Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Doktorn

Tidningen Segling förkastar Maringuiden!

Rekommendera Poster

Tidningen Segling, som i läsvärdhet tydligt saknar Bengt Jörnstedt, har en ny chefredaktör som skriver om seglingsforum, ang. HR debatten: De verkliga fegisarna håller enligt min mening till i diskussionsforum på nätet.....Hur kan de få  hålla på? Är det inte dags att sätta ned foten?

Jo det är det genom att sluta köpa den och i mitt fall genom att inte förlänga min prenumeration!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha.. vart ska man annars hålla till..?

HR besvarar inte några frågor, svarar inte på mail.. Båttidningarna skriver inte om det, så någonstans måste man ju få svar och utlopp för sina reaktioner på det inträffade.

Löjligt!

Undar förresten vad Maringuiden tycker, om att en tidning i koncernen LRF Media dissar forumet.. borde inte tidningen ta upp sådant som många faktiskt undrar över och har en åsikt om istället för att bara dissa? Eller får inte de heller någon kontakt med vederbörande företag..? blush

Senast ändrad av Daniel_B | 26 november 2010 | 00:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, är det inte otroligt att en företrädare för journalistsläktet, av all skall uttrycka sin åsikt, nämligen att kväva det fria ordet. Det som journalister är så måna om och alltid försvarar. Dessutom att ha mage att uttala sig i saken NU, när han suttit tyst, hukande under sitt skrivbord under hela HR debatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, visst är det så. Det är därför också som jag undrar varför de inte spinner vidare på vad vi i forumen diskuterar om i detta ämne, men även andra också så klart.

Senast ändrad av Daniel_B | 26 november 2010 | 01:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag säger inte att det är så, men det KAN ha att göra med att HR är en viktig annonsör i tidningen... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan det absolut ha att göra med.. själv läser jag inte Segling, så jag vet inte vilka som annonserar i den.

Men i grund och botten finns det som doktorn påvisar det fria ordet som en journalist, eller rättare sagt en chefsredaktör (om jag förstått saken rätt), försöker kväva.

Då börjar det handla om pressetik. Bara att tidningarna inte skriver om en sådan sak, bara för att de är rädda för att bli av med en annonsör är också en fråga om etik.

Dock förståeligt, men den gången jag (som har jobbat på en tidning) och mina kollegor stod inför valet, att skriva eller inte, så gjorde vi det, och blev av med en annnonsör.

Valet är att våga vara stark och få ett gott rykte bland sina prenumeranter eller böja sig och bli en blaska som inte ger något större intryck. Själv tror jag att den tidning som skrivit om detta på ett bra och seriöst sätt hade fått ett gigantiskt uppsving i popularitet och nya prenumeranter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En fruktansvärd omogen kommentar från en chefredaktör, man tycker han borde värna lite mer om det fina fria ordet men Peter är nog inte långt ifrån sanningen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra Daniel, just ordet  'pressetik' brukar ju vara ett ord som speciellt chefredaktörer använder samt 'skyddandet av källor'. Då är man moralisk, du som arbetat på tidning är ju extra intressant att lyssna till. Jag tycker chefredaktörens ton är arrogant nedlåtande mot oss som skriver här. Vi står oss nog ganska väl i jämförelse med honom och vissa andra journalister. Dessutom känns det säkert obehagligt att inte vi kan 'redigeras' , något som tidningar brukar ha för vana att göra. Det som skrivs på ett forum kommer till allmänhetens kännedom om inte forum ledningen tycker det är  förkastligt, något som jag inte sett här, förutom en del små 'interna' åsiktsskillnader :-)

Jag, som slutat läsa först för många år sedan kvällstidningar och numera även dagstidningar, eftersom jag, det är ju mitt val, inte tror på vad som skrivs. Där finns ju ingen insyn. På forum finns ju full insyn! Speciellt när det gäller områden där jag har en djupare kunskap än de skrivande journalisterna, har jag sett frapperande felaktigheter och då undrar jag vad det övriga är värt, där jag inte har några djupare kunskaper!

För övrigt finns hela redaktörens partsinlaga på Blur så jag nyss, var så goda ni som inte har tidningen Segling, att läsa detta frontalangrepp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Jag la ändå ett mail i egenskap av moderator till herr Hermansson i slutet av oktober med detta innehåll;

Hej Joakim!

Vet inte om du läst ämnet OJ som berör ett stackars par som köpt en helt ny Hallberg Rassy som visade sig vara totalt kass!
om inte så ber jag dig göra det och gärna kommentera i tråden, har vart väldigt mycket frågor om varför inga tidningar skriver om ärendet och att ingen har uttalat sig.
Nu har chefredaktören för Båtliv uttalat sig i tråden om ämnet och förklarat varför dom inte har skrivit och hur de tänker agera.

Vore trevligt om du la en kommentar till det hela också!

MVH XXX XXX, moderator på maringuiden.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäste Moderator,

förmodligen kommer vi i lynch mobben väl mötas av tystnad, och det finns för oss bara ett sätt att svara Seglings Herr Redaktör, jag skriver så eftersom det alltmer ser ut som i Grönköping!

I förra numret ,dvs November, av YACHTING WORLD  skriver dess chefredaktör som första ord i sin ledare : The America's Cup is now dead. Det kallar jag att vara fristående och ställningstagande, att inte bry sig om miljardärers eventuella annonspengar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det intressanta är att på Blur ser man inte mycket samband med diskussionen kring HR utan anser att det beror på den mycket långa och ibland ganska hetsiga diskussionen kring Royal Blue och NHSS.

Själv är jag glad att sedan mycket länge slutat prenumerera på Segling och undrar hur länge chefredaktören får vara kvar efter den sågningen av sin målgrupp?

Det är ju svårt att dra in annonspengar om man retat upp och skrämt bort sina läsare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proffstyckare och journalister är livrädda för det fria ordet så länge det inte är deras eget ord som är fritt. När folk inte längre tror på det som står i tidningarna utan börjar bilda sig egna uppfattnignar och diskutera med varandra utanför tidningarnas egna redigerade insändarsidor är inte tryckfrihet lika roligt längre.

Detta är inget nytt, redan på 90-talet när forum började dyka upp för de mest datortokiga (Fidonet, bl a, långt före det att internet blev stort) var fackpressen inte alls glad åt fenomenet.

Att däremot på detta vis tala om det i klartext kan ju tyckas vara ganska rakt, Inte illa :-/

Proffesionella redaktörer och journalister borde ändå veta bättre än att förlöjliga så många människor. Han tycks vilja vara den enda som har rätt att ha åsikter och formulera dom till den stora massan och kanske rent av äga hela vår fritidsysselsättning, eller åtminstone den delen som handlar om segling.

/Henrik Frödeen - Inte alls anonym men kanske en del av pöbeln. Nu sätter jag ner foten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krönikan finns nu på Seglings hemsida tillsammans med en del 2 som jag tror närmast är att beskriva som en förklaring till vad Hermansson egentligen menade när han skrev krönikan.
http://www.mixr.se/bat/spelregler

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Proffstyckare och journalister är livrädda för det fria ordet så länge det inte är deras eget ord som är fritt.

Kan lägga till diktaturer och andra liknande stater som försöker hindra det fria ordet.

Följer debatten med HR och hur medierna hanterar liknande. Men om medierna själva ger sig på fria ordet är de farligt ute. Är man så korrumperad av reklamens krafter att man förvrider sanning och undviker fakta så är det sjukt.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker han förklarar ganska väl vad han menar och jag tycker han har delvis rätt.
Anonyma inlägg med personliga påhopp och inlägg av typen jag har hört... och det var en som sa.. utan faktamässiga hänvisningar är allt för vanliga.  
Men det är nog det pris vi får betala för det fria ordet på internet.

I fallet med HR tycker jag de gör det alledels för enkelt för sig och använder domen som underlag för sitt ställningsstagande, eftersom de ansåg att hela materialet var för omfattande att sätta sig in i. Han skriver;
Då nöjde jag mig med själva domen, en välskriven sammanfattning över parternas och deras experters uppfattningar.

Är den det? Vad tycker parterna och deras experter om domen?
Som journalist kanske man kunde ta sig besväret att lyfta på luren och ringa parterna och deras experter och ställa några frågor. Man kan ju redovisa deras svar utan att själv ta ställning i själva sakfrågan.

För mig skulle det vara oerhört intressant att få veta hur det kan komma sig att båten anses felfri av HR och tingsrätten, men döms ut av professionella besiktningsmän.
Är inte Segling intresserade av att få svar på den frågan? Eller riskerar de att få fel svar på den frågan? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...