Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Kroqe

Fästa utombordare på segelbåt

Rekommendera Poster

Hej alla!

Jag har efter en hel del bekymmer med min åldersstigna inombordare/växelreglage etc valt att i år skaffa en utombordare som backup. Det blev till sist en Suzuki 6hp med långrigg som jag tror kommer räcka till min B-31:a.

Nu undrar jag dock hur jag ska fästa den på bästa vis? Jag har två tankenötter till att börja med:

1. Min akterspegel är liten och rundad samt sluttande. Jag skulle helst vilja fästa motorfästet rakt men det går bara om jag tar bort badstegen som sitter där i mitten nu. Det optimala vore om det fanns någon anordning som gör det möjligt att sätta motorn på sidan om badstegen.

2. Jag har skaffat ett nedsänkbart fäste men det är så trögt att jag inte kan få ned det utan ha motorn på verkar det som. Då blir det svårt att veta på vilken höjd jag ska sätta fast fästet det för att motorn ska hamna rätt i vattnet... Fast det går väl att använda spärren på nedsänkningsanordningen gissar jag. Hur vet jag var motorn ska skära vattnet?

Som ni märker behövs det en del tips och jag tar tacksamt emot alla synpunkter som har med att fästa en utombordare att göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har kommit en bit på väg och tänkte ge en liten uppdatering ifall någon annan har liknande bekymmer.

Motorfästet jag hade köpt (som var ett kvalitetsfäste) hade ingen anordning för att räta upp vinkeln på min akterspegel (positiv). Det som hände var att fästet inte kom tillräckligt långt ned, och det skulle resultera iatt propellern inte ens kom ned i vattnet. Det jag inte hade insett skulle bli det största problemet är nämligen att akterspegeln börjar ett par decimeter ovanför vattenlinjen...

Jag fick iaf lämna tillbaka fästet, och hittade istället ett lovande fäste på Biltema. Kvalitet eller ej, men det fästet har en bra anordning för att räta upp vinkeln, och dessutom går det 10cm längre ned när man fäller det. Så idag har jag varit och lossat badstegen, satt fast fästets påkopplingsplatta så långt ner som det bara går mitt på akterspegeln. Propellern kommer vara en bit under vattnet men det är precis med nöd och näppe att det går. Det som återstår är själva fästningen av plattan. Jag behöver sätta en skiva (skärbräda i plast smiley ) på insidan av skrovet som stöd och det är väldigt knepigt att nå bultarna inifrån min ankarlucka. På utsidan av skrovet men under aluminiumplattan har jag tagit en mindre skärbräda samt skurit upp en tunn gummimatta för att få bukt på den rundade aktern. Det ser faktiskt riktigt bra ut, återstår att se om det är funktionsdugligt.

Återkommer med uppdatering.

/Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänk på att en segelbåt kan häva upp aktern rätt rejält då det går sjö, kommer propellern suga luft då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det finns nog risk för det. Jag tänker mest ha den här motorn som backup medans jag renoverar min inombordare. Börjar bli lite trist att bli bogserad mellan varv och båtplats... Men ger man sig ut i lite gropigare sjö kan det nog bli lite bekymmersamt. Tror dock att den är ca 30cm under ytan nu så jag hoppas det räcker..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...