Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Batguiden2010

Lurendrejeri

Rekommendera Poster

Oriktiga uppgifter vid båtaffär

Jag köpte en båt förra hösten 2009 av en privatperson i Boxholm en Flipper 640 -84 vilken ägaren i annonsen skrivit att båten endast gått i sötvatten, muntligen sa han också i sjön Sommen. Nu under hösten har jag bakom ett skåp hittat en dold namnskyllt med adress till första ägaren, vilken jag fått kontakt med. Han hade köp båten ny i Stockholm på Olle Wennlunds Marin AB i september 1980 jag har fått första ägarens original kontrakt.

Av kontraktet framgår att båten är levererad 1980 och att både motor och drevnummer helt stämmer överens med den drivlina som fortfarande är installerad i båten.Båten som enligt originalkontraktet har tillverkningsnummer3 har använts båten i Stockholms skärgård, den har efter första ägaren också under några år haft sin hemvist Karlskrona skärgård.

I köpkontraktet har säljaren tagit på sig det fulla ansvaret för riktigheten i de uppgifter han skrivit om såväl årsmodell som endast sötvattenkörd i annons och undertecknat kontrakt.

Efter att ha påtalat oriktigheterna för säljaren med krav på återköp eller ekonomisk gottgörelse har jag fått till svar att han helt ignorerar mig, därför att jag köpt en begagnad båt och att de upptäckta felaktigheterna inte påverkar båtens värde, dessutom så han har bara förmedlat den information han själv fått när han köpte båten 2006.

Jag valde denna båten just för att den endast gått i Sötvatten, nog påverkar väl fyra årsmodeller och de oriktiga uppgifterna om tidigare farvatten värdet på båten. Själv kan jag ju inte vid en eventull framtida försäljning lura någo om årsmodell ej heller i annonsen stolsera med endast sötvattenkörd.

Är det någon som råkat ut för liknande? Vad kan man göra för att få upprättelse?


 

post-10017374-1394236588,9109_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har köpt en begagnad båt av en privatperson och då gäller köplagen, http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Privatkop/
Detta innebär att det är du som köpare som har undersökningsplikten.
Det är inte otroligt att säljaren som köpte båten 2006 har levt i tron att båten är från 1984 istället för 1980.

Egentligen spelar nog en underordnad betydelse för värdet på själva båten förutsatt att det inte är några större skillnader på skrov eller interiört på en 84:a kontra en 81:a.
Du pratar om en båt som är 26 alternativ 30 år gammal, SO WHAT? 

Det du borde har bränt krut på (om båtmodellen passade dig) är motorn som satt på båten. Det är där den egentliga och ibland den stora prisskillnaden ligger mellan olika båtar av samma märke från den tiden. I detta specifika fall verkar som även båtmotorn är från 1980. Då blir det samma sak., Om motorn är från 1980 eller 1984 spelar ingen roll, det nog ändå daxs att byta båtmotorn.

Fundera istället om du är nöjd med båt å motor oavsett om det är från 1980 eller 1984.

Gott nytt år! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det osnyggt av säljaren att luras, men dessvärre lär du få svårt att vinna en juridisk tvist.

Om båten är från 1984 eller 1980 torde inte spela någon större roll, det är ju skicket som är det viktiga. Dessutom har ju du som köpare en undersökningsplikt, det har varit ganska enkelt att kolla upp skrovets serienummer och motorns serienummer för att få reda på årsmodellerna. Detta hade även varit klokt för att vara säker på att det inte är stöldgods.

Oavsett om motorn gått i sötvatten eller saltvatten så är nog varje år efter 26 (som du trodde) en bonus.

Om du är nöjd med din båt se till att njuta av den på det nya året.



Senast ändrad av Flipp760 | 31 december 2010 | 22:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågan är om du kan visa att du pga av de uppgifter säljaren gav betalat mer än du skulle ha gjort om du vetat att det var en -80 a som gott i saltvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår igentligen inte problemet, som någon skrev här ovan säljaren har antagligen levt i tron att det är den årsmodellen han uppgett. och vad spelar det för roll om den gått några år i saltvatten om skicket är det du har förväntat dig, vilket det bör vara då du köpt båten.

Om man tittar på många säljes annonser så vet inte ens säljarna vad det är för modell utan uppger vad dom tror det är eller vad dom i sin tur har köpt båten som.

Nu försvarar jag inte lurendrejeri men man måste kolla väldigt noga själv när man köper en 20-30 är gammal båt.

Jag förstår helt  säljarens inställning mot återköp om det är dessa 2 punkter du lutar dig mot.

Vad får dig att tro att en båt som gått endast i sötvatten är mer värd än en som gått i saltvatten om underhållet har varit 100% och likvärdigt mellan dessa två kriterier.

Känns nästan som du har en personlig inställning till just kunna stoltsera med att min båt har bara gått i sötvatten

just my 2 cent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ja det skiljer någ en del i marknadsvärde 1980 var nypriset 87,900:- enligt kontraket så hade första ägren av just min båt betalt 83,000:- 1984 kostade samma båt 134,000 jag vill påstå att jag lurats att betal 25,000:- för mycket. Jag lägger in ditt mejl svar till mig ovan. Att det var olika pris på båtarna när de såldes för 25-30 år sedan är sin sak. Men den fråga jag ställer är om det pris du betalade var orimligt högt. Eftersom det kanske snararast är skicket och utrustning som avgör priset och värdet på en 25 - 30 år gammal båt, inte vad den kostade som ny.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jo det skiljer någ en del i marknadsvärde 1980 var nypriset 87,900:- enligt kontraket så hade första ägren av just min båt betalt 83,000:-
1984 kostade samma båt 134,000 jag vill påstå att jag lurats att betal 25,000:- för mycket. Den dagen jag ska sälja kan jag ju inte ljuga om årsmodell och ursprung.

Jag gör likaledes som sign ”Marrexxx”, dvs. bifogar ditt svar till mig som således är exakt innehållsmässigt som svaret till honom. 

Nej, den dagen du skall sälja ska du inte ljuga, så långt håller jag med dig. 

I övrigt tycker jag inte att ditt resonemang håller överhuvudtaget. 

1) Hur kommer du fram till just 25 000 Skr?
2) 25 000 Skr är det räknat i dagens penningavärde eller är värdet i början av 80-talet?
3) Varifrån får du att nypriset då (1980 eller 1984) är av intresse för marknaden idag?

4) Det är mycket troligt att det DÅ var en sån skillnad på priser på fyra årsmodeller men det har väl ingen med dagens marknadsvärde att göra. Det är trots allt mellan 26-30 år sedan det handlar om. Det kan t.o.m. vara så att en Flipper 640 från 1980 kan vara med värd idag än en Flipper 640 från 1984. Det handlar om vilken motor det sitter i båten samt skicket på hela båten. 

5) Det kanske var då för Flipper 640 som det är nu, det är tillgång och efterfrågan som styr priset (även när det gällde nyköp). Det var kanske så många intressenter på just en Flipper 640 så företaget kunde därav höja priset. En annan parameter vid nyköpet (80 resp 84:a) som är minst lika trolig är det skiljde på vilket motor det satt på vid nyköpet. Satt det exakt samma motor (modell och motorstyrka) på en Flipper 640-80, resp en Flipper 640-84?
Fann förövrigt en BåtGuiden från -89, där fanns alternativen både inom,- resp utombordare, prisskillnad ca 65 000 Skr. 

6) Vad den första ägaren gav för båten i förhållande till nypriset då är helt ointressant. Man kan egentligen bara säga ”Grattis till en bra affär”. 

7) Egentligen är det lite märklig hela historien. Du var säkert nöjd med affären både avseende båt och motor. När du sen förmodligen av en slump upptäcker att det skiljer fyra årsmodeller från det vad ägaren sagt och förmodligen också visat på diverse papper på (tidigare köp/sälj-dokument, försäkringspapper e.dyl), då men inte förr så känner du dig lurad och vill ha pengar tillbaka.

Mot ett företag kan man möjligen lyckas att hävda att säljaren gjort fel, men nu när det handlar om två privatpersoner och varan är 26 alt 30 år gammal, då är det inte lönt att driva något ärende.

 Se istället fram mot den kommande båtsommaren! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
För allmänt intresse lägger jag det mejl jag fått av signaturen Batguiden2010 Lurendrejeri. Så här ligger det till Volvo Penta kan bara bekräfta att just AQ145 med drev 280 tillverkades mellan -79-85. Säljaren visade upp såväl försäkringshandlingar som besiktningsprotokoll, med motor och drevnummer ifylda samt kvitton på båt och servicar utförda där han köpt båten. Just utrycket endast sötvattenkörd är något som många båtfirmor gärna framhåller som försäljningsargument, titta exe mpelvis på annonser hos Mottala varav, och visst finns det fördelar med en motor som bara körts i insjöar är betydligt enklare att få isär vid reparationsarbete. Volvos motorer är bra att skruva med och det finns tillgång på reservdelar det var av den anledningen jag valde just denna båt som säljaren framhöll \alltid körts i sjön Sommen\ Säljaren har också i kontraktet skrivit under på att han svarar för att båt och utrustning vid försäljningstillfället motsvarar vad som angivits i kontraktet och där till fogade handlingar. Faktum är också att studerar man annonsmarknaden så är den första årsmodellen -80 av Flipper 640 betydlig billigare än de som kom ut några år senare. Detta hänger med stor sannolikhet ihop med att 1980 var nypriset på 640 båten 87900kr, och 1984 låg det på 134000kr. Oavsett om säljaren medvetet eller omedvetet lämnat felaktiga uppgifter så har han brutit mot köplagen. -Om varan inte är sådan som säljaen sagt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du känner dig lurad så finns det i princip bara en sak att göra om ni inte kan göra upp i godo  - stäm säljaren, (och riskera att förlora. )

När det gäller priset så kan jag för din kännedom berätta att 87 900 kronor i 1980 år penningvärde motsvarar 125923.29 kronor i 1984 års penningvärde. (det var rätt kraftig inflation på den tiden, något man kanske också ska beakta när man jämför inköspriser)

allt enligt http://www.myntkabinettet.se/web/Hem.aspx

PS. svara gärna, men gör det i forumet inte via mejl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PS Innan du stämmer.

Jag försvarar absolut inte säljaren som gett dig felaktga uppgifter, men å andra sidan  som köpare har du  en omtattande undersökningsplikt enligt köplagen. (längre än enligt konsumentköplagen)

Men å andra sidan, ha du haft tillgång till motornummer och inte kollat upp det (vilket du lätt kan göra via pentas hemsida) kan det vara ett argument som talar för att du haft tillgång till  information om båtens ålder som emot säger att den var en -84.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina korta kommentarer.

30 år gammalt båtskrov är nog OK. Dessutom en Flipper som har gott rykte. En 30 år gammal motor går på mer än övertid oavsett om den gått i sötvatten eller saltvatten.

Jag skulle nog lägga ner upphetsningen över några tusen hit eller dit och njuta av båtsommaren istället. Att processa tar en massa mental energi och du var väl nöjd med båten i övrigt?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som tidigare sagts så har köparen en långtgående undersökningsplikt i de fall då köplagen är applicerbar.

Skrovnummer kan enkelt kollas upp via Flipper Marin eller http://www.flipperbat.se/006b6992-b92d-47e0-89ef-e1618df11d88-29.html liksom motornummer via Volvo Penta.

Då jag har köpt begagnade båtar har jag bett att få se säljarens kvitto från då han själv köpte båten. Bra för att minska risken att köpa stöldgods.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lurendrejeriet har nu fått sitt slut.

Vid gårdagens tingrättsförhandlingar tilldömdes svarande sidan att betala köranden en ekonomisk kompensation om 10000SEK för felaktiga uppgifter om båtens årsmodell och farvatten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, så det finns rättvisa i världen i alla fall! Jag trodde att det var slut med det i och med HRs dom.

Finns det möjlighet att få tillgång till tingsrättsprotokollet?

Köparens undersökningsplikt är visserligen långtgående men det ursäktar inte bedrägligt beteende som den här säljaren uppenbarligen haft.

Fick för länge sedan tipset av en konsumenköprättsjurist att aldrig tillåta i befintligt skick som friskrivning i köpekontrakt, då kommer dolda fel att bli säljarens ansvar. Ok, på en 30 år gammal båt finns det nog ingenting som kvalar in som dolt fel längre :-) Men en två år gammal bil som är ramsne så har man bättre chanser om man inte friskriver säljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur orkar man tvista om en 30 år gammal båt,

undra varför försäkringspreminen bara blir dyrare för varje år!

När jag träffade min fru första gången sa hon att hennes ålder va 20 men det visade att hon minsann bara va 19 år, det bode ju i alla fall vara värt någon tusenlapp,  jag har ju rättsskydd på min hemförsäkring,

nu jävlar skall jag visa va skåpet skall stå

 



Senast ändrad av nimbus230 | 08 februari 2011 | 21:06



Senast ändrad av nimbus230 | 08 februari 2011 | 21:09

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är sådana här berättelser som får mig att bäva den dagen jag ska göra mig av med båten. Om jag skriver att min båt är från 1978 (som säljaren uppgav) och det senare visar sig att båten var från 1975 så kan jag alltså bli ställd inför tingsrätten och böta 10 tkr plus betala tingsrättskostnader?

Fel finns det garanterat i massor, både dolda och uppenbara...

Man måste nog vara tydlig med att få in i befintligt skick och specificera objektet så svävande som möjligt för att inte råka illa ut.

Säkrast är nog att bränna upp skiten så man slipper bli stämd...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väll den inforamtion han hade fått själv som han trodde stämde med verkligheten .

Ska han i sin tur stämma den ägaren som han köpte båten av ????  Man har väll en undersöknings plikt som köpare när något är 30 ååår gammalt  .Gör du likadant när du köper en begnad bil . Kan inte betalt så mycke själv . Det står en till salu på en båtfirman Fri marin GTB Med ny renoverad motor 2010  för  99,000kr

// Torgny

PS  Nu har du ju råd med en ny motor   angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du rent mjöl i påsen kan du nog vara lugn... Men om du som i detta fall skulle angett oriktiga uppgifter (medvetet eller omedvetet) som påverkar värdet så ta ditt ansvar så slipper du nog bli stämd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte riktigt vet hur det ligger till kan det ju vara svårt. Min båt har inte ens någon skylt...

Jag hoppas den inte är stulen i alla fallindecision

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste ursprungsinlägget igen och det låter ganska exakt som blockets köpekontrakt

Vidare svarar säljaren för att båten och utrustningen vid försäljningstillfället motsvarar vad som angivits i detta kontrakt och därtill fogade handlingar.

Har han skrivit på ett sådant kontrakt och även skrivit årsmodell 1984 i kontraktet så har fattar jag inte att han lät det gå upp i tingsrätten... Jag tycker att det är dags att säljarna blir ärligare och inte bara som en trasig skiva upprepar köparna har undersökningsplikt.

OT: Om jag skulle säga upprepa som en trasig skiva till en tjugoåring skulle han förstå vad jag menade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara vettigt av säljare till båtar att vara försiktiga med att vidarebefodra information man fått av tidigare ägare som en sanning (ifall man inte kollat upp det).  Man kan såklart säga till köparen att det är den info man fått (inte att det är fakta utan vad man fått berättats), men skriva det man med säkerhet vet i kontrakt.  Exempelvis att båten aldrig gått i saltvatten sedan ny bör man väl aldrig säga ifall man inte haft båten själv hela tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läste om en som annonserade ut mobiltelefoner helt gjorda i lera!

Vid närmare koll visade det sig vara en riktig lurendrejare!

 

Erland F

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Att stämma är alltid en risk, Så grattis till vinsten i tingsrätten, även om det bara blev tio och inte 25 papp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Herregud så masig människa. Ni snackar om en gammal gammal båt och om den gått salt eller sött spelar väl ingen roll skiten är ju slut ändå förutom skrovet som inte påverkas nämnvärt. Jävligt glad att jag inte har sådana som grannar. Om det stått 1986 på skylten då hade du betalt tillbaka pengar då eller?

Håll dig på land!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instämmer,

helt otroligt att man orkar tjaffsa om sött eller salt och några år hit eller dit! Det vore en helt annan sak om säljaren intygat en massa maskinella förbättringar/ renoveringar där skiten sedan skurit. Då hade jag tyckt lite synd om dig och stöttat ditt beslut att stämma.

Nu är det nästan så att man hoppas du får haveri en massa distans ut i sommar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar var tingsrätten ligger där de har sådan extremt låg brottlighet att de har tid med ett tvistemål på så kort tid. I Solna Tingsrätt fick jag vänta långt över året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att båtbrachen är som hästbranchen vissta kanske inte alla men så är det. Här finns skojare som struntar i moral och hederlighet.

Men att idiotförklara TS skapar ju knappast bättre stämning här på MGno

 

Från forumets regler som vissa borde läsa på

Håll dig till ämnet, använd en trevlig ton och respektera att andra inte alltid tycker som du.

 

::Harry::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det måste vare extremt svårt att kunna redogöra för en äldre båts liv. Man kan ju egentligen bara veta vad som hänt under den period man själv ägt den. Blev lite fundersam när vår förrförra båt lades ut på blocket och påstods hade vinterförvarats inomhus hela sitt liv vilket inte stämde alls. De 10 år vi hade henne stod hon i ett båthus av presenningar utomhus. Det visste ägaren som såg henne på varvet. Han påstod dessutom att hon alltid gått i sötvatten vilket inte stämde heller även om hon bara några veckor per år gått i saltvatten sedan vi fick henne. Nu visste vi att motorn var i mycket bra skick liksom båten i övrigt när han köpte henne tre år tidigare så köparen gjorde ingen dålig affär, men ändå.

Man måste nog räkna med att senaste ägaren inte vet allt och undersöka noga som det står ovan. En bra sak är att ta reda på tidigare ägare. Ofta vet man väl vem man köpte båten ifrån och kan ge ut ett namn om inte - strunta i den båten. Man kan också söka i gamla båtregistret om den finns där och ta reda på ägare har jag hört.

 



Senast ändrad av ciaraud | 22 februari 2011 | 08:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

kan det vara så att nuvarande ägare till Flippern, alias Batguiden2010

 

egentligen heter Owe och bor i Saltis?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...