Svansen 0 Postad 5 Februari , 2011 Hej ! Funderar på att byta motor i min Marino Barracuda Fly. Valet står mellan D4-300 eller D6-330. Har idag en KAD44. Tycker att båten känns helt OK med 44:an...men visst tar det ett litet tag att komma upp i plan, även om det aldrig är några problem...men framför allt så önskar man lite mer extra kraft när det går sjö. Hur skall man resonera tro ? D4:an är billigare, tar mindre plats och är lättare och kanske något snålare på soppa. D6:an är kraftigare, bättre vrid, högre toppfart och kanske bättre livslängd. Svårt faktiskt...enligt fabriken är D4-300 en utmärkt motot i denna båt...och visst är det lockande att köpa den billigare motorn...inget snack om det...men samtidigt så vill man ju ha en rejäl skillnad mot det man har idag...annars så är det inte värt investeringen. Trimma D4:an med KCR om man inte tycker att kraften räcker till ? Kan det vara ett alternativ ? Hur mycket kraft törs man pressa ur en 4:a ? Nu är jag nyfiken på vad Ni alla tycker :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 5 Februari , 2011 Ett svar så där från höften: Jag vet inget om varken motor eller båt men det som brukar göra skillnad (negativt) är om man sätter i en motor som är för tung. Badbryggan går i vattnet vid stillaliggande, trots mer kraft kan det vara svårare att komma upp i plan och även att få ett bra gångläge i lägre farter, svårt att montera och serva om det blir trångt i motorrummet mm. En annan tråd här på MG pratar om behovet av luft för motorer och hur detta ofta är underdimensionerat. Vet som sagt inte hur det ser ut på din båt. Sen har jag för mig att det har varit problem med D6-orna, vet inte om det är fixat nu. Testa en sökning på amerikanska/engelska forum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 5 Februari , 2011 Är du inne på chip-trim kan du börja med att skaffa chip till din KAD44, om det inte redan är gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 6 Februari , 2011 Har en D6-310, var litet skeptiskt till Volvo efter alla år med Yanmar, men det är en sympatiskt motor utan tvekan. Tio sekunder in i filmklippet kan man se D6:an dra upp vår 5 tons Nimbus i plan, tar cirka 8-10 sekunder skulle jag tro. Chippa en båtmotor med en relativt tung båt skulle jag vara tveksam till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 6 Februari , 2011 En marinmotor är inte billig så visst är även jag tveksam till att uppgradera min med box eller annan mjukvara. Dieselbox från KCR hade jag tidigare i en annan bil och körde ca 5000 mil utan några som helst problem. Efter ett bänkningstest jag gjorde konstaterades att KCR;s siffror är angivna i underkant. Uppgivna 370 Nm var i själva verket 432 Nm vilket gjorde den -1200 kg bilen till en liten raket. Tidigare bytte man ut ett datachip vid sk chipning men idag byter man datafilen via diagnosuttaget. Trimfirman har antigen en färdig fil för alla motorer av ett visst slag eller så sker en s.k. mappning där din motor får ett specialprogram anpassat just för dig. Själva optimeringen brukar ske genom att ansluta en laptop till diagnosutttaget och sedan skickas den nya filen in i bilen och skriver över orginalfilen. Min nuvarande bil hämtades ny från återförsäljaren och kördes samma dag till en trimfirma för avläsning av datafilen. Är nu inne på 3:e mappningen på den och den har gått 11000 mil utan problem. Om du funderar på trim så är väl dieselbox det enklaste sättet då du enkelt själv kan återställa motorn men tänk då på att drevet måste hålla för det mycket högre vridmomentet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kad300 0 Postad 6 Februari , 2011 Jag skulle helt klart välja D6 till din båt, vad det gäller förbrukningen tror jag inte D6 drar mer i din båt än D4-an. Samt att du får en roligare maskin, bättre livslängd, jag har åkt D4 en del och jag stör mig riktigt MYCKET på ljudet låter ju som en gammal traktor till skilnad från D6-an. Man får ju skämmas när man startar upp den i en hamn. Men visst vet är en bra motor det också. Ljud exempel D4-260, synd att knarren på rullen stör Lycka till Rickard Senast ändrad av kad300 | 06 februari 2011 | 10:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alubatar 22 Postad 6 Februari , 2011 Jag skulle välja en Steyer diesel istället, med Volvo har vi bara haft problem senaste åren. tex: kuggarna gick av från distrubtionen på 2 st d12 med knappt 400 timmar. En insugventil losnade på en d6 330 efter 200 timmar massor problem med elektroniken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 6 Februari , 2011 Hej...och tack för alla svar ! Vad har du för max/marchfart i Er Nimbus med D6-310 ? Tror min Barracuda väger 4500...sedan är det ju Fly så den har väl lite mer luftmotstånd....men jag tror att det borde vara ganska lika. Bränsleförbrukning med D6:an ? Härliga sommarbilder !! :-) Senast ändrad av Svansen | 06 februari 2011 | 18:04 Senast ändrad av Svansen | 06 februari 2011 | 18:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2011 Vi brukar för det mesta köra i Pappafart dvs. 1600 varv och 7,5 knop, man får mer tid på sjön och riskerar inte att spilla ut kaffet, vilket ger en förbrukning på 0,9 liter per Nm, förbrukningen är uppmätt enligt nedan: Lågfart: Varv Knop Liter/tim Liter/sjömil 900 4,5 2,5 0,56 1000 5,1 3 0,59 1100 5,5 3,5 0,64 1200 6 4 0,67 1300 6,4 4,5 0,70 1400 6,8 5 0,74 1500 7,2 6 0,83 1600 7,6 7 0,92 1700 8 8 1,00 1800 8,1 9 1,11 1900 8,5 11 1,29 2000 8,7 12,5 1,44 Högre fart: 2600 13 26 2,00 2700 14 28 2,00 2800 15 32 2,13 2900 16 35 2,19 3000 18 39 2,17 3100 19 43 2,26 3200 20 48 2,40 3300 21 53 2,52 3400 21,5 59 2,74 3450 22 64 2,91 Båtar med drev kan dra av cirka 10% från våra siffror, båten väger väl drygt 5,5 ton med besättning och fulla tankar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 7 Februari , 2011 Aha....så Er Nimbus går bara 22 knop vid fulla skaft ? Min Barracuda Fly skall enligt fabriken gå 34 knop (minst) med en D6-330 under motorluckan. Siffrorna kanske inte är så jämförbara då....men stort tack för ditt svar mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2011 Den ska göra 23 knop, men då får den nog vara tom, och det är den inte när vi är ute, 400 liter diesel, 200 liter vatten, 3-4 personer, gummijolle, snurra, mat och dryck mm. Det är enkelt att räkna ut förbrukningen mha Volvo Pentas förbrukningsdiagram vid olika varvtal, om man känner till farten, med såpass hög toppfart vid samma varvtal så sjunker ju förbrukningen per sjömil ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2011 Om du når 34 knop vid 3.500 varv, så blir det cirka 1,9 l/nm vid fullgas, förmodligen ner mot 1,5 l/nm om man drar av en del. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 7 Februari , 2011 Tycker dina siffror är extremt låga. Hur stämmer det med dina egna siffror? Din drar ju närmre 3 liter vid 3450 rpm? Vad gäller toppfart ska man skilja på skrovtyper. Om Marinon ska göra 34 knop så tolkar jag det som att den har ett planande skrov. Nimbusen har ett halvplanande skrov. Kanske är det också där skillnaden ligger i bränsleförbrukningsförvirringen, dvs min fråga överst i detta svar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 7 Februari , 2011 Ja, det verkar faktiskt som att Stephans uträkning stämmer mycket bra. Fabriken har angett 1,5-1,6 l/nm vid marchfart för denna motor. Riktigt hyfsat för en stor båt med en stor motor :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 7 Februari , 2011 Som jag skrev tidigare så ger axeldriften cirka 10% sämre verkningsgrad i litet högre fart, motorn är på 310 hk istf 330 och en tyngre båt, dock vill jag inte hålla med om att Nimbusens skrov är halvplanade, även om det inte är någon racer på något vis, däremot har den lätt att komma upp i plan eftersom motorn inte sitter allra längst akterut. Min uppskattning av förbrukningen baserades på Marinons toppfart med D6:an, förbrukningen per timme vid olika varvtal går att utläsa ur alla siffror i mitt tidigare inlägg(som var en fin tabell när jag la in det...) D6:an drar 43 liter per timme vid 3100 varv, om man får ut 28 knop vid det vartalet så borde förbrukningen kunna hamna på 1,5 l/nm, kanske litet mer eftersom det sällan råder idealistka förhållanden i verkligheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 Februari , 2011 Haft en sommar med en D6, 350 hk tycker att det är en förträfflig maskin. Jag ogillar Volvo Penta som företag, dom/personerna som jobbar på företaget har en otroligt taskig attityd mot sina kunder när man pratar med dom. Riktiga idioter i mina ögon! Som motor kan jag inte säga annat än att jag tycker att dom är riktigt bra! Tillförlitlig, kraft i överflöd och bränslesnål. Min klubba drar 1,2 l/nm i snitt då ligger jag oftast i 30-33 knop, lite slökörning oxå, men inte mycket. Det enda som jag haft problem med kring motorn är standard fel hos VP: Propparna som kviterar sönder och styrslangarna som går läck. Propparna skall från 2011 vara av en ny variant och bättre. Styrslangarna kastar man direkt och köper stål/teflon slangar från annat håll som håller måttet så har man inga problem! VP hävdar att garantin inte gäller om man byter ut dessa slangar, men i mina ögon, hellre det än att man är ute och kör och förlorar styrförmågan.. Då är endå inte garantin värt något.. Personligen skulle jag inte pressa ur en D4 mer än dom är idag, hellre en lite större maskin, mer vrid och kraft, längre livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 Februari , 2011 Haft en sommar med en D6, 350 hk tycker att det är en förträfflig maskin. Jag ogillar Volvo Penta som företag, dom/personerna som jobbar på företaget har en otroligt taskig attityd mot sina kunder när man pratar med dom. Riktiga idioter i mina ögon! Som motor kan jag inte säga annat än att jag tycker att dom är riktigt bra! Tillförlitlig, kraft i överflöd och bränslesnål. Min klubba drar 1,2 l/nm i snitt då ligger jag oftast i 30-33 knop, lite slökörning oxå, men inte mycket. Det enda som jag haft problem med kring motorn är standard fel hos VP: Propparna som kviterar sönder och styrslangarna som går läck. Propparna skall från 2011 vara av en ny variant och bättre. Styrslangarna kastar man direkt och köper stål/teflon slangar från annat håll som håller måttet så har man inga problem! VP hävdar att garantin inte gäller om man byter ut dessa slangar, men i mina ögon, hellre det än att man är ute och kör och förlorar styrförmågan.. Då är endå inte garantin värt något.. Personligen skulle jag inte pressa ur en D4 mer än dom är idag, hellre en lite större maskin, mer vrid och kraft, längre livslängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 8 Februari , 2011 Har tyvärr också hört samma sak om VP-personalen nuförtiden. Skrivbordsfolk som är högutbildade men som inte kan mycket om båtar/motorer samt om hur man bemöter kunder. Tråkigt för jag tror som du att de tillverkar bra motorer. Har också läst om problem med slangarna...borde inte de var bytta till bättre kvalitet om man köper en årmodell 2011 idag ? Känslan säger D6-330...men förnuftet säger D4-300 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 9 Februari , 2011 Ingen aning om de är bytta, men VP har sänt priset till 1/4 av vad dom kostade tidigare.. Spelar ju knappast någon roll om dom är billiga eller dyra - sålägen dom är dåliga vill man inte ha deras skit! Vitala delar som styrslangar skall man lägga energi på! VP kan ha sina skitslangar, vad är det värt om man åker över mysingen en stormig kväll och styrningen slutar att fungera för att man använder VP originalslangar? Inte mycket, tror inte att VP bekostar en ny båt och/eller nya liv efter en olycka som beror på läckande styrslangar som är av dålig kvalitet.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 9 Februari , 2011 Sant...men hur märker man om slangarna är av den dåliga kvalitén ? Konstigt om de trots vetskapen om detta behåller dem....det är ju som du säger ytterst allvarligt om styrningen ballar ur :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 10 Februari , 2011 Jag påtalade för idioten Cay något på Volvo Penta just det du oxå poängterar. Han förklarade på ett syrligt sätt att det inte finns några fel på deras slangar i stort. Det är mina slangar som är paj å det är mitt fel.. Man ser lite olja bakom båten när man står still, det droppar lite när man svänger på ratten. Slangarna ser ofta riktigt risiga ut.. Styroljan försvinner sakta ur systemet. Det finns självklart dom som klarat sig bra även med dom gamla slangarna. Själv hade jag inte litat på VPs slangar en sekund.. Efter långa diskussioner och brev/mail växlande med Volvo Penta förra året fick jag lite funderingar på att skicka propåer till deras VD och/eller media. Som en parentes till slangarna så hade jag i somras kontakt med Segmoklubben, det är många som Segmobåtar som haft problem med VP motorer, drev och dylikt. Jag påtalade även detta för Cay på Volvo Penta, fick ingen respons överhuvudtaget.. Efter att ha jagat Volvo Penta om problemen med motor och dylikt så skickade jag mail till tidningen båtliv om problemen och felen på produkterna, det gällde inte bara slangar utan även lock till sjövattenfilter och proppelrarna.. Efter min propå till dom ringe någon annan idiot på Penta upp mig och försökte ha ett regelrätt förhör om var jag fått all information om deras produkter.. Jag bad honom vänligt men bestämt skita fullständigt i var jag fått min information och lägga den energin på att lösa problemen på deras produkter istället.. Inget mer hände i frågan kring detta.. Såhär i efterhand har jag fått höra att: - På nya motorer sitter dett uppdaterade locket till sjövattenfiltret (trots att det inte var fel på det gamla enligt VP) - Slangarna har dom sänkt priset på till 1/4 del. Om dom är förändrade vet jag inte. - Propparna är förändrade till säsongen 2011 (trots att det inte var fel på dessa heller) Ursäkta mitt offtopic - Kan skriva ett mycket längre inlägg om den idiotiska korrespondensen med Volvo Penta och deras otroligt socialt inkompetenta medarbetare, man kan ju undra om inte många där har Aspbergers syndrom.. Vill poängtera att det inte är alla på VP som jag talat med är idioter. Det finns några som är vettiga - detta har jag påtalat för personerna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser