Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
ciaraud

Nu är det dags för VÅRTECKEN 2011!!

Rekommendera Poster

Hur är det hos er - har ni upptäckt något som får er att tro på en ny vår?

Kan bidra med att det nu börjat rasa in båtar på blocket - ett så gott tecken som något.

En fluga vaknade också på vår inglasade balkong där vi  åt lunch i 17 (utan att värmen var på) i dag.

Annars är det väl inte så mycket här i Uppsalatrakten ännu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båtmässa om ett par veckor.. blir inte mer vårtecken än så ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag slog ihjäl min första fluga i går, i sovrummet.

Snön som ligger på taket till min balkong, eller låg, rasade ner på altanens tak en våning längre ner vilket gjorde att altantaket gick sönder. Det var samma visa förra året när snön började smälta, ett solklart vårtecken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag känner till två ofelbara vårtecken, tror dock att det är ett litet tag till innan vi ser något av dem...

strandskatan är osviklig, och nästan lika säkert att det är vår i luften är det när Leksand sin vana trogen spelar i kvalserien.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stefan

två funderigar; Är du så idrottsitreserad att du vet sånt?  och säger ni strandskata på Smögen?

Bäckevigarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har haft takdropp ett antal dagar och mellan dessa har det varit -15 så det känns lite osäkert ännu och det är trots allt rätt lång tid kvar innan isen släpper sitt grepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo nock e de så atter du i vanli orneng har râtt i de du sier, sô fôr te å vâre sôm du sô e du all râtt så skâllie...

Å nock sier ve Tjâlle här på Smouen, men Leksands eskapader i ishockeyn ble je bekant me nâr je sôv unner samme tag sôm hu sôm sled på môblemanget når je va på arbe´ t

Ha´ t Pent hâlsar en mellombergare sôm nå sidder å glaner ud over sunnelera...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När man idag 2011-01-26 läser i tidningen att dom spår om att vinten snön och minus graderna kommer va kvar till slutet/början av April/Maj så vågar man inte hoppas på mycket tyvärr sad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

var ner till båten idag ,inte mycket till vårtecken där ca  0,5m packad snö på båten :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Ett gott tecken är väl att solen faktist börjar värma lite om skinnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klara vårkänslor. Åtminstone tittande ut genom fönstret... :-)  Betydligt kallar om nosen när man sticker ut den i friska luften.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är i alla fall synligt gräs under båten.. även om det är -10 grader och man fryser häcken av sig så fort man öppnar dörren.
Dock så är vi ju bara i slutet av januari, vilket brukar kallas för vintermånad om jag inte har fel... ;-)

Våren får vi nog vänta på... crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Katten hittade lite gräs att tugga på i dag. Han hittade också en lagom tinad plätt vid solig husknut för att kunna krafsa ner sitt.... Han blev överlycklig!

Och jag satt och gonade mig i solen som faktiskt värmde en hel del om man satt i lä. Detta trots att det var -8 som varmast här i Uppsala i dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Synligt gräs under båten?

Bah! Det har jag haft hela vintern. Å utanför trappan under snön när jag orkat skotta bort den. Grönt gräs.

Flugor? Tja, vi har sk. vindsflugor. Kan berätta att de vaknar till liv när det är ca 20,5 plusgrader inne. Då brukar jag öppna försntret så får de flyga ut och frysa ihjäl sig själva.

Man är ju djurvän!

Men om det är ett vårtecken?

Det blir inte vår förrän de första fågelsträcken drar förbi, när tranorna tutar ner i viken, när första lärkan drar sin flytt drill. När svanorna tutar och stannar på åkern utanför och letar säd från i höstas. När bofinken sitter på hustaket med sitt sit-si-tu. Då är det vår.

Glömde nästan säga, när solen går ner bakom Sjöberg dass....då är det vååååår....♫

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kalman, ett vårtecken kan också vara något som förebådar varmare och ljusare tider.

Som att det för första gången syntes en soluppgång när jag åkte till jobbet i morse. Som minst var dagen 6 tim och 1 min lång och nu är den hela 7 tim 48 min. En timme och trekvart som faktiskt märks.

laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Hallåj, ciaraud.

Du har så rätt ,så rätt. Problemet är att jag kan inte åka till jobbet längre och se soluppgången genom vindrutan från bilen.

Jag är pensionär numera  :-)

Du har så rätt om att förebåda. När lärkan drillar första gången är det per min definition inte vår än. Våren kommer sådär i början på juni. Tror mig, jag vet sån fryslort jag är.

:-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dalarö kanal idag. Hoppas det inte återfryser

post-10011607-1394236607,6367_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En boj som tinat loss i går. Visst ät det ett vårtecken

För fjärde gången försöker jag få in bilden på den men lyckas inte här. Ni får tro mig

Senast ändrad av ciaraud | 07 februari 2011 | 06:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakturan för årets båtförsäkring ramlade ner i brevlådan idag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett säkert vårtecken är att många medlemmar på MG har vaknat upp ur sin vintersömn och blivit aktiva med att ställa frågor eller skriva svar.

Trevligtsmiley

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flög över Ålands hav och hela skärgården i går - Ålands hav är nu isfritt! (Vårtecken)

I skärgården ligger isen ut tuill ytterskärgården men inte i densamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åkte med Rindöfärjan igår kväll efter att (vårtecken 1) ha hämtat min nya gummijolle, och (vårtecken 2) det var isfritt.

Och (vårtecken 3) faktura i brevlådan från marinmekanikern på byte av stödlager, knutar och bälgar. Ouch. frown

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kikade nyss på appen ship finder och såg att det nu är två fartyg samtidigt på Nämdöfjärden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solen skiner och årets andra hundbajs stiftades närmare bekantskap med...

Senast ändrad av Guppy90 | 15 februari 2011 | 12:36

Senast ändrad av Guppy90 | 15 februari 2011 | 12:37

Senast ändrad av Guppy90 | 15 februari 2011 | 12:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, precis den inställning man borde haft för att njuta av livet på bästa sätt?
Klafs;  - ojdå, äntligen ett härligt vårtecken! ... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I dag kom vårtecknet nr 1 - fakturan på hamnplatsen på Gräddö och dekalen vi ska ha i bilen när den står parkerad där.

Dekalen hänger nu på ytterdörren så man riktigt kan gona sig åt att tänka på alla roliga gånger man kommer byta bil mot båt i sommar.

Gräddö som ort är inte dum heller om vädret gör att  man inte vill gå ut. Det finns ett fint fik/restaurang med liveband ibland. Promenadvägar - hallonsnår och badstränder.

Nu längtar vi - ska bara bara bygga klart båten förstwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...