Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
ostb

Uttern 6402 - Bränsletanksgivare

Rekommendera Poster

Hej,

Skulle behöva kolla Bränsletanksgivaren på min Uttern 6402, mätaren ger konstiga värden, stämmer ej, men inte heldöd.

Går det att komma åt Tankgivaren innifrån motorutrymmet eller måste man lyfta durken ovanför tanken ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma fråga utan att ha hittat något bra svar.

Hur kommer man åt givaren på bästa sätt?

 

Köpte båen nyligen men fick inte med handboken för båten (endast för motor).

Var kan man få tag i en handbok från 2001?

Jag har varit i kontakt med Uttern men inte fått något bra svar än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur man kommer åt givaren har jag ingen aning om. Men dom sitter ju alltid högst upp i tanken.

 

Men jag vet att de flesta tankar ombord för såväl bränsle, vatten eller det onämnbara är assymetriska, de följer ju båtens bottenform och blir "smalare" längst ned, det innebär att nålen på instrumentet sjunker snabbare ju mindre det är i tanken, alltså ingen linjär visning.

 

Sedan är varesig givare eller instrument några precisionsgrejer, det kan vara litet hipp som happ, båtens lutning kan också påverka vad instrumenten visar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK tack för svaret, du svarar på en fråga jag inte ställde.

 

Jag hade tankat fullt med ca 190 l och nålen gick till F(ull).

Sedan har jag kört ca 30nm och nålen har inte rört på sig (inte ens vibrerat). 

Jag har misstänkt att flottören har fastnat uppe, men jag kanske ska vänta några sjömil till.

 

Mitt problem är att jag i dagsläget inte har någon aning om hur mycket båten drar, och vill inte få soppatorsk på fel ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, hundranittio liter tar väl ett tag att köra slut på. Borde vara riskfritt ur soppatorsk-synpunkt att vänta tills 3/4 återstår för att se om mätaren reagerar även med darriga begrepp om bränsle per sjömil etc?

Skulle även försökt knacka litet på mätarens glas emellanåt, själva visarnålen kan ju ha hakat sig på nåt vänster.

Nu har jag ett färdigt inlägg med länkar och bild, författat innan jag såg detta med upphakat fulltanksläge, kör det i ett nytt inlägg... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, finns så klart ett antal olika fabrikat/modeller av tankgivare.
Den i bilden nedan är en VDO med listigt utformad fastsättning, kanske har du en sån eller en liknande? Hela "paketet" kan lossas litet på skrå enligt bilden, gäller dock att ha koll på var den långa skruven sitter och inte skruva ut den för långt.

Fast jag hade kanske försökt testa själva instrumentet först utan att behöva demontera nåt, oklart hur. Troligen anslutit ett variabelt motstånd istället för givaren och labbat litet med olika inställningar för att se ifall instrumentet uppför sig normalt.
Litet spridda funderingar: Instrumentet innehåller nog en spänningsstabilisator för att inte visa "mer bensin" när generatorn trycker upp batteriet spänning. Det har förmodligen även nåt RC-lågpassfilter som saktar ner visarnålens rörelser rejält, man är ju inte intresserad av skvalp-viftande utan vill ha genomsnittsvärdet under flera sekunder. Tankmätare brukar ju vara rejält tröga.
[Detta med "RC" betyder f.ö. bara ett enkelt motstånd plus en kondensator, och "lågpass" att endast långsamma variationer / låg frekvens släpps igenom. (Se bilden i
denna wikilänk.)]

(Bilden norpad ur
denna pdf)
post-86835-0-08951300-1467291313_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej.
Har samma problem och funnit givaren...
Gå ner i ruffen.
Vänd dig men näsan mot aktern.
Till vänster om trappsteget nere i ruffen sitter en liten skiva/lucka på skottväggen. Skruva ner den så ser du givaren ca 0.5m in.
Problemet är att man bara kan se och känna på givaren.
Med lite fingerfärdighet och ev en spegel kan man mäta direkt på givaren och se om felet är där, i kabel eller i tankmätaren/instrumentet.
Åter igen en bra lösning av båttillverkaren...

 

Enda chansen att komma åt givaren är att ta upp ett hål i durken ovanför givaren.

Efter det sätter jag dit en inspektionslucka för ev framtida problem

 

Jag ska börja med detta på söndag tänkte jag.

Kan lägga upp bilder om det är någon som vill se eländet

 

Redigerad av joque

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent skenerellt kan man svara att de flesta problem med bränslemätare ligger i tanken, givare av flotörmodell tenderar att rosta sönder i tanken.

 

Byt då till en givare av rörmodell, du måste då mäta djupet i tanken så du inte köper en som är för lång.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren ska med all sannolikhet ha mellan 0 och 180 ohm när du mäter på den (två kablar) där det ena värdet är tom och det andra är full. Minns inte vilket som är vad men det är ganska lätt att kolla.

 

Mät uppe vid instrumentet, då får du även med hela kablaget ner till givaren också.

 

Instrumenten kan du göra en första koll på genom att koppla bort en av kablarna, då ska nålen ställa sig vid endera ändläget. Sedan kan du koppla ihop dem, då ska nålen hoppa till motsatt position.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har sågat och mekat idag :)

 

Här kommer svaret på hur man kommer år bränslegivaren på Uttern S64 & 6402

En fantastisk bra lösning av Uttern tycker jag.. NOT! :angry:

 

 

post-105746-0-48596700-1467574674_thumb.jpg
post-105746-0-24703600-1467574676_thumb.jpg
post-105746-0-26407300-1467575260_thumb.jpg
 

 

Redigerad av joque

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har sågat och mekat idag :)

 

Här kommer svaret på hur man kommer år bränslegivaren på Uttern S64 & 6402

En fantastisk bra lösning av Uttern tycker jag.. NOT! :angry:

 

 

 
 

 

 

Ja den givaren verkar vara förbrukad.

 

 

 

Kalle

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter slitet med att med att hitta givaren visade det sig att flottören hade lossnat från fästet och ramlat ner i tanken :unsure:

Men med hjälp av världens bästa verktyg (NAJTRÅD) så lyckades jag fiska upp flottören igen!
Så nu är dte bara att laga hela givaren och sätta tillbaks skiten igen så är det bara att tuta och köra

 

post-105746-0-18811100-1467696734_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...