tlof 0 Postad 20 Mars , 2011 Nybörjare på båtar med drev.köpt en catalina 22 med penta 280 drev.kanske bäst o byta bälgar innan sjösättning.är det avancerat o tidskrävande?hela drevet måste kanske bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 20 Mars , 2011 Hej. Ja. det enklaste är att hänga av drevet. Du kan lyfta av övre växeln om du bara ska byta knutbälgen men det kräver byte av en del packningar är mer omständigt. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 20 Mars , 2011 Är det en jobbig..omständig procedur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 20 Mars , 2011 Om inte drevet varit demonterat på länge kan upphängningstapparna sitt ordentligt fast. Om du inte kan dra dem utåt så skaffa en större dorn alt. rörstump, inte grövre än 17 mm, och slå tapparna inåt istället. Annars är det bara växelkabeln, styrtappen och bälgarna att lossa. OBS! Akta fingrarna när du lyfter drevet! Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 20 Mars , 2011 Det bör ta ca en timme att ta loss det om man är ovan, nej det är inte särskilt svårt. Som vanligt är det största problemet oftast bultar som sitter som berget och att man har fel verktyg. Minns jag rätt behöver du insex-nycklar och eventuellt också hylsor i tumstorlek. Du behöver också en slangklämmemejsel, om du inte redan har det. Styrhjälmens infästning kan vara något som sitter som berget. Du bör också ha en medhjälpare, drevet är tungt. Ha gott om tid och tålamod. Senast ändrad av Flipperskeppare | 20 mars 2011 | 18:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 20 Mars , 2011 Tack för svaren,då vågar man nog ge sig på det.ser biltema har bälgar.vågar man sig på dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 20 Mars , 2011 Det gör du nog. Jag kan inte yttra mig om kvaliteten deras bälgar. Däremot bör man vara litet försiktig med offeranoder av olika fabrikat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Denniz 0 Postad 21 Mars , 2011 Hej! Jag har kört Biltemas bälgar och anoder i flera år, funkar kanonbra! Mvh Dennis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2011 Bra råd i tråden ovan. Inte svårt att demontera själv. Men gör det inte ensam! Ett drev som ligger löst kan man lyfta ensam. Men att på ett kontrollerat sätt lyfta på eller av båten är definitivt ett tvåmansjobb! Som sagt så är förmodligen största problemet att tappar, skruvar och styrhjälmspluggen sitter fast och måste övertygas loss. Jag lyfter av mitt drev varje vinter (stöldrisk) och har inte det problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Forsberg78 1 Postad 22 Mars , 2011 Lånar tråden lite Det står på biltemas avgas bälgar att dom inte har klaffar och någon stans har jag läst att man skall ha klaffar antingen i bälgen eller vid avgasutsläppet. Vad är anledningen, är det för att inte få in vatten när man backar eller något sådant??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Denniz 0 Postad 22 Mars , 2011 Hej Flytta över klaffen det gjorde jag. Den är till för att hindra ev. vatteninträngning i avgassystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 22 Mars , 2011 Klaffen är till för att vatten inte skall skvalpa upp i motorn när den ligger stilla och rider vågorna, då kan vattenpelaren i skölden gunga såpass att den kommer in i motorn. Klaffarna förhindrar den rörelsen. När motorn är igång så är det inte så stor risk att detta händer. Bildserie avtag 280drev http://ockelbo.plars.org/album/drevavmontering/ Avgasbälgen är inte så kritisk att byta, ser den bra ut så kan den sitta, dra isär den och leta sprickor. Drevknutsbälgen byter jag varje år då den förhindrar att båten sjunker, (behövs egentligen inte då varken biltema/vp original visar några sprickor även efter 2 år), mest för att drevet plockas av då och är lätt att byta. Glöm inte att se över kylvattenslangen mellan drevet och skölden då anslutningen ärgar rätt friskt med åren samt att sprickor i själva slangen kan ge luft in i motorn och resultera i motorskador pga överhettning. Senast ändrad av rickardp | 22 mars 2011 | 11:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 22 Mars , 2011 För arbetet rekomenderar jag Gör-det-själv-boken som finns för Aquamatic-dreven. Tyvärr vet jag inte var man får tag i den längre. Ang Biltemas bälgar: Jag har provat både dem och orginalbälgar. Jag skulle aldrig rekomendera Biltemas bälgar. Framför allt inte för drivknuten. Gummit var tunt och lätt att skada/göra hål i. Vidare var slangklämmorna i väldigt dålig kvalitet, mycket lätta att dra sönder om man drog för hårt (lätt hänt) Lycka till! Det är lite lurigt att trä på drivaxeln när allt skall tillbaka... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2011 Biltemas bälgar.... Jag tillhör dem som (lurad eller inte) köper VP orginaldelar. Kalkylen är: 200 kr Biltema kontra 450 kr orginal. Sparar in 250 kr. Konsekvens av havererad bälg är..... 10-25000 kr i reparation? (bärgning sjunken båt och renovering motor och inredning förstörd semester?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 22 Mars , 2011 var köper ni dom här orginalbälgarna?kanske någon av biltemas går att använda?nån som inte kan göra så båten sjunker..nån mer viktig grej o kolla när drevet är av?nån påstod nåt stödlager va superviktigt,eftersom båten kan sjunka om det skär ihop...?måste väl gå o kolla eller smörja på nåt vis? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2011 VP orginal? Vilken båtbutik som helst, SEASEA....Erlandssons... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 22 Mars , 2011 Hej. Om motorn är djupt monterad skulle det kunna vara möjligt att vatten kan skvalpa upp i motorn. när båten gungar, om inte klaff är monterad. Annars är klaffens viktigaste funktion att om motorn skulle tvärstanna vid full fart framåt så är det mycket stor risk att häckvågen som kommer med kraft mot aktern trycker upp en massa vatten i motorn. Du bör känna på primäraxeln svänghjulskåpan så att den inte glappar. Ta tag i axeln med fingrarna och lyft upp och ner. Glappar den så dra ut den och byt kullager och tätningar. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 30 Mars , 2011 Blev biltemas bälgar ändå,hört med folk som använt dom o inga klagomål,men hittar inget hål mitt på avgasslangen.där ska väl va nåt litet dräneringshål?dom va ju inte märkta heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser