Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Samurai

Nimbus skrovproblem ? Köpa Nimbus 320

Rekommendera Poster

Jagar en beg Nimbus 320 2003 med Yanmar motor (vågar inte satsa på Volvo Penta) och hörde vid en gubbdiskussion om en kille som hade en Nimbus 320 hade fått följande problem:

Innerskrovet hade lossat från ytterskrovet (uppfattde det så)  och en reparation gjordes som kostade runt 100 Tkr.

Det diskuterades också om att detta kunde bero på felaktig vinteruppställning alltså man använde inte Nimbus standard vagga som tar upp trycket på sidorna av båten utan man hade pallat upp kölen på lastpallar. Dvs trycket låg på kölen.

Någon som vet något om detta ?

 



Senast ändrad av Samurai | 08 januari 2011 | 20:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Saken är urvärlden. Etfer kontkat med nibus i Göteborg berättade man om en båt med fab. fel.

Inget ljug utan rakt på sak och att man fixat detta. Det berodde inte få fel uppställning eller så utan rent fabrikationsfel. Gott när levernatörer tar ansvar och visar upp en ärlig sida.

Jakten på en beg Nimbus 320 går vidare, har varit och tittat på en i Holland. Annonsera som 2008 men är en 2007 bara det att den var sjösatt 2008. Lilla motorn, inget ankarspel bak -- rätt ok pris 145.000 Euro men nej tack något stämde inte med magkänslan.

Har ändrat strategi och siktar på en 2007-2008 istället.

Man hade installerat en övervakningskamera bakåt och en monitor vid styrplatsen !! idiotiskt tyckte jag först men efter att tittat i andra båtar så såg jag att man har backspeglar.. Man måste tydligen hålla koll bakåt på kanalerna där..



Senast ändrad av Samurai | 16 mars 2011 | 23:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra om en tillverkare som inte försöker mörka vad som hänt. På det viset undviker dom spekulationer som ger dåligt rykte. Här dog ju ryktet innan det överhuvudtaget kommit igångsmiley

Berätta gärna när o framförallt var du fått tag i båt när du fått det, är själv intresserad av att importera från Storbrittanien men är lite osäker hur det går till (helst ska man ju ha tag på någon erfaren båtbesiktare på plats) på marinorna,

känns även som att båtarna ligger i längre på året pga gynnsammare klimat. 

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan svara på det mesta vad gäller att köpa båt från England så kom igen med frågor bara

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det bli av.

En Nimbus 320, 2008 som är sjösatt 2009, priset klar och nu återstår bara test av båt och utrustning. Hittade (kännt ord när kvinnor handlat något)  ca 1 km från där jag bor!!

Har idag gjort fuktkontroll av skrovet men det sket sig. Det fanns vatten i kölsvinet så fuktmätningen kände av det. Har nu med ägaren tömt kölsvinet på vatten (som troligen kom från hösten tömning av VV beredaren). Skall vänta några dagar så prova igen.

Beställde en egen fuktmätare som kommer i början på nästa vecka så kan man kolla själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade bara efter Nimbus och en 320 så jag vet inte något om andra båtar.

Vad gäller Holland så har jag följande tankar.

- Ofta väljer man minsta motorallternativet vid nyköp av båt där, pga att man är på kanalerna eller i stora insjöar som har farbegränsning.

- Nästan alltid monterade backspeglar, pga att man måste ha koll bakåt på yrkestrafik.

- Oftast ej saltvattenkörda, kanaler o insjöar= ej saltvatten

Men gör en kalkyl på alla kostnader och möjlighet att få igen pengar när man säljer här hemma i Sverige.. vissa saker är ju ett måste och det finnns inte icke Svenska båtar. tex ankarspel bak.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då är fuktmätningen klar.

Det visade sig att när man väl tagit bort vattnet i kölsvinet så finns inga utslag där mer.

Lite utslag i aktern som jag tror beror på att det kommit in fukt i balkarna vilket sedan runnit ner under det stoa fackets durk. Det kommer dock inte genom skrovet så jag räknar detta som OK och en uppgift att forska i senare när köpte är klart.

Har varit i hamnen och mätt på andra Nimbus 320 och det är likadant där så det ger en fingervisning om saken.

Volov Penta D4-260 Hkr 2008 borde var av med barnsjukdommar... (hoppas man)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dum fråga: Vad menar du med balkarna ?

Vår 320 från 2000 får in lite regnvatten från bakluckan på aktern. Undersidan är vinklad åt fel håll,

så vattnet rinner in istället för ut på badbryggan.

Gör ju inget (självläns) men ändå....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...