slicerman 0 Postad 8 April , 2011 varför har man plywood i akterspeglar? Är det för att det ska flexa lite eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 8 April , 2011 Jag är ingen båtkonstruktör men jag ändå gissa: Träet fungerar som ett sandwichmaterial mellan de båda plastlagren, dvs man får en styv konstruktion. Samtidigt är träet bra på att ta upp kompressionskrafter som uppstår när man monterar på tex en motor eller drev med skruv och mutter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 8 April , 2011 Det behövs styrka i akterspegeln och trä gifter sig bra med plast, därför ar det lämpligt att använda. Jag har sett bilder på båtar av mer extrem karraktär där plywooden ersatts med rent glasfiberlaminat men det är både dyrt och tungt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 8 April , 2011 Som skrivs ovan. Dessutom är trä billigt, men rent teoretiskt borde det gå att ersätta med någon typ av honeycomb-historia gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slicerman 0 Postad 9 April , 2011 ok men det där med vaxkakematerialet verkar intressant. Skulle det vara tillverkat av någon form av kolfiber kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser