Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
st39

däckslucka

Rekommendera Poster

Plexiglaset (acryl ?) i däcksluckan till min Monsun 31 såg bedrövlig ut (sprucken och repig) så jag monterade bort den för att byta ut plexin och tyvärr monterade jag bort hela ramen också i övernit. Nu har jag hört av båtexperter att det inte värt att byta bara plexin eftersom det lätt blir spänningar i materialet vilket gör att den nya plexin spricker ?? Finns det synpunkter på detta ?   Kan naturligtvis byta hela luckan men det finns inga färdiga luckor med rätt mått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej st39!

Antar du menar däcksluckan på fördäcket? Kan inte vara stort problem.

Polykarbonat, (allt kallas plexi i folkmun...även jag säger fel....) plexin håller bättre att böja men blir lätt smårepig om man är där och putsar med en oren trasa.

Kan berätta att vi på förra båten från 60 talets mitt hade skjutluckan av plexiglas och den är fin än i dag. På nuvarande båt håller jag på och skär ut en stor öppning i skjutluckan så jag får ner mera ljus. Kanhända att jag gör hela luckan i ett enda stycke med träramar..

Isättnings skivorna, de lodräta, skall bytas mot pardörrar och i dem skall jag  åsså ha fönster av plexi. Jag har fått polykarbonat av en kompis och det räcker till båda ställena.

Lycka till med ditt jobb.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har  gamla luckor som vi på senare tid varit rädda att nån ska trampa igenom. Lägger man sig sidledes kaj får man räkna med att det klampas en del över däck av andra båtars besättning som inte alltid tänker på var fötterna trampar.

Det är inte lätt att byta luckor så jag stillade den värsta falluckeoron med polycarbonat. På köpet fick vi dubbelglas med lite luftmellanrum.

Jag sågade till den 3-4 mm tjocka plastskivan så den precis täcker hålet inkl. sarg i däcket. Sen skruvade jag den på plats med gångjärnen och lås och sikade fast den tätt mot den gamla plexiluckans undersida. Höjde gångjärnen på däck några mm. Fungerar tills man hittar några bra luckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman ! När man som jag är utrustad med 5 tummar på varje hand varav en pr hand är mitt i så är det inte så lätt. Men naturligtvis går det att fixa, tänkte bara på detta med sprickor i plexin. Vet inte om det är så stort problem, tjockleken på materialet är 10 mm. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plaster är väl egentligen ett rätt fantastiskt bra material, billiga, lätta, hyfsat starka, förruttnings- motståndkraftiga, närmast oändligt ändamåls-anpassningsbara osv ...
Men just anpassnings-möjligheterna gör ju också att floran av plastsorter, mystiska förkortningar etc, lätt blir ett sammelsurium för oinvigda som jag själv.

Fokuserar därför på ursprungsfrågans farhåga om ev böjstress-sprickor, alltså att en från början helt plan plastskiva som böjs vid installationen får en isärdragande yt-stress längs böjningens ytterradie. [(Och eftersom förskepps-luckor vanligtvis tenderar att bukta uppåt så hamnar denna isärdragande yt-stress dessutom olyckligtvis också i solljusets nedbrytande uv-strålning, tänker jag mig. (På insidan däremot är väl stressen den rakt motsatta, molekylerna tenderar väl där snarast att ganska harmlöst pressas ihop.)]

Till saken:
Termoplaster verkar kunna formas med ganska låg temp, enligt länkarna nedan. Böjer man en tjock plastskiva med kraft, med tvingar etc, så kan nog en uppvärmning hjälpa till att avstressa materialet? Alltså så att isär-ytstressen på på luckans utsida minskar rejält, och därmed risken för långsiktiga uv- & väder-relaterade sprickskador??
Tyvärr inte särskilt praktiskt*, för en värmeugn stor nog för både luckan plus den rigida form-mallen krävs.
Men möjligen en bra reservlösning om nu nya luckor i originalstorlek saknas, och du vill ha egenskaperna noll materialstress och bästa genomsiktlighet (ett enda plastlager) plus långsiktig hållbarhet kombinerat?

Är min lilla fundering över huvud taget riktig, alltså att formstabil eftervärmning i ugn kan avstressa den böjda plastrutans väderutsatta yta så att benägenheten för sprickor minskar långsiktigt??
Wikilänkar för plexiglas respektive polykarbonat ...
http://en.wikipedia.org/wiki/Poly(methyl_methacrylate)
http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate

*) Inte så rysligt opraktiskt heller för den delen, ett par träbjälkar med figursågad rundnings-radie där plastskivan tvingas fast, allt in i en större ugn med typ 150 grader och lagt/nertvingat i dess helt plana botten. Nåt sånt?

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 01 april 2011 | 17:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Thomas  ! Tack förtänket i ditt inlägg, det verkar riktigt och rätt och kanske ligger ett test framför mig. Tyvärr kan jag inte leka för mycket, kostnad för ett plexiglas  510 x 510 mm= 1000 kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns massor med företag som säljer akrylplast och polykarbonat, 2000kr kvm är hutlöst.

Googla på mediaplast, vinkplast, vikatech, glasfiber och plastprodukter.. Ev säljer de direkt till privatpersoner.

Hur tjock bit behöver du?

Har även en kontakt som jag vet jobbar med maskinbearbetning, säljer  till privatpersoner.

Finns i östergötland.

Förresten, som inlägget ovan. Det finns diverse olika kvaliteer. Det finns även extrabehandlad

repfri akry/polykarbonat

Olika grader av transparens osv.

plexiplaster är en djungel! smiley

Senast ändrad av Sator | 01 april 2011 | 20:52

Senast ändrad av Sator | 01 april 2011 | 20:54

Senast ändrad av Sator | 01 april 2011 | 20:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...