Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
RichardNyk

Lite hjälp med 280 drev.

Rekommendera Poster

Har lite frågor.

Har motorn ur nu och då kan man rucka på ingående axel ca5-6mm upp och ner.Ska det vara så? Såg bara ett lager i sprängskissen och sen är det ju knutar så det kanke är så när det inte styrupp av svänghjulet.

När motorn plockades ur var det väldigt mycket brunt fett i svepet, känns om om det har läckt ur vid ingående axel, kass tätning?

Är även drevljud när man drarrunt drevet förhand, borde vara normalt, är väl rätt grova tänder i drevet.

Är ju lite ny på båtar så det blir mycket frågor på sånt som inte är bil relaterat

Bifogad bil på Ingående axeln och svepet.

post-10009609-1394236668,4178_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. När du har motorn borta styr inte vevaxeln upp primäraxeln och då kan det gå att vicka litet på den även om lagret är OK. Kollar lagret och tätningarna gör du bäst utifrån. Litet ljud från kuggväxeln kan höras när man drar runt grejorna. Det låter mer om drevet är tomt på olja.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar, Få se om jag inte hänger av drevet försäkerthets skulle så jag kan se att primärlagren verkligen är bra. att jag kan känna på knutarna samtidigt.

Efter jag hängt av drevet, är det bara att lossa låsringen och dra primäraxeln bakåt för att få ute den? Har vst.handboken från Penta men den tar bara upp själva drevet tyvärr.

Primärlagret var ju inte så dyrt så det kanske är lika bra att byta det iaf. alla tätningar till dito 

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12894.aspx

Lager är väl 63 

 

Har ändå ett litet glapp i bussningarn i upphängningen, så då kan jag ju byta dom samtidig.

nr 35 på bilden.

http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12918.aspx

Byte givetvis bälgar samtidigt.

 

 



Senast ändrad av RichardNyk | 04 april 2011 | 06:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är två låsringar. En som yttre tätningen ligger mot och en som håller lagret. De är likadana. Eftersom motorn är borta kan du slå ut axel och lager. Vi som jobbar mycket med sånant har ett specialverktyg att dra ut axeln med. Självklart ska du byta i alla fall knutbälgen om den inte är ny.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade bort drevet på lunchen idag.

Och som jag trodde så var primärlagret tokslut. Allt annat var bra inga missljud/glapp huggningar i vare sig knutar eller nöe man snurr apå proppen men växel i. Skönt.

Och som du sa, enkelt att plocka låsringana och knacka axeln innifrån.

Det var troligen det som orsakade det jag beskrev som drevljud när man vred på ingående axel.

Tack för info, bara måla drevet och vänta på nya delar och slå ihop grejerna : trevligt.

 

BTW, vad ska man köra med för fettspruta i skölden, är ju nån koniskt historia isf. vanliga fettnipplar som sitter på alla andra ställen. 

 

/Richard

 



Senast ändrad av RichardNyk | 04 april 2011 | 18:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...