boso 0 Postad 15 November , 2010 Jag har en ganska så ny båt (inköp i år) som har vertkala trimplan. De fungerar genom att en skiva trycks ner vertikalt dvs rakt ner. Nu är jag inte ngn stor kännare av trimplan men tappar man inte lite jämfört med horisontala trimplan dvs de gamla hedeliga som trycker ner vattnet. Vet ngn i detta forum vad som är bäst. Förlorar man inte lite när det gäller planingströskel med de nya. Som jag förstår så ger den gamla typen effekten att båten sjunker igenom planingen vid lägre hastighet än de nya. Hur är det med motstånd i vattnet? Finns det ngn som kan bringa reda när det gäller detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 510 Postad 15 November , 2010 Jag kan inte svara på vad som är bäst men det som åstadkommer att aktern trycks upp är att det bildas en vattenvirvel genom att trimplanet inte är i linje med övriga botten. Det gäller när man använder bägge typerna av trimplan. Ju större virvel (i princip) desto högre lyftkraft. Jämför gärna med en propeller. Därmed kan man inte säga att de vertikala orsakar en mer stoppande virvel än de traditionella. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Langemanen 0 Postad 16 November , 2010 Jag har en ganska så ny båt (inköp i år) som har vertkala trimplan. De fungerar genom att en skiva trycks ner vertikalt dvs rakt ner. Nu är jag inte ngn stor kännare av trimplan men tappar man inte lite jämfört med horisontala trimplan dvs de gamla hedeliga som trycker ner vattnet. Vet ngn i detta forum vad som är bäst. Förlorar man inte lite när det gäller planingströskel med de nya. Som jag förstår så ger den gamla typen effekten att båten sjunker igenom planingen vid lägre hastighet än de nya. Hur är det med motstånd i vattnet? Finns det ngn som kan bringa reda när det gäller detta. Hej, Jag har ingen erfarenhet av sådana trimplan men jag ska sätta på trimplan på min båt och har då tittat på den modellen som du har frågor om. Jag har ett par frågor om dina erfarenheter av trimplanen. Dom jag tittat på heter QL-Boatsystem och är en skiva som går rakt ner i vattnet, dom är elektriska. Det som gör att dom tilltalar mig är att dom inte är så skrymande men jag vill att dom ska ha samma effekt som gamla hederliga. Vad har du för erfarenheter? är du nöjd med dom? Vad är det för märke? elektriska? Jag känner lika som du att dom stoppar upp och gör inte ett lika bra jobb som gamla hederliga och då är det inte intressant. Tacksam för svar! Mvh Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_O 3 Postad 16 November , 2010 Hej. Monterade nya ql-trimplan på en nimbus 24 i somras. Dom funkar klockrent och båten svara direkt på användning av trimplanen. Jag tror att detta beror på att ql-planet inte behöver sticka ner lika mycket som traditionella trimplan, det går mycket fortare att skapa vattenvirveln som lyfter aktern. Jag inbillar mig även att traditionella trimplan bromsar mer eftersom att dom släpar efter båten (ganska stor yta). /Niclas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Langemanen 0 Postad 17 November , 2010 Hej, ang QL-trimplanen så är aldrig vatten och el en bra kombination! Tror du det kan bli problem med det i framtiden? Det är så mycket vunnet att slippa det här med hydralpump mm. Gjorde du installationen själv? //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 18 November , 2010 Jag har elektriska trimplan och det fungerar perfekt. Kolla länken några argument Electric vs Hydraulic http://www.lencomarine.com/compareelectricv.html Nu råkar detta vara Lenco men det borde vara samma princip för andra fabrikat, EX: Safety Comparison Electric Vs Hydraulic Lenco Trim Tabs• Lenco Trim Tabs lock in position if they should ever loose power. They can’t move or drift. • The self-locking ball screw keeps tabs from drifting or pulling under when backing down Hydraulic Trim Tabs • A major leak can result in a sudden, rapid movement of the tabs. This can seriously effect a boats operation, especially in a turn—and can even cause a boat to flip over. • Hydraulic Trim Tabs are known to drift or pull under when backing down. /Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Langemanen 0 Postad 22 November , 2010 ok, jag tackar för tipset! jag tror det blir att slå till på QL trimplanen till våren. Jag får se om man kan få något bra pris på båtmässan Allt för sjön i mars. //Jimmy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 November , 2010 För att balansera lite för hydrauliska trimplan så finns Bennetts argument FÖR hydrauliska trimplan och MOT elektriska på länken nedan. Personligen väger argumenten över för hydrauliska för min del. Om det är en fördel säkerhetsmässigt att trimplanet blir i sitt läge vid ett haveri kan verkligen diskuteras o sannolikheten för att det plötsliga hydrauloljeläckaget Lenco pratar om ska uppstå i verkligheten är rätt obefintlig. http://www.bennetttrimtabs.com/hydraulicvselectric.php Senast ändrad av jarb | 23 november 2010 | 01:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 23 November , 2010 Jag tror man blir nöjd oavsett man köper hydrauliskt eller elektriskt så länge man väljer ett känt och beprövat fabrikat. Själv gick jag enbart på rekommendation från Yamaha Motor. Förresten, Hej Jarb! Det är bra att du nyanserar det hela Precis som du skrev i en annan tråd är det väl som 2-takt vs 4-takt på utombordare Är det hydrauliskt som är 2-takt då /Havskatt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 23 November , 2010 Båda teknikerna är ju tillräckligt bra för att hålla sej kvar på marknaden. Hade nån teknik varit alltför usel så hade ju marknaden sorterat bort det. Tryckluftstyrda trimplan med ballonger som påverkar trimplanen finns ju inte längre så det är väl rimligt att anta att den tekniken inte var så lyckad.. O som jag skrev sist diskussionen var uppe så säljer både Lenco och Bennett retrofit kit till varandras produkter så vid ett eventuellt haveri kan man alltid konvertera till den andra tekniken utan att borra nya hål i akterspegeln.. Ja, hydraulik är nog tvåtakt, pålitligt o kladdigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 24 November , 2010 .........flinar /Katten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 24 November , 2010 Hydrauliska eller elektriska trimplan är väl en smaksak. Allting går sönder förr eller senare.. Fördelen med hydrauliska trimplan är väl att kan kan göra vissa fältmässiga reparationer med slang och slangklämma. Nackdelen är att när det går sönder finns risken att man dumpar någon liter hydraulolja i sjön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 21 Januari , 2011 Hej! Jag är inne på min tredje motorbåt. Motorbåt nr 2 (Uttern T55) hade ett par trimplan ifrån Instatrim. Efter lite problem i början med läckage av hydaulolja och packningar som gick sönder i de vita kolvarna fungerade systemet mycket bra. På bilden har jag målat de svarta kolvarna vita. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 21 Januari , 2011 Hej! Här kommer bild på trimplansindikatorn (Instatrim). MVH/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 21 Januari , 2011 Hej igen! På min nuvarande motorbåt (Yamarin 63 BR med Yamaha 150 hk -2010) har återförsäljaren monterar samma fabrikat som är Yamarinoriginal, alltså Bennett.Trimplanen är ett par M120 Sport tabs. Är mycket nöjd med funktionen och dess påverkan på båten efter en säsong. Skickar med en bild på babord (vänster trimplan). MVH/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders 0 Postad 21 Januari , 2011 Hej! Här kommer slutligen en bild på trimplansindikatorn, den sitter till höger om ratten. MVH/Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tabman 0 Postad 24 Januari , 2011 Här står 2 olika skolor mot varandra ett 50 årigt beprövat koncept som används av mer 70% av alla båtbyggare i Världen mot ett nytt system QL Inteceptorer. Elektriska system har sina för och nackdelar liksom Elhydrauliska har. Den största skillnaden mellan QL Inteceptorer är att från början är det inte ett trimplan utan stabilisatorer för högfartskatamaraner, monterade akterut på sidorna som fälls ned när man går i högre sjö för att inte fartyget skall skära i vattnet. Efter detta har man utvecklat iden och genom att fälla dessa rakt ned på akterspegeln skapas lyftkraften. Fördelen med vanliga plattor är att de fungerar i alla farter det gör inte interceptorerna, med vanliga trimplattor får man också en bättre högfartsstabiltet genom att skrovet är förlängt en bit. Om QL är i helt nedfällt läge och man av misstag skulle köra på något kan man räkna med ett hål i skrovet, samma läge men vanliga plattor nedfällde glider det påkörda föremålet oftast på plattan och vidare på sin höjd slår detsönder nedre fästet som är tillverkat för att kunna gå sönder utan att hela kolven går sönder. När det gäller motsåndet i vattnet så blir det större med QL men det beror på hur mycket man använder trimplannen. Av egen erfarenhet har jag märkt att QL Elektriska trimplan är lite svårare att finjustera då inte kulskruven stannar 100% direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
aakeoe 0 Postad 24 Januari , 2011 Genom åren har jag haft ett par olika fabrikat av hydrauliska trimplan och dessa har fungerat bra. På min nuvarande trailerbåt (Crescent Virgo med Yamaha f115 Yamaha f8 heavy duty) som jag köpte ny sommaren -08 valde jag QL vertikala elektriska trimplan eftersom det inte gick få plats med konventionella trimplan på den sida som den lilla trollingsnurran sitter. De nya trimplanen har fungerat problemfritt. Lätt att trimma. Ett klart plus med de nya trimplanen är att de automatiskt går upp när man vrider av tändningen, ingen extrautrustning krävs för detta (som för mina tidigare Bennets). aake Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser