Niclas_swe 1 Postad 10 December , 2010 När jag är i projektet med fixa båtarna för att sälja så har vi även en Maxi som vi ska ha ut till kusten. Nackdelen är ju bara att jag inte (i detta fallet) är tidsoptimisten. Om vi lyssnar på chefen här så hinner vi nästan att vårrusta, sätta i, masta, gå kanalen och segla genom sthlms skärgård till ön båten ska ligga på denna sommar på ca 2 dagar.. jag vill gärna ha så många timmar på mina dygn. Jag räknar så här. Jkpg - motala en dag, kanalen ca 2 dagar (med flyt), stegeborg upp till stockholm ytterligare en dag. Var länge sedan jag seglade ut nu, men är jag helt off? Om man sen ser så här: vad hinner man segla till och från på en helg från en ö i Norrtälje området? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 10 December , 2010 får du taskigt väder eller minsta trubbel på vägen så skiter det sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 10 December , 2010 Det beror på var i Stockholm du ska. När jag köpte nuvarande båt, gick vi från Smådalarö till Stegeborg på två dagar. Vi seglade ca. åtta timmar/dag. I övrigt kan tidplanen hålla om ni får tjänlig väderlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 10 December , 2010 Du borde greja en snitthastighet på fyra, kanske fyraochenhalv knop gissar jag. Dygnet har 24 timmar, 4x24=96 sjömil per dygn. Men då talar vi perfekta förutsättningar, inga pauser, allt håller, inga slussningar utan bara rakt på. Och hur kul är det? Mer realistiskt är att man går upp i soluppgången och seglar till solnedgång ungefär. Så dags på året kan man kanske få en ungefär tolv timmar segling, vilket borde ge ungefär 50 sjömil per dag. Jag har gått från Ulvsunda till Gålö om våren i ett streck, det blir ungefär 42 sjömil. Då lade vi till och pausade en stund mitt på dagen och åt lunch samt var inte så värst morgonpigga, så det är ganska rimliga siffror. Bara att mäta på eniro.se och se var du hamnar alltså... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 11 December , 2010 Tycker mer det låter som lastbilstransport till ostkusten, lämplig plats. Ni lär ju inte hinna njuta av resan, med den planeringen, lika bra få bpten levererad via land. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 12 December , 2010 Tanken är väl att båten ska ligga där ute hela sommaren. Så resan ut behöver inte vara njutning. Jag kommer inte att har tid med semester denna sommaren heller så därför funderar jag lite på hur långt man hinner över en helg i det området. Något kul borde man väl hinna segla till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 December , 2010 Man får ju ligga 5 dygn utan kostnad i Kanalens gästhamnar. Lite tankemöda med transporterna till och från bara. www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/artiklar/Priser/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logad 0 Postad 12 December , 2010 Se till att vara i Motala i god tid före 18:00 så ni hinner klarera för kanalen. Då ingår Motala gästhamn med faciliteter i kanalpriset. Kontoret är det lilla gula huset vid första vägbron intill gästhamnen. Man bör hinna till Roxen på en dag men lämpligast stannar man i Bergs gästhamn som ligger mellan första och andra slusstrappan i Berg. Alternativt i Norsholm men där får man då knalla en bit till faciliteterna. Det räcker med ett enda åskväder för att alla tidplaner ska haverera då de stänger vid sådant väder. Det var precis vad vi råkade ut för i somras då vi bara hade Berg kvar när åskan kom och det blev en extra övernattning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 13 December , 2010 En ö i Norrtälje skärgård? Den är ganska stor och räcker gott till för att segla runt i under flera veckor. Vill du segla utomlands hinner du faktiskt till Åland över en helg om det är tjänligt väder. Vi ligger på Rådmansö och kan segla till tex Rödhamn för en lördagsbastu och sedan hem på söndagen utan problem. Annars har du vackra Söderarms, Norrpada, Rödlöga, Arholma med tillhörande skärgårdar. Som fredagshamn är fina Lidö med eget bageri och finkrog utmärkt. Eller varför inte fejan med fiskrökeri och en till fin krog med tillhorande gästhamn och bastu. Finns hur mycket som helst! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser