Chartio 0 Postad 28 Februari , 2011 Hejsan Köpte en H-båt i vintras. Den är tillverkad vid Artekno 1975 för den som undrar. Med i båten följde även en värmare av något slag, det står dock inte vilket märke, vilken modell eller någonting om den. Vi funderar på att bygga om lite i denna del av båten och undrar därför vad är det för värmare? Tack så mycket för hjälpen Mvh Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Februari , 2011 Har aldrig sett något liknande men den är nog väldigt efektiv skorstenen har ju blivit blåanlöpt= möjlig brandfara. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoXa 0 Postad 28 Februari , 2011 Vi har en lika dan i vår misil II. Vi köpte båten i höstats så vi har inte hunnit testa värmaren än men enligt förre ägaren ska den vara mycket effektiv. De tidigare ägarna eldade med pellets. På vår värmare står det vilken tillverkare det är som gjort den. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet och båten står åtskilliga mil från min bostad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chartio 0 Postad 4 Mars , 2011 Ok, hade varit jätte schyst ifall du kunde ta reda på vad det står på värmaren. Vi ska dock inte segla iväg på ännu ett par månader, så det är inte brottom än. Mvh Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Chartio 0 Postad 1 Maj , 2011 Samt, är det någon som har en aning om vad man kan tänkas elda med? Pellets? /C Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RoXa 0 Postad 2 Maj , 2011 Min brännare är av fabrikatet hydromarin. Vi testade att provelda med vanlig torr gran för någon vecka sedan vilket fungerade bra. Men lövträd hade passat bättre då den bran ut på ca 15 min. Detta räckte dock för att värma upp båten regält. Lövved brinner inte lika fort som gran och avger mer värme. Men den största fördelen torde vara att det inte smätter kring skorstenen som det brukar göra med granved. Tips inför proveldningen. Börja med att lägga ett ihopknycklat papper i botten av brännaren, fyll sen upp med torr ved till locket. Skruva fast locket och se till att det sluter tätt. Öppna sotluckan i botten av brännaren och stick in en tändsticka för att på så sätt tända pappret underifrån. Lått luckan vara öppen tills elden har tagit sig. Om man inte låter brännaren ta luft innifrån i början kan det vara svårt att få ett tillräcklig drag i skorstenen. När elden har tagit sig är det bara att stänga till sotluckan och låta elden ha sin gång. Glöm ej att öppna spjället till inluften längst bak på brännaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser