelt fel att det är för dåligt tryck i systemet pga något litet läckage som gör att den suger luft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det var jag som missförstod, den kyls enbart av sjövatten! Kan det vara så att en sjövattenkyld motor har högre temperatur på limporna än med slutet system? kyls limporna med kallt vatten på din motor?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att det blir högre temp på sjövattenkylda motorer men det borde det inte bli. Limporna på min motor kyls av sjövattnet som först har passarat en värmeväxlare (som ju ska kyla det slutna systemet med glykol) så det är inte helt kallt vatten som kommer till limporna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska byta impellerhuset och se om det blir någon skillnad. Limporna ska säkert vara svalare men jag förstår inte hur vattnet som redan är varmt ska kunna kyla limporna så dom blir ljumna, kan det vara så att kallvattnet som går in i knäna blandas lite med vattnet i limporna innan det går ut med avgaserna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar som att mercruiser har ett litet annat system för kylningen jämfört med VP.  På min VP finns inget inkopplat på knäna bara på själva limporna. Du får nog höra med en mercruiserexpert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en del som är duktiga på mercruiser här på forumet! Ingen som kan svara?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både termostat och Impeller är nya. Om det skulle vara dåligt vattenflöde/cirkulation skulle inte även motortemperaturen stiga då?

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...