arriva2452 0 Postad 27 April , 2011 Hej! Är det någon som vet om det är stor pris skillnad på en ny generator och en fabriks renoverad? är det samma livslängd på en fabriksrenoverad som på en ny generator? Mvh Micke Senast ändrad av arriva2452 | 27 april 2011 | 20:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 27 April , 2011 http://biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=generator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 April , 2011 Det som slits i en generator är lagren. Har i båten en generator från en skrotad bil, som gått 30000 mil, innan överflytten till båt, då byttes lager för 12 år sedan och den snurrar felfritt med original kolen. Biltema har en prisvärda generatorer. http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=generator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 April , 2011 Typiskt. Under tiden jag skrev mitt inlägg kommer Kalledrag med samma länk till Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 28 April , 2011 Kol slits faktiskt också. Efter 15000mil i en Toyota Corolla var det dags att byta kol. Däremot behövdes inte lagerna bytas. Lagerna slits mest om man har för hårt spänd kilrem. Både lager och kol ej bytta än i nuvarande Volvon med 27600mil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 30 April , 2011 Nu har jag köpt en ny generator men den ser inte likadan ut på kablarna baktill. Det är en bult med en mutter på där det står bat, så den går antagligen till plus kabeln men sen är det 2 smala kablar som går ut från generatorn brevid varandra en röd och en svart. Vet någon vart dom ska kopplas till? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 30 April , 2011 exakt så här ser den ut men kan någon förklara närmare hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 1 Maj , 2011 Koppla: B- och B till batteriet. Använd de gamla kablarna som du har redan förstås. Ignition till tändningslåset via kontrollampan. När tändningen är påslagen lyser lampan och ger en svag ström till generatorn. När generatorn kommit igång med att generera egen magnetisering slocknar lampan. Sense till batteriets pluspol. Denna ledare gör att du slipper spänningsfall i kablarna och ev. skiljedioder och du får bästa laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 1 Maj , 2011 På den gammla generatorn satt det bara 2 röda kablar på. Ena kabeln är ca 2 mm tjock och verkar gå mot tändningen eller voltmätaren? den andra ca 5 mm vet jag inte exakt vart den går men inte direkt till batteriet iallafall. Kanske startmotorn? Det finns en svart 5 mm kabel som följer den röda kabeln men den hängde bara lös bakom generatorn. Kan det vara gjordkabeln? Det är dom 3 kablarna som jag har sett finns. måste jag kanske köpa fler kablar föra att koppla in nya generatorn då? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 1 Maj , 2011 Startmotorns pol brukar på bilar vara med grov kabel direkt ansluten till batteriet. Därför samma funktion om generatorns ena pol sitter på startmotorn som om den satt på batteriet. Att det sitter just på startmotorn är nog för att det är mest praktiskt att sätta den där så behövs det bara en kabel till batteriet som man oftare skruvar på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 2 Maj , 2011 Du behöver bara köpa en tunn kabel för att ansluta sense-ingången på generatorn till batteriets pluspol. Det är en stor fördel med den nya generatorn då spänningsfallen på vägen från generatorn kompenseras helt. Men låt inte nån lura dig att sätta sense till B som installatören gjorde på min båt. Fick kasta tre batterier då de aldrig laddades fullt. Spänningen bara 13,5V vid batteriet pga spänningsfall, mest i batteriseparatorns dioder. Nu har jag valfritt 14,1 eller 14,7V. Generatorns regulator känner alltså av batteriets spänning med sense-kabeln. Överkurs: (Här kan du också få snabbladdning med en diod i senseledaren som lurar generatorn att gå upp drygt en halv volt. Ger 30-40 % högre laddström. En strömbrytare över dioden så får du hög eller normal laddning valfritt. Kolla först innan du lägger in dioden vilken laddspänning du har. Är det redan 14,5V eller högre ska du inte höja spänningen ytterligare.) Den grova pluskabeln från batteriet till startmotorn ska du förstås använda, dvs koppla in som tidigare med den korta kabeln till startmotorn. Den tunna röda ansluter du till generatorns ignition . Kolla att du får bra jordning, dvs anslutning av B-. Troligen blir det automatiskt bara genom att du monterar den i motorns gods. Annars en grov jordkabel eller jordfläta som på bilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 3 Maj , 2011 Nu när jag har försökt koppla in generatorn så upptäckte jag att den röda smala kabeln som gick till den gammla generatorn leder till en strömbrytare på instrumentpanelen, är det rätt? sen följde jag den lila kabeln från tändningen och den går till en kabelnätkontakt som sen går vidare till fördelardosan. Men var är då den rätta kontakten som ska gå från tändningen till generatorn? Jag bifogar några bilder! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 3 Maj , 2011 Här går lila kabeln in i kontakten! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 3 Maj , 2011 och vidare in i fördelardosan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 5 Maj , 2011 Ingen som vet vart man hittar kabeln som går från tändningen som ska kopplas på generatorn? brukar den inte vara lila? måste jag dra en ny kabel från tändningen?? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 Maj , 2011 Har troligen missat något i den här tråden. Varför är du osäker på kablarna? Har du tappat bort de två bland en massa andra? Om du nu bara har två skulle sätta den tjocka kabeln till generatorns B . Den tunna kabeln till Ignition . Sen drar du en ny kabel till batteriets pluspol och kopplar den till sense. Är jag helt fel ute? Förklara varför du är osäker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arriva2452 0 Postad 5 Maj , 2011 Jag blir osäker om den gammla generatorn var kopplad rätt! Den tunna kabeln som satt på den gammla generatorn leder direkt till en strömbrytare på instrumentpanelen, alltså ingen kabel var kopplad från tändningen. Så därför undrar jag om jag behöver koppla kabel direkt från tändningen för att det ska vara rätt? Det är väl så det brukar kopplas om jag har förstått det rätt? Kabeln är kopplad till knappen närmast tändningen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancas_King 0 Postad 5 Maj , 2011 Det låter som du behöver uppgradera ditt kablage rejält. Med de där dimensionerna får du ingen laddning till batterierna som är tjänlig. Koppla minst 35 mm2 kablar från generatorns och jord om inte generatorn jordas via chassit till motorblocket. Behåll kabeln från b till kontrollampan. Du bör koppla generatorn direkt till startbatteriet och sen därifrån vidare till till startmotor och jordning. Har du fler batterier så skiljer du dem med ett relä som du med fördel styr vi b . Se bifogad bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ancas_King 0 Postad 6 Maj , 2011 Själv köpte jag min nya 120 amperes genertaor från USA via Ebay, 690:- inkl frakt, och då får du den chromad. Passar de flesta Volvo Penta motorer, men finns till de flesta motorer. Kvalitén och laddningströmmen är riktigt bra. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Chevy-Gm-Olds-Chrome-1-wire-Alternator-sbc-Bbc-120-amp-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem2c5c6e1b3cQQitemZ190529280828QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 6 Maj , 2011 Jag förstår. Det verkar som generatorns Ignition tidigare bara var kopplad till en strömbrytare och inte till en glödlampa. Men det kan ha fungerat bra ändå fast kontrollampan för generatorn inte fanns. Du kan lägga in en 3-5W glödlampa så får generatorn tändspännngen därifrån så blir det mer normalt. Nån ändring i övrigt ser jag inte nån nytta med. Du får ju inget spänningsfall då du ju introducerar avkänning på batteriet med den nya sense-kabeln. En väldigt kort, lite tunnare ledare mellan generator och startmotor påverkar heller inte alls laddningen. Där går inte så stor ström. Den riktigt grova kabeln från plus på startbatteriet till startmotorn klarar strömmar på fler hundra ampere och laddströmmen som ju går genom samma kabel blir bara max c:a 50 A. Är den en tunn kabel så sätt in en ny 35 kvmm där. Speciellt om den är lång. Det är en överkonsumtion av tjocka kopparledningar pga okunskap och viss påverkan från producenthåll. Det finns avsäkringstabeller för olika tjocka ledningar och det är det man får gå efter. Likaså om generatorn skulle ha saknat sense. Då finns större nytta med mycket koppar då generatorn inte kan veta något om spänningsfallen på vägen till batteriet. Generatorer utan sense passar bättre i bilar där det är korta avstånd och inga batteribankar som vill ha en hög laddningsspänning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser