JanneF 0 Postad 13 November , 2010 Fick avsluta båtsäsongen tidigare än väntat då jag fick problem med lågt oljetryck när motorn blev varm. Jag kunde konstatera att motorn såg väldigt fräsch ut förutom två saker: Totalt igensatta kylkanaler, fick sprätta samtliga fryspluggar för att få rent. Det blir troligtvis en sötvattenkylning monterad i vinter. När jag hade lyft bort topplocket och drog runt motorn så hördes det ett så skramlade ljud en gång/ varv. Detta fick sig sin förklaring när jag skulle lossa bulten till mellandrevet (sitter mellan vevaxel, dieselpump och kamaxel) den var nämligen helt lös. Detta var säker orsaken till det låga oljetrycket eftersom axeltappen har en smörjkanal från oljepumpen och när bulten var lös kunde oljan slinka ut mellan brickan och drevet. Det är även så att mellan bulten och planbrickan mot drevet så sitter det en plastbricka som enligt blan annat Penta skall bytas ut mot en gummi/stålbricka så problemet är tydligen redan känt. Mao ni som har problem med lågt oljetryck kolla detta innan ni sliter ur motorn ur båten eftersom detta troligtvis går att komma åt att fixa med motorn kvar i båten. På bilden som jag länkar till är det postition 24,27,28 och 29 jag skriver om. http://www.marinepartseurope.com/sv/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/5617.jpg Senast ändrad av JanneF | 13 november 2010 | 08:51 Senast ändrad av JanneF | 13 november 2010 | 08:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser