Pacific25 0 Postad 2 Maj , 2011 Hej! Det bubblar och kokar över i expansionskärlet på min b20. Motorn är helt nyrenoverad och toppackningen är bytt. Tempen går aldrig över 78C men det sprutar så fort man varvar upp den. Motorn är sötvattenkyld. Är det viktigt var expansionskärlet sitter eller räcker det med att den sitter på högsta punkten? Någon som har nått förslag på hur man ska få bort det här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2011 Luktar det avgaser är det nog topplockspackningen igen. Blir det övertryck i expansionskärlet så läcker det nog kompression från en spricka i topplockspackningen. Drog du muttrarna ordentligt? Var topplocket plant? Expansionskärlets vätskenivå ska väl vara i höjd med topplocket ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 2 Maj , 2011 Hade du inte sagt nyrenoverad skulle jag bums sagt topplockspackning Planades toppen vid byte av packning ? Finns lukt av avgaser i vattnet, spår av vatten i oljan(oljan blir vitaktig), finns det något av detta så lutar det nog åt toppen/topplockspackning Har du låtit någon firma göra jobbet åt dig så är det nog läge att kontakta dom omg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 2 Maj , 2011 Upps det tog ett tag innan jag tryckte på skicka Det var inte meningen att det skulle bli en närapå kopia av ett tidigare svar Men tyvärr så är vi sammstämmiga, det lutar åt topplocket/packningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 3 Maj , 2011 Sprutar vid uppvarvning! Här är det större läkage, sprickor, rosthål. Vad var orsaken till renoveringen, vad innebär renovering? Har sett renoveringar från att motorn målats till mycket seriösa arbeten, så frågan är berättigad. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 3 Maj , 2011 Billigast o enklast blir att du kollar om Locket tätar i Expansionskärlet,innan du går vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pacific25 0 Postad 3 Maj , 2011 Toppen är planad av ett företag som heter Trendab. Motorn är ihopsatt av en seriös motorrenoverare i Sthlm. Det är ingen som tror att det kan vara luft i systemet som gör detta? Har hört att det är svårt att få ut all luft på gamla motorer. Nån som har tips på hur man luftar på bästa sätt, vill ju prova det mesta innan man river toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Maj , 2011 Vattnet i motorn ska inte flöda över. Det blir inte övertryck om du har 78 grader. Möjligen skulle en igensatt kanal kunna ge överhettning på något parti om det inte får kylning. Bästa att rådgöra med leverantören av jobbet så får dom ta sitt ansvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 3 Maj , 2011 Inombordare är väl inte mitt levebröd precis, men jag antar att det måste finnas en avgaslimpa/vämeväxlare vill egentligen inte ställa denna fråga men är du säker på att alla slangar sitter där de ska / där de satt ?? Sprutar när du gasar låter ju som du bygger upp ett tryck som följer vartalet Pinsam fråga, men inget emot hur det blir om du klagar hos motorrenoveraren innan du är säker..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Connyq 0 Postad 3 Maj , 2011 Godagens,jag kanske kan ge dej lösningen på ditt problem,kolla om du har läckage i värmeväxlaren i sötvattenkylaren. Möjlig frysskada kanske?Jag har haft samma problem själv och det yttrar sig genom att luft,vatten bubblar ut genom exp.kärlet eller kylarlock utan att masinen ens har nått arbetstemp. För att förtydliga så menar jag att det läcker sjövatten in i sötvattensystemet genom värmeväxlaren. Dom går ofta att löda om. Du kollar enklast om detta är orsaken genom att stänga kranen till kylvattenintaget (sjösidan) och se om bubblandet upphör. Ett annat sätt att kolla är att se om bubblet ökar med ökat varvtal. Spruckna toppackningar förekommer men är inte så vanligt som man tror. Lycka till. Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
marintrim 0 Postad 4 Maj , 2011 Hej Utan att ha sett installationen av sötvattenkonverteringen så kan man misstänka att expansionskärlet sitter på vattenpumpens trycksida vilket gör att när motorn/vattenpumpen roterar så skapar den ett tryck mot kärlet och det rinner över, ju högre varvtal desto större flöde. Ett expansionskärl ska alltid sitta på vattenpumpens sugsida, det är inte nödvändigt att det sitter som högsta punkt men en fördel då man fyller/luftar ur systemet. En möjlig teori om allt annat är OK. lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zolp 0 Postad 11 Maj , 2011 Med stor sannolikhet har du läckage i värmeväxlaren. Sjövatten tränger in i det slutna kylsystemet. Prova töm ut lite kylvätska, kör båten ett tag. Börjar det tränga ut kylvätska kan du räkna med att kylinsatsen läcker. Det finns en killa ute i Huddinge som provtrycker och löder kylinsatsen. /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser