Westfjord26 9 Postad 8 Februari , 2011 Viking Yachting här i Göteborg har nu ett antifoulingsystem som går på el, vad tror ni im detta?visserligen dyrt och ingenting jag funderar på själv så jag inte har några problem med påväxt. Kan det verkligen fungera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 8 Februari , 2011 Viss skepsis är nog sund. Det här kan säkert fungera under rätt förhållanden, men å andra kanske ibland inte, men efter några års produktutveckling kan det säkert bli en bra produkt. Sen skall man ju ha tillgång till landström för att det skall fungera alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Februari , 2011 Mycket skepsis besitter jag vad det gäller detta, men landström är inte nödvändigt, förbrukningen ligger på 0,7-1,1 A och spänningen skall vara 12V, så med solceller och lite extra batterikapacitet så bör man klara att driva denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 9 Februari , 2011 Det finns ju en speciell regulator till solcellspanel som tillval. Kan säkert fungera - men inte på allt. Det är väl havstulpaner och liknande som inte gillar miljön. Westfjord. Var det du som låg i Nordre älv? Att gå mellan saltvatten och sötvatten lär ju va bra om man inte vill att det skall växa nåt på båten. Hur är dina erfarenheter? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 9 Februari , 2011 Nej, jag ligger inte i nordre älv, men däremot har jag nog nämt att en vän gör det i samband med tidigare trådar om tillväxt och havstulpaner. Han målar inte ens med västkustfärg och har inga som helst tulpaner på sin båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Februari , 2011 Den faller nog på strömförbrukningen för de flesta. Tar nästan som en kylbox och solen lyser sporadiskt på solcellerna. Två veckor med regn är inte ovanligt och då har man en uppsättning batterier att bära till tippen. Jag menade återvinningen. Inte vill man ha sladden i till el-stolpen heller pga risk för elektrolytisk korrosion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ferusa 0 Postad 10 Februari , 2011 Som forskare och marinbiolog blev jag för några år sedan ombedd att titta på detta för ett annat företag som funderade på att bli agent här i Sverige. Jag hittar ingen länk på Viking Yachtings hemsida men jag antar att det är samma system som jag då tittade på. Vad jag fann den gången var att det fanns inga (trovärdiga) belägg för att detta skulle fungera. Dessutom kan jag inte förstå hur det skulle fungera. Larver av t ex havstulpaner har ett fantastiskt klister och sätter sig på det mesta som är lämpligt. Vilka skakningar i skrovet som skulle hindra dom att fästa kan jag inte riktigt förstå. Dessutom, om dessa ultraljudsvågor var av den styrkan att det skakade av larver - hur skulle det inte uppfattas i båten? Den gången frågade jag också forskare som arbetar med påväxt-problematiken, och ingen kunde förstå hur detta skulle fungera. Och - om nu detta är så effektivt, varför används det inte inom handelssjöfarten? Påväxt är ett stort problem för fartyg, och det ligger mycket pengar att tjäna på ett effektivt anti-fouling system. Jag hade inte satsat det här systemet, men kan ha fel - skulle vara intressant att höra om någon har erfarenhet av det. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Februari , 2011 Är det detta system det gäller?http://www.ultrasonic-antifouling.com/index.html Har snurrat runt lite i den iofs flashigt proffsiga* och säljsugna sajten, men hittar inget trovärdigt. Ingen antydan till förklaring om varför beväxning - som ju tål det mesta, inklusive roterande propellrars vattentryck - skulle hindras/ ramla av? Men kanske är det ögonblicket då de friflytande havstulpan-djuren sas väljer yta/levnads-habitat som är det viktiga? I just det känsliga ögonblicket kanske ganska subtila otrevligheter räcker för att de skall välja att istället flyta vidare?? Tror inte ett ögonblick på detta, men kan naturligtvis ha fel. Om - och bara om - detta framgent resulterar i flera trovärdiga vittnesmål t.ex. här på maringuiden kan jag tänka mig att ompröva min hållning. (Kanske prova att lämna ekolodet påslaget under den sk settlingen, det ger ju också svagt ultraljud och borde väl då ge nåt spår av minskad påväxt runt själva transducern?? *) Men i de tekniska specifikationerna benämns helt amatörmässigt både ström och spänning som power, som ju annars alltid naturligtvis mäts i watt. Kan ju vara ett simpelt skrivfel, men jag tappade iaf läslusten. För vill man övertyga någon om en helt ny idé så borde väl rigorös faktakoll, trovärdiga referenser - och gärna naturvetenskapligt grundad detalj-hypotes om verkningssätt - ändå vara en bra början?? / Thomas Edit: misslyckat försök till ändring av radindelning, varför hamnar ordet trovärdiga i en ny rad? Senast ändrad av Thomas-1 | 10 februari 2011 | 14:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2011 Det är precis den tråden handlar om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dyngrak_snedseglare 0 Postad 10 Februari , 2011 Det här med anti-fouling används på moderna lastfartyg. Det är inte stora strömstyrkor det handlar om, ena ligger på 0.4 och i andra änden är det 1.2 A. Det fungerar mycket bra, ingen beväxtning och miljövänligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2011 Kan du länka till någon artikel eller liknande? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ferusa 0 Postad 10 Februari , 2011 Visst använder moderna lastfartyg anti-fouling - mest i form av giftig färg vad jag kan förstå. Dessutom beror inte den tänkta effekten (mot påväxt) av en elektrisk gradient utmed skrovet - hur skulle den kunna åstadkommas på ett glasfiberskrov? Effekten som anges i produktspecen gäller alltså att driva manicken som skall förmedla ultraljuds-vågor till skrovet. Jag förstår inte hur detta skall fungera, men kan ha fel. Lägg ut lite (oberoende) länkar som vi kan titta på. Jag är nyfiken. Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Februari , 2011 Misstänker att du råkat förväxla anti-korrosion med anti-fouling??I fartyg används sk aktiv korrosions-bekämpning, istället för bara passiva zinkanoder vars galvaniska ström ger lokalt skydd. Man använder då - så vitt jag begriper - bara en enda referens-anod till att styra en påtvingad ström till övriga skyddställen. Sparar därvid zinkanod-byten och kan dessutom anpassa skyddseffekten (läs strömstyrkan) individuellt till olika skrovpositioner. Problemet med byte till aktivare anodmetall än zink vid gång i rent sötvatten, försvinner då dessutom. Systemdatorn kan sas - via avkänning av sin enda referens-zinkanods avätnings-takt - ändå fritt förstärka/anpassa den påtvingade strömmen till respektive skrovposition ... hmm, nåt sånt? Kan det vara detta etablerade system som du förväxlat? Annars är jag naturligtvis också jättenyfiken på ev referenser angående elektrisk/ultraljuds-antifouling, dvs beväxningsskydd !? För vad jag vet använder fartygen fortfarande den i fritidsbåts-sammanhang jätteförbjudna och giftigt effektiva tenn-färgen för detta syfte?? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 10 Februari , 2011 Korrossion är väl samma som rost? han kanske tänkte på den på västkusten vanliga rostrosen istället för havstulpanen...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 463 Postad 17 Januari , 2014 Jag plockar upp en gammal tråd som blir mer och mer intressant ju mindre gift man accepterar i bottenfärgen. Någon som vet något mer om ultraljud mot påväxt på båtbotten nu några år senare? Jag har förstått att SXK håller på med någon test men jag har inte hittat något resultat. Sail Magazine har testat, men i helt andra förhållanden än vi har i Sverige och dessutom på en aluminiumbåt. Den som testat är i alla fall nöjd enligt artikeln. http://www.sailmagazine.com/boatworks/testing-ultasonic-antifouling Här är lite produktinfo. http://www.vikingyachting.se/Hem/Ultrasonic-Antifouling-ULTRA10-Serie-II.aspx Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2014 Mackeys länkar igen:http://www.sailmagazine.com/boatworks/testing-ultasonic-antifoulinghttp://www.vikingyachting.se/Webshop/Ultrasonic-Antifouling-ULTRA10-Serie-II.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Januari , 2014 Har nu även hunnit snabbläsa Mackeys länkar och blivit i alla fall en smula mindre skeptisk. :-) Kraftigt ultraljud verkar faktiskt kunna hämma påväxt rejält. (Inköpskostnaden är hög, men även årliga bottenmålningar, så utslaget över tid kanske det jämnar ut sig? Strömförbrukningen verkar också hög, men råkar man ha hemmahamn med 220V spelar detta mindre roll om båten vanligtvis ligger där den mesta tiden.)Kommen så långt i mina funderingar så uppkommer tanken att utnyttja den kraftiga transpondern även som ekolodgivare för att nå större djup (varför två olika transpondrar när data-manickrar numera är nätverkskopplade, typ så.)? Och då kommer tanken på marina däggdjurs hörsel/ekopejl tyvärr upp, det finns väl misstankar om att kraftiga ultraljuds-transpondrar orsakar valars/delfiners självmords-strandningar?? Bara en hastig fundering som sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser