Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Amanda31

Köpa foldingpropeller

Rekommendera Poster

Hej, jag tappade min tvåbladiga foldingpropeller förra säsongen och nu är det dags att köpa ny. Finns några på beg-marknad och flera nya. Segelbåten är 31 fot ca 3,5 ton fenkölad. Motorn Yanmar YSB 12. Vad måste jag ha koll på när jag köper och monterar? Vilka misstag ska jag undvika? Tacksam för alla tips!

 

/s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte mycket svar här, så det är lika bra att jag svarar mig själv. För en del har jag tagit reda på. Detta bör du ha koll på:

1. Båtens längd, egentligen främst längd i vattenlinjen, bredd och tyngd

2. Axelns diameter. Båtar i Amandas storleksklass har ofta 25mm.

3. Konans längd och utformning. Konan är alltså den avsmalnande delen längst ut på propelleraxeln där propellerns ska sitta. Man behöver också veta hur den smalnar av, tex 1 cm per 20 cm.

4. Båtens fart kan vara bra att känna till

5. Motorns styrka (i mitt fall 12 hk), varvtal (3000) och backslagets utväxling (?). Det senare var lite knepigt. Det ska tydligen stå på backslaget, men jag har inte hittat det. Endast en del andra motoruppgifter. De vanliga utväxlingarna brukar var 1:2 eller 1:3. Får kolla detta igen.

6. Sedan ska du veta vad du vill ha. En effektiv propeller som funkar bra också när man backar, eller en propeller som optimerar seglingen. Vill man ha båda så stickerpriserna uppåt. Vill man ha propellerkapacitet är det inte säkert att man ska ha en folding alls.

7. Vad du har råd med. En 3- eller 4-bladig foldingpropeller kan kosta hur mycket som helst. Den enklaste 2-bladiga ligger runt 4500. En mer modern och säkert bättre 2-bladig från 8000.

Slutligen är det bra att veta hur man får loss den gamla. Är inte alls enkelt. I mitt fall satt det en trasig rest kvar och jag har inte fått loss den efter en dags jobb. Ska testa att värma den, har sett några tips om det.

Återkommer om jag kommer så lång att jag också lyckas montera en ny propeller.

/s

 



Senast ändrad av Amanda31 | 13 april 2011 | 22:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Gori Propellers danska hemsida kan du göra en automatisk beräkning av storlek och stigning. Kul å se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortsättning på historien:

Att få bort den gamla propellerresten var alltså ett hästjobb. I mitt fall lite värre eftersom det är en gammal one off-båt och det finns inget på den som är standrard. SÅ här gick det idag:

1. För att få bort den gamla måsten man lossa på en låsmutter längst bak. I mitt fall var den fixerad med två låsskruvar som först måste tas bort. Oftast handlar det om en hylsa som i princip är enkel att hantera. Men är det insexvariant kan du räkna med att den sitter så hårt att du snart har ett runt hål. I mitt fallvar det i stället en nycket bred skåra som om man skulle haft en plattmejsel som var 25 mm bred och 6mm tjock. Nu hade jag ingen sådan så jag knackade runt den med mejsel och hammare.

2.Återstår att ta bort propellen. Och det gick inte. Till slut fick jag hjälp av den lokale marinservicekillen och han svetsade länge på propellerhylsan och knackade seden till. Då lossade den. Jag sa att han skulle få en miljard om han tog VISA-kort på plats, men det kunde han inte så han fick fyra hundra kontant.

3. Mycket viktigt att ha koll på den lilla metallbit/sprint som fixerar hylsa och axel. Den sitter i ett spår i axeln och hylsan. Kom ihåg att spara låsmuttern också.

4. När hylsan är borta är det lätta att se vad det är för slags kona, dvs hur lång axelns slutända är som smalnar av. Standard är ofta 10-kona, och så var det i mitt fall också, men det finna andra typer också tex 20-kona (VP?).

Nu återstår att bestämma vilken propeller det ska vara. Efter ett snack med Rodahl - otroligt hjälpsamma - så är alternativen tre: billig folding, dyrare folding, fast.

Billig folding är endast bra för att den är billig. Runt 5000. Men nästa prisklass blir runt 9000 så det är en rejäl skillnad. Med den billiga får man tydligen godtagbar effekt framåt men ganska låg effekt på back.

Dyrare folding har en mycket modernare konstruktion och funkar betydligt bättre både framåt och bakåt och gör dessutom lågt vattenmotstånd. Bättre helt enkelt.

Fast propeller har bra effekt, men ger vattensmotstånd. Hur mycket finns det flera trådar som försöker klargöra. En fördel med fast propeller är också att försäkringsbolagen ersätter en tappad sådan, det gör de inte med en foldingpropeller. Att de ersätter en fast beror väl på att man inte tappar den.

/s



Senast ändrad av Amanda31 | 15 april 2011 | 08:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propeller beställd hos Rodahls. Fanns tre alterntiv: Varifold ca (8600), Radice (5200), begagnad Flexifold (4300). Radice är eb gammal konstruktion, funkar, men inte mer än så. Varifold är bra och Flexifold ska vara lika bra. Så jag gick på den begagnade Flexifold.

Rodahls mycket bra att ha att göra med. Många tipsade meig om Capella också. De är säkert bra, men svarade dåligt på mail. Rodahls ringde upp direkt.



Senast ändrad av Amanda31 | 17 april 2011 | 20:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern har anlänt, en beg Flexofold i mycket gott skick. Ser enkel ut att montera. är dock osäker på om säkringsbultar och ändmuttern ska fixeras på något sätt med lim eller liknande. Och om foldingbladen ska smörjas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellern är mycket enkel att montera. Kommer dock att ta loss den igen eftersom jag fått bakläxa av kollegor vid vårrustningen. Säkringsskruvarna till bladen och till ändmuttern bör säkras med Loctite skruvlåsningslim. På lördag åker båten i sjön, då hoppas jag allt funkar...



Senast ändrad av Amanda31 | 03 maj 2011 | 08:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De va mycke bra info här... Håller själv också på att köpa en folding. Ska åka ner till båten och kolla alla mått, sen är det bara att beställa och betala.

Ska bli en ny radice, pga jag inte hittade nån begagnad. Om man skulle ha mer pengar så skulle jag köpa en flexofold...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är propellerdebuten gjord. Jag noterade skillnader jämfört med min förra som var av Radicetyp. Gjorde också ett par andra reflektioner under hela propellereländesresan.

1. Vill man vara trygg ska man inte välja en folding. Med en fast propeller går inget snett. Men är man det minsta seglings- och prestandaintresserad så är det en bra folding som gäller.

2. I vilket gasläge man växlar spelar roll. Lägger du in växeln på hög gas så blir det påfrestningar på foldingpropellern. Så försök hitta det minimala gasläget innan du lägger i växeln.

3. Kontakta Rodahls, riktigt bra service.

4. Propellrar är dyra, men en modernare propeller (i mitt fall Flexofold) är märkbart bättre än en billigare äldre modell som Radice. Bättre effekt både bakåt och framåt och betydligt mindre vibrationer och missljud.

5. Det finns en bra begagnatmarknad (också hos Rodahls) så har man möjlighet att vänta tills man hittar en begagnad av modernt snitt är det en fördel. Min erfarenhet är att man kan tumma en aning på propellerns storlek om det dyker upp en bra begagnad. Jag köpte en som var aningens stor, men den fungerar perfekt.

6. Om man är duktigt påläst är det inga problem att köpa beg på blocket.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde finnas en Gilla knapp eller liknande .

Denna tråden många andra här är otroligt informativa.

Sen finns det gubbar och även fruntimmer som skriver bra inlägg som jag skulle vilja visa att jag uppskattar med ett klick på gillaknappen .

Jag har i nuläget tagit ett par pilsner och sett Sverige en match i vm så kanske jag är lite positivare än vanligt men...Jo så tycker jag nog endå faktiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för det och sluta inte pimpla pilsner!

/s

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båt har en 25mm axel, men gängorna på ändan var 3/4 unc. Radice skickar en låsmutter som har, troligtvis, en M-jänga. Gammla muttern passade inte i nya propellern, nåt att tänka på där också

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...