Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
idengatan

Krånglande startmotor.

Rekommendera Poster

Jag har en four Winns med en  3.0 lit. Volvo Penta. Efter att motorn stannade för mig så strular startmotorn, den låter precis som att drevet i startmotorn inte kuggar i som den ska, utan slirar på det andra drevet. Kan någon hjälpa mig tips på hur jag löser problemet, räcker det att knacka på solenoiden eller måsta jag försöka ta bort startmotorn. Och hur gör man det? snälla hjälp mig!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Den stannade när vi var ute och åkte, vi åkte sakta, och han som körde tiltade lite för mycket. När vi tiltade tillbaka och drog spaken lite friläge så stannade motorn. Efter det gick det inte att få igång motorn, utan startmotorn lät sådär illa. kan växeln fortfarande ligga i?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat så att du inte har fått en lina i propellern? Har hänt att det har låst drevet så att inte växeln går ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ska kolla det, men jag tror inte att det är så. Kan det vara så att drevet har tiltats för högt under fart, och att det gör att en växel är i låst läge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om du kommer åt proppellern så går den att snurra med handkraft om du har i friläge och växeln inte ligger i. Ligger växeln i så kan du inte rubba den. Viner det i startmotorn när du ska försöka starta eller vad händer...fel på startmotorn kan ju ha uppstått just nu av en slump också...det måste inte ha att göra med händelsen med tiltningen av drevet.

Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, och tack för tipset. jag ska ut och kolla om propellern går att rubba. Startmotorn låter som att den krossar is, precis som på en bil när drevet inte kuggar i ordentligt.

Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan mkt väl vara startmotorn som är kass.
Startmotorn är lätt att ta bort. När du väl tagit bort den kan du koppla på ström på den för att se om solenoiden arbetar som den skall.
Det är heller inga problem att plocka isär startmotorn och se om magneterna runt spolen har rasat. Det har hänt mig tidigare. Då kan den låta så innan den låser sig helt.

Behövs det en ny startmotor så rekomenderar jag inte VP. Hört om många som har haft problem med deras startmotorer. Jag har en 2003 5.0 GXi, imonterad 2006 som den rasade på förra sommaren. Fyra år gammal alltså. Deras pris för en startmotor är halva gentemot drev.se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har skruvat bort startmotorn, och kör den. Nu fungerar den igen, den hade nog bara låst sig. Tack för alla tips :-).

Dan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...