Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Nifenfejja

Brytare till panel ?

Rekommendera Poster

Elfa och andra har massor av komponenter, inkl Brytare. För icke fin-el-proffs är detta en djungel. Hur vet jag vilka komponenter, ex brytare, automatsäkringar etc jag ska ha.

Är det någon som gjort sin egen panel till segelbåten, eller har kunskap över och vill dela med sig med erfarenheter. Eller kanske din egen ritning, schema eller inköpslista; för mig och andra att modifiera till egen ?

Panel: Det jag behöver är panel färdig eller ännu hellre egenritad (ev göra egen som i boken elsystem ombord Micke Westin eller Ström ombord Jon Winge). Har någon erfarenhet av firmor som tillverkar (trycker/skär) sådana. 

Brytare: Vad är fördelarna/nackdelarna med 1 eller 2 poliga brytare. Och vad är vanligast i vanlig (bra) segelbåtspanel ? Kan Ni rekommendera brytare lämpliga för en dylik panel, gärna med länk eller ID-nr.

Om jag väljer automatsäkringspanel, kan ni rekomendera brytare/säkring. Vad ska jag tänka på ? Ska den utlösas termiskt, magnetiskt eller annan variant ?

Om jag använder automatsäkringar av typen hussäkringar 230V som i elsystem ombord, vilken typ är att föredraga ? Snabba/tröga, fabrikat typ ?

Hur har Ni satt er huvudbrytare, i elpanelen eller gömd vid batterierna ?

Kanske en stor fråga (eller många frågor), jag hoppas ni har förståelse. Och Ni som redan gjort er nya panel och installation vet säkert, att hjälp på traven förhindrar många felköp och problem, särskilt med begränsad budget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom jag håller på och funderar på ett liknande projekt så har jag förmodligen fler frågor än svar, men här kommer i alla fall något:

Panel
Beroende på ambitionsnivå och budget så hittade jag en länk till en firma i Tyskland: http://www.schaeffer-ag.de/en/

Där kan du ladda hem ett mycket lättanvänt CAD-program där du ritar din egen panel precis som du vill ha den med utskärningar, färger, texter m.m. Du får prisuppgift direkt i programmet. Jag ritade upp en rätt avancerad panel som skulle kosta ¤130 ¤6.95 i frakt. Inte superbilligt, men då är den skräddarsydd.

Brytare/Automatsäkringar
Personligen funderar jag på att använda automatsäkringar, men jag har inte bestämt mig ännu. Enligt uppgift så ska 2-poliga brytare vara bäst, men de installationer jag sett har alla använt 1-poliga. Då jag inte är elektriker så överlämnar jag till andra att tipsa om detta. Den modell jag kikat på är https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=33-229-28&toc=20525 men då är det pris/utseende som varit avgörande.

Huvudbrytare
Jag kommer inte att sätta min huvudbrytare i panelen - det blir allt för lång kabelväg. Ett alternativ är en fjärrstyrd huvudbrytare: http://www.odelco.se/Bluesea-elektrisk-huvudstroembrytare-Batterifraanskiljare-2.html men jag vet inte om den är värd investeringen.

Lycka till!

/Christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba svar.

Biltema är ett alternativ, men jag tycker de är så vansinnigt tråkiga att se på. Ogillar framförallt de röda knapparna. Men jag tror säkert de är prisvärda, även om jag hört att de i längden kan fela mer än dyrare alternativ; vilket kan vara naturligt.

Jag har ochså hört att 2poliga brytare är att föredraga, vet dock inte varför ? Men enklar rostfria brytare eller svarta (ev med lysdiod) är jag ute efter. Tyvärr funkade inte din länk till Elfa Christian.

Tyska firman som du länkar till har jag varit inne på. De har bra Cad program att tanka ner, fungerade dock inte på min mac. Jag har ritat i Adobe illustrator, som ochså använder vectorgrafik, och jag tror de flesta firmor kan konvertera från det formatet.

http://batteknik.se/2010/10133_nytt_elsystem.pdf är en länk jag har fått många bra tipps ifrån, kanske kan vara något för andra i samma sitts ?

Jag skulle gärna se ditt schema eller ritning Christian, som förslag, om du vill dela med dig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...