thundergod 101 Postad 25 Mars , 2011 Det kommer nog inte ske någon inbrytning på marknaden från någon etablerad biltillverkare innan marknaden har konsoliderats på båtsidan. Dvs antalet tillverkare av båtar minskar drastiskt till förmån för ett färre antal större tillverkare i stil med Bavaria. Jag tror denna process kommer att påbörjas snarare än många tror. Se tex på Bavarias nya sportserie eller en del av de större franska tillverkarna för den delen. De med dagens mått är volymtillverkare, Bavaria mfl kommer hela tiden närmare finmärkena utförandemässigt och det kommer på sikt leda till större volymer för de tillverkarna vilket kan göra det mer intressant för någn motortillverkare att gå in och skriva kontrakt på akterspeglar även för inombordare. (betydligt intressandare att skriva kontrakt med ett par volymtillverkare än 50 stycken som gör typ 20 båtar om året.). Framtida miljökrav kan även de hjälpa till eftersom det kommer vara tvunget att ha stora volymer för att ha råd med utvecklingen. Men vi konsumenter skyndar ju inte direkt på denna utveckling iom att vi fortfarande är beredda att betala enorma merpriser för den sett till båtbranschens storlek alldeles för stora valfrihet och möjlighet till kundanpassning som finns idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 25 Mars , 2011 Det är väl på gång redan. http://www.brunswickmarine.se/?nid=43358&lcid=1053 http://www.vw-m.de/index.php?id=6 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Mars , 2011 Jag tror det har mer med marknad än med kostnader att göra. Det vill säga man vill sälja så få motorer med så stor vinst så möjligt. Det gör man genom att tillverka motorer som är intressanta för varven – som sannolikt betalar helt andra priser än vi konsumenter gör. Att sälja tio enstaka motorer till tio konsumenter är mycket dyrare än att sälja tio till ett varv. I dag finns det många gamla båtar som har helt ok skrov och annan inredning men motorer som sjunger på sista versen. Men om dieslar är dyra i konsumentled blir det mer intressant för en ägare till en gammal båt att köpa en ny båt än att stoppa in en ny motor i den gamla båten. En vinna vinna situation för både motortillverkare och varv. Men vi kan nog räkna med att det finns en marknad för lågpris-dieslar för utbyte. - Det finns ju redan bensinare och utombordare. - Antingen genom nya tillverkare och märken eller genom att de gamla släpper enklare och billigare motorer. - Detta blir spännande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 Mars , 2011 Visst är det en konstig värld vi lever i .. - Min F250 utombordare kostar lika mycke som en ny bil !?!?! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dieseldoris 0 Postad 29 Mars , 2011 Svaret på frågan är enkel, en dieselmotor består av mycket dyrare komponenter. injektorer högtryckspumpar vattenkylda turboaggregat värmeväxlare är dyrare. Marinmotorer tillverkas också i mycket mindre volymer, dvs att en basmotor som sitter i ett fordon kanske görs i 500.000 enheter om året, gör att man för ett lägre ps-pris på grenrör turbo mm Gör man sedan en marinmotor av denna,kanske man bygger 10.000 vilket är mycket i marinvärlden. åter igen mindre volymer på mycket dyrare komponenter. Jämför pristet på en industrimotor och kolla den mariniserade varianten så ser du att marinmotorn är mycket mycket dyrare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 29 Mars , 2011 Dieseldoris: Vad skulle bli så mycket dyrare förutom drev mm om t ex BMW marinkonverterade sin 3 liters dieselsexa på 245 hk? Den borde ju rimligen bli bra mycket billigare för slutkonsumenten än en motsvarande VP? Om man bara ansåg att marinmarknaden var något att satsa på förståss Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 29 Mars , 2011 Dom flesta svaren i tråden är rent snömos, priset sätts helt efter vad kunden är beredd att betala, och vi båtägare är kända för att betala, därav fortsatt högt pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 30 Mars , 2011 För att svara trådskaparen utan en massa tjafs och ordbajseri! 1. Kostnad för teknikutveckling 2. Tillverkningsvolymer 2. Fåfänga hos slutkonsumenter som tillåter omotiverade prisskillnader Jag skulle dock inte satsa många kronor på siffrorna som presenterats här i tråden. Att det skulle kosta 10 miljarder att utveckla en något bättre dieselmotor låter orimligt. Då menar jag kostnaden för att utveckla en lite bättre dielselmotor från förra verisionen. (cetes paribus) Dieselmotorer i olika varianter dvs grundkonstruktionen har nämligen funnits länge. ooops lite ordbajseri blev det visst ändå Sen tycker jag personligen att en diesel har ett tråkigt sound. Finns inget som slår mullret från en V8. Min subjektiva fåfänga om jag ska försvara bensinmotorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 1 April , 2011 Att det skulle kosta 10 miljarder att utveckla en något bättre dieselmotor låter orimligt. Då menar jag kostnaden för att utveckla en lite bättre dielselmotor från förra verisionen. Lägg av nu... Det här är som religion... Folk hittar vilka argument de kan för att bevisa det de TROR på. Självklart är det INTE utveckla en lite bättre jag menar i mitt exempel där kostnaden är 10 miljarder kronor. Jag menar t ex när Volvopenta ersatte KAD44/300 med den nya D6-motorn. Läs lite först på t ex Volvopentas sajt vilka skillnader som finns mellan dessa motorer (står enkelt att läsa i produktbladen) --- ALLT VÄSENTLIGT ÄR NYTT --- det betyder att även MASKINERNA som tillverkar delarna måste nytillverkas, och så vidare... Och du inte läst vad det brukar att kosta att ta fram nya drivlinor till bilar -- där miljarder dollar ofta behövs -- så sluta tro. Läs på istället. Allt detta finns att läsa på internet om du är intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 1 April , 2011 OCH den här repliken är så dum att jag bara lät den passera... MEN debatten fortsätter ju, så det verkar inte vara alla som fattar... ... det är EKONOMI som bestämmer priset när t ex VP säljer en diesel = vad som gör att börsföretaget VP (som de flesta av oss äger via vårt pensionssparande och därmed får tillbaka vinsten i form av pension) tjänar mest pengar med rimligt risktagande. ... självlart finns inga tekniska skäl till ett högre pris på dieselmotorer -- vad skulle det vara? För att t ex en turbo till en dieselmotor behöver vara kraftigare (kanske?) och därmed (kanske?) dyrare att tillverka, det är ett EKONOMISK argument för att ta mer betalt = konkurrenterna har OCKSÅ högre kostnader för turbodieseln (kanske?) och behöver ta mer betalt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 April , 2011 Självklart kostar en Diesel-motor mer, det har dom alltid gjort o kommer alltid göra. Det gäller oavsett om det är bil eller båt vi köper. Den stora frågan är väl kanske varför dom kostar så mycket MER i förhållande om vad påslaget är för tex. Bil. Där tror jag att det är som föregående lagt in om att vi helt enkelt är beredda att slanta upp mer när det gäller fritidsfordon. Bästa sättet att få ner priserna är att beställa billigaste diesel-motorn (oavsett märke) när det är dags att byta oljebrännaren i båten. Men vem vågar chansa på ett lågptismärke från Kina? inte jag i alla fall... Så priserna fortsätter nog stiga, tills någon vågar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 1 April , 2011 Om jag hade köpt en VW Golf i Norge så är riktpriset för GTI DSG 485.870 NKR Golf GTD DSG kostar där 402.460 NKR I Sverige är priset från 284.000 SKR för båda modellerna. Lite märkligt https://secure-www.volkswagen.com/media/country/no/x/models/golf.Par.0123.File.pdf/prisliste_golf_pr.pdf http://personbilar.volkswagen.se/sv/models/golf/CC5.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 April , 2011 Det kan ju handla om utrustningsnivån, varje importör för ju välja beroende vad dom tror blir gångbart i hemlandet. då skiljer sig priset av den anledningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 1 April , 2011 Jag tycker att fördelen ljudmässigt med V8 är att den går att köra nästan ljudlöst i låga hastigheter inte att den låter mycket. I högre farter är diesel mycket behagligare då V8 låter mycket istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 April , 2011 Det var ett konstruktivt inlägg... Då kan man sammanfatta att för slowboating duger det med en tyst bensinare, det går inte så mycket bränsle heller då. Ska man åka långt o lite fortare så är det Diesel som gäller, fram tills det man kommer fram. Då slår man helt enkelt av motorn o ligger still Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
akterspegel 0 Postad 1 April , 2011 Det var väl inte mindre konstruktivt än de flesta andra svar.? Om du har läst hela tråden så har jag gett många konstruktiva svar, tycker att det finns tillräckligt med argument för diesel men bensin har fördelar också, och en av dom är att dom är väldigt tysta på tomgång. (har erfarenhet av mercruiser 5,0 MPI) Jag behöver väl inte kopiera alla argument som jag gett tidigare i tråden och klistra in i senaste inlägget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 1 April , 2011 Fel av mig, det var ett av många konstruktiva inlägg. Menade inte att trampa någon på tårna. Tyckte bara att det var intressant att ingen tagit upp tidigare att bensinarna faktiskt är tystare på lägre varv. Fast nu kom vi ifrån tråden lite som faktiskt handlade om överpriser på motorer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 1 April , 2011 För det första så verkar du rätt bitter av någon anledning Jonas. För det andra så tror jag fortfarande inte på 10 miljarder för att utveckla D-serien från Kad-serien. Bevisa det då om du nu inte bara tagit siffran ur luften. För det tredje är det nog inte maskinerna som nödvändigtvis måste bytas ut. Verktygen däremot behöver justeras/bytas ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 1 April , 2011 Jonas478 du verkar av någon anledning försvara dieseln med näbbar och klor och verkar ha svårt att se nyanserat på detta? 10 miljarder för att utveckla/förbättra en marindiesel är ju rena fantasierna. Det är bara titta på VP´ s omsättning och räkna på hur många ex av varje serie de realistiskt sett kan sälja för att förstå att det är en siffra som är helt verklighetsfrämmande. Det kostar inte heller miljarder US$ att utveckla en bilmotor, det kan jag garantera. Isf skulle vi inte ha en enda biltillverkare som gick med vinst. Däremot gör ju inte VP några kanonresultat direkt. Så en stor del av de höga priserna på marindieslar ligger nog i de alltför små serierna tyvärr. Skulle det vara verkliga överpriser från fabrik så skulle ju tillverkarna göra vinster därefter. Överpriserna ligger nog mest i ÅF och importörledet tyvärr. Där har man lärt sig att vi båtägare är beredda att betala.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
webace 0 Postad 2 April , 2011 Du resonerar vettigt Thundergod. 2008 uppgick nettoomsättningen i VP till 11,5 miljarder och totalt 77 331 motorer, 2009 sjönk nettoomsättningen till 8,16 miljarder. (Dessa siffror inkluderar industrimotorerna som står för ungefär en tredjedel av antal sålda motorer 2008). Viktigt att notera är att under 2009 sjönk försäljningen till totalt 44 983 motorer. Antal sålda marinmotorer halverades. Detta kanske kan härledas till en naturlig effekt av finanskrisen under 2008-2009. Men, det relevanta i diskussionen är ju utvecklingskostnaderna. Om VP hade haft 10 miljarder i utvecklingskostnader på tex. D-serien hade pay-off tiden på dessa investeringar varit väldigt lång. Därför tror jag att Jonas har fel. Jag väntar därför med spänning på någon form av källa från hans sida. Han påstod ju att jag kunde läsa om det på Internet så då borde han kunna göra en källhänvisning Källan till siffrorna jag anger ovan är: http://www3.volvo.com/investors/finrep/ar09/sv/marinaochindustri/pops/printable/29_volvo_penta.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 3 April , 2011 Hej Jag tycker att jämförelsen mellan bensin och diesel känns ganska uttjatad. I mitt tycke är dieselmotorn helt överlägsen besinmotorn på sjön och för det får man betala ett högre inköpspris. Det jag tycker är mer intressant att att jämföra priserna på samma eller liknande produkter. Ett företag som annonserar dagligen på Blocket heter Eastern Trading Company...de säljer Volvo Penta motorer D4-260, D4-300, D6-330 samt D6-370 för 100-130.000 lägre pris än vanliga VP handlare i Sverige....hur är det möjligt ? Det är helt nya motorer i orginalemballage och med samma garantier. En annan märlig sak läste jag om i båtliv nyss. VW har släppt nya dieslar för att försöka konkurrera med bl.a VP. Det visade sig att deras 265hk diesel är c:a 30.000 SEK dyrare än en D4-260.....undrar hur de tänker då? Skall man in som nytt märke på denna marknad så måste man ju börja med att vara billigare än sin konkurenter. mvh Senast ändrad av Svansen | 03 april 2011 | 14:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 3 April , 2011 Visst är diesel på många sätt bättre och kanske att föredra om man bortser från ekonomin. Men även något som är bättre måste ju vara ekonomiskt försvarbart. Eller? Det jag menar är att ekonomiskt sett så är diesel oftast inte ett bra alternativ i mindre båtar med singelmontage. Båtar där kanske bara motoruppgraderingen från bensin till diesel kan vara 20-30% av det totala inköpspriset, vilket jag anser vara hål i huvudet att gå på om man inte är rent religös dieselfantast. Priserna på dieselmotorer är ju en aning höga om man jmf med bilindustrin, truckar mm. T ex en BMW 5-serie med 3 llitersdiesel på 245hk och 540Nm kostar ca 430K. Då får du en fullt körbar dock basutrustad bil med mycket högt teknikinnehåll. En marindiesel VP D4 260HK med motsvarande prestanda kostar 398 318:-. För BARA motorn. Som jag ser det bara måste det gå att tillverka billigare än detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Svansen 0 Postad 3 April , 2011 Det är ju just denna typ av jämförelser som jag tycker är så himla fånig. Om du behöver en ny motor till din båt...varför jämföra vad en BMW bil kostar ? Varför kostar en 1:a i Stockholm 1,5 milj då du kan köpa en lyxvilla på landet för mindre pengar ? Dock en ganska klen tröst om du nyss fått jobb i Stockholm. Du kan köpa en fullt körbar nybesiktad bil för 10.000...samtidigt så kan en snygg alufälg med däck kosta över 10k....hur kan ett däck och fälg kosta mer än en helt körduglig bil ? Man blir ju knäpp om man skall jämföra på detta sätt. Jämför dieselmotorer med dieselmotorer....och båtar med båtar. En dieselmotor har bättre vrid, karaktär och prestanda på sjön, har ett betydligt bättre andrahandsvärde, drar mindre bränsle, är mer miljövänlig, har bättre aktionsradie, är mindre brandfarlig, har längre livsläng och generellt mer pålitlig....samt har ett högre pris. Tycker att det finns väldigt goda skäl till det högre priset ! Tycker man inte det....köp en bensinmotor...eller ingen motor alls...enkelt ! Att det dock skiljer mer än 100.000 SEK mellan EXAKT samma VP motor handlat här i Sverige i svenska kronor som jag skrev om i mitt förra inlägg är dock värt att höja ögonbrynen för. Har skrivit ett separat tråd om detta för Er som är sugen på att diskuttera det vidare. Denna tråd lämnar jag till Er som vill fortsätta att jämföra äpplen med päron Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 4 April , 2011 Jag tycker inte det är något fånigt alls med denna jämförelse. I BMW´ n kostar dieseln 20-30K mer än motsvarande stark bensinmotor. I en båt kan samma uppgradering kosta 2-300k. En aning konstigt anser iaf jag? JAg säger inte emot dig att diesel inte skulle vara bättre om man bortser från den ekonomiska skillnaden. Dock kan det för min del aldrig vara värt det eftersom skillnaden i pris mellan bensin och dieselmotorer på marinsidan är rent löjlig. Oavsett lägre förbrukning och bättre andrahandsvärde så går det i de flesta fall aldrig ihop ekonomiskt med diesel under en normal ägandeperiod av en båt. Det är bara gratulera andrahandsköparna som till ganska kraftigt reducerad merkostnad får ta del av dieselns fördelar. Förshandsköparen förlorar i stort sett alltid pengar på det. På senare år har det ju dessutom blivit mer och mer tveksamt om argumenten mer pålitlig och längre livslängd verkligen är relevanta längre och framförallt framöver. Främst pga att dieselmotorerna idag är minst lika avancerade och oftast faktiskt mer avancerade än dito bensin. Pratar vi större båtar med dubbelmontage blir det såklart en annan diskussion. Tycker föralldel oxå att det är konstigt med prisskillnaden på samma motor. Hur är det med garantifrågan om man köper från lågprisaffären? Gäller VP garantierna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
politby 1 Postad 4 April , 2011 Man kan enkelt konsolidera allt detta till en huvudsaklig anledning: brist på konkurrens. Att en marin dieselmotor skulle vara någon sorts esoterisk tingest som kostat miljarder att utveckla är bara nys. Alla är baserade på vanliga dieselmotorer som i Volvos fall sitter i bilar, lastbilar, bussar, grävmaskiner, lastare, you name it. Lite småtweaks och grön färg och vips har man en marindiesel vars utvecklingskostnader är utslagna på miljoner exemplar och betalda många gånger om. Sedan kan man sälja dem till en marknad med minimal konkurrens och nästan ingen priskänslighet. Med påslag på hundratals procent. Bra business! Om jag skulle vilja byta mina två V8:or skulle det kosta 300k här hemma i Sverige. Jag kan importera två helt nya kompletta Merc MPI från USA för halva det priset. Men dieslar är inte nämnvärt billigare i USA. Varför då? Jo, eftersom bensinen historiskt sett varit så billig har bensinare totalt dominerat fritidsbåtsmarknaden där. Bara mycket stora båtar har haft diesel. Med den båtmarknad som finns i USA hade vi haft en helt annan situation om de stora tillverkarna där började installera diesel som standard i sina båtar. Den enorma konkurrensen skulle också sätta press på eftermarknaden. I Europa är båtar mer av en lyxvara och folk prioriterar sin båt och har inget emot att betala de ockerpriser som härskar, verkar det som. Att Eastern Trading kan sälja så billigt beror säkert på att de avstår från att lägga på de 100% som distributörerna i Sverige lägger på. Handlarna ute i landet lever på ensiffriga procent i marginal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 April , 2011 HA-HA nu åkte du verkligen dit i debatten -- vilket var det jag hoppades på! Ville bara bevisa med ett extra exempel att du inte har LÄST HELA TRÅDEN och INTE ens LÄST DET JAG SKREV -- hi-hi För jag skrev aldrig förra året att 10 miljarder var kostnaden för VP -- det jag skrev var ett matematiskt exempel där 10 miljarder kronor är kostnaden för utveckling av... (ja, LÄS vad jag faktiskt skrev förra året). Och i det du citerar skrev jag (lite listigt) att när Volvopenta ersatte KAD44/300 med den nya D6-motorn är ett exempel på ett mer omfattande projekt = INTE det du påstod: utveckla en lite bättre Nej Webace --- du har nu visat upp att du främst vill käfta och struntar i andras faktiska påståenden och åsikter. Vilket skulle bevisas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 6 April , 2011 Ännu en som INTE läst vad jag faktiskt skrev förra året... ...och ... drivlina <> bilmotor. Kan du inte läsa och minnas det du läst, ens en kort stund? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser