Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Tomos

Motorisering gummibåt

Rekommendera Poster

Jag köpte en gummibåt för ett tag sen, en äldre Bombard, 3,30 lång och med en vikt på runt 40 kg. Jag ämnar nu köpa en motor till den undrar hur mycket effekt man kan tänkas behöva. Jag har hittat en rätt fin 5-hästare 2-takt, tror ni att den planar med en sån motor och 90 kg förare? Eller är det bäst att gå upp lite i effekt?

Är nybörjare på detta område, vore ju an aning irriterande om båten är alltför undermotoriserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja... började min bana med gummijollar med en 2,4 meters och en 2,2 hästare. Planar ej men var på gränsen att plana med mina små barn ombord... de var små då. Lite orolig var jag.

Nästa gummi var 2,6 meter och en 5 hästare. Planar ej med mig ombord men det känns som just på gränsen... gick som ett skott med mina två små tjejer ombord...

Bytte till en 6 hkr - plus bytte propeller - planade med mig ensam ombord. Kul! Men inte om jag hade mina två nu lite större tjejer med också. Eller grejor från livsmedelsaffären.

Ska du vara säker på att få upp din båt i plan så är nog 9,9 hkr en tanke att fundera över?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske skulle satsa på lite mer effekt då...Fast om båten toppar 13 eller 20 knop har mindre betydelse. Båten ska vara godkänd för 15 hästar, tror ni att det frestar på akterspegeln mycket att hänga på en 10 eller 15-hästare? Båten är trots allt 20 år gammal så den kanske börjar bli lite skör.

En annan nackdel med med större motorer är ju vikten, jag hade främst tänkt använda båten i insjöar och transportera den i bilen. Blir det omständigt att lasta i och ur en 10-hästare ur bilen även bära den till strandkanten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.
Får man fråga vad du fick ge för gummibåten?
Jag har nämligen en Bombard Tropic 3,30 som jag vill bli av med men ingen aning vad de ligger i pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gav 3000 kronor för den.

Får man fråga vad du har har haft för maskin på din?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en gummibåt som är 2.7m, väger 35kg och har en mercury 7.5hk tvåtakt. Den planar med två vuxna ombord på ca 80kg per person (planar men det är lite tungt), planar dock direkt om man är ensam. Den gör 15 knop med en person, 14 knop med två personer. Har dock inte testat någon annan motor på båten. 

Jag skulle i alla fall satsa på en lite större motor. Det kan nog vara ett gränsfall att den inte kommer att kunna plana med en vuxen ombord. Välj en större motor om du vill vara säker på att den ska kunna plana. Dock är nackdelen som du redan nämnt, att större motorer blir tyngre och därmed mindre portabla. 

Senast ändrad av Rickard_L | 22 februari 2011 | 16:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.
Jag har en Evenrude 6hk 2-takt och den planar lätt med mig i (85kg).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bumpar min gamla tråd.

Jag har hittat en snurra som jag är sugen på. Enligt säljaren är den 72 cm från motorfästes övre kant till nedre spetsen. Innebär detta lång eller kort rigg?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...