Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
Canixys

Förgasarbyte evinrude 9.9hk till 15hk

Rekommendera Poster

Hej!

Hoppas någon här på forumet kan kasta lite ljus i höstmörkret. Det är så här att jag tillsammans med farsan äger en Evinrude 9.9 hk från -80. Och vi har hört och även läst på nätet att man bara behöver byta förgasare för att få en 15hk på de tidiga modellerna. Om jag inte minns fel ska det vara mellan åren 74-87 som detta fungerar.

Så i somras fick vi tag i en förgasare från en  evinrude 15hk -78.  Vi provade men motorn tvekar på högre varvtal. Ungefär som den inte får rätt bränsle / luft blandning. Motorn går bra på låga varv men vid gaspådrag ökar den till en viss punkt då den går ner i varvtal och sen försöker igen, man kan kalla det jo-jo effekt.

Funderar på om det kan bero på att även om förgasaren ser exakt likadan ut så är det mindre håldiameter i röret i förgasaren på -78:an. Och på grund av detta får motorn för lite soppa. Har ni kära medlemmar några tips man kan prova eller modifiera förgasaren!?!

Är även ute efter en komplett förgasare från en johnson/evinrude 15hk -80, bara för att se om det går bättre med rätt årtal på förgasaren. Så om någon har eller känner någon som har en reservdelsmotor och kan tänka sig att sälja så är vi intresserade. Hör av er till denna email adress Canixysatgmail.com där at = @

 

Tack på förhand

Daniel alias Canixys

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gjort exakt samma operation på en Johnson 9,9 från 1983. Vi fick tag på en likadan skuren 15 hästare. Fram till 77 skiljer bara förgasaren, fr o m 79 sitter det ett shims på bladventilerna som får dessa att öppna något mer och fr o m 81 skiljer även avgaspipan. Eftersom du sökt på nätet har du väl redan funnit denna suveräna sida:

http://www.sschapterpsa.com/ramblings/OMC/OMC info.htm

Hittills har vi bara bytt knasaren så vi har alltså just nu en 15 hästare enligt 74-76 års spec. Den går otroligt bra på höglast, fick vår lilla eka att öka från 11 till 16 knop. Den går nu sämre på låglast och tomgång än med orginalförgasaren och vi tror det beror på skit i knasaren, ska snart överhalas o då monteras även 15 hästars bladventiler. Avgaspipan väntar vi med tills det blir dax för impellerbyte om nåt år. Din motor borde alltså lixom vår gå alldeles utmärkt på fullvarv. det låter som er motor inte får tillräckligt med mat. Har ni kollat bränslefiltret? Kört med annan tank, slang o blåsa? Menbramet i soppapumpen? Går den lika illa även om ni tvångsmatar den med att pumpa på blåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb respons.

Har svårt att tro att det har med det yttre delen i bränslekedjan. För motorn går kanon med original förgasaren. Kanske är det så att vi måste ha shimsen mellan bladventil och bladventilstoppet!?!

jarb  är kommer lite frågor till dig

Satte du ditt shims på din 9.9hk motor?

Vilken årsmodell tog du förgasaren ifrån?

ska rengöra förgasaren igen och prova innan jag skruvar ner motorn.

Hur tjock är shimsen? kanske man kan tillverka egna.

Hälsningar

Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu råkar det vara så att jarb och jag har den här snurran ihop och Nej, vi har inte bytt shimsen, det enda vi bytte var förgasaren vilket om jag inte minns fel var av samma årsmodell som den vi redan hade (alltså -83).

Att förgasaren ifrån -78:an är mindre i halsen låter skumt....det var en ordentlig skillnad på våra iaf. Vidare så kan det sägas att de är VÄLDIGT känsliga för tjuvlyft i bränslesystemet. Kolla så att allt verkligen är 100% tätt, kopplingen mellan motor och slang, att bensinfiltret och hatten över det sitter som det ska etc.

Kolla sedan på den eminenta länken som jarb skickade med och kontrollera att tändningsförställningen funkar som den ska oxå....viktigt eftersom de extra hästarna sitter i att toppvarvtalet ökar med 15 hk förknasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att den andra halvan av “vi” redan svarat på det mesta smiley Fattade inte att du menade att den knasare du tror är från en 15 hästare var mindre. Om den är det är den inte från en 15 hästare. Kolla även på länken för där kan du se om du verkligen har en 15 hästars knasare.

Om du nu trots allt har en 15 hästars förgasare så pekar dina symptom i första hand på bränslebrist så börja med att kolla att allt är OK där. Att den funkar med gamla knasaren säger inte så mycket. När du ökar effekten med 50% ökar även bränslebehovet med lika mycket. Maten kan mycket väl räcka till 10 hästar men när 5 till ska födas blir det brist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vad jag menade med håldiametern i knasaren, så ställer jag mig frågande om -78:ans diameter är aningen mindre än motsvarande från 15hk -80. 

Kollade upp förgasarna på  BRP engelska site, och själva knasar kroppen har olika nr medans det är samma nr på 9.9 och 15hk från -80. även -78 och -80 cam follower är olika . Så det jag behöver är helt enkelt  en förgasare från -80.  Blir och leta efter en skuren 15hk 1980. Har ni tips på företag som kan tänkas ha detta på lager!?!

Har hört mig för hos marindemontering via mejl, men inte fått svar än. Ska lägga upp en köpannons här på maringuiden.

Tack för era råd/tips.

Hälsningar

Daniel

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte riktigt med här. Den knasare du har monterad nu, har den större eller mindre hals än den du bytt ut? Våra knasare är exakt lika frånsett halsdiametern som är rejält större på 15 hästars knasaren, sannolikt skiljer även bestyckning. För att öppna fullt vrider spjällaxeln på båda knasarna knappt 90 grader. Vilka kammar och rullar som används är därför egalt på vår motor då de är exakt likadana oavsett 9,9 eller 15. Öppnar spjället fullt som du har det nu?

Jag tycker du borde kunna få det här att funka ev med lite hempul. Spjällöppning och tändförställning följs åt på samma sätt oavsett 9,9 eller 15 hästars knasare på vår motor. Tändningen slår ut i princip fullt vid ganska lågt gaspådrag. Lyckas du få till det bör motorn gå bra. Jag är fortfarande inne på att du har problem med bränsletillförseln. Det jojo-aktiga beteendet tyder på att det inte upprätthålls konstant bränslenivå i flottörhuset. Har du provat att köra motorn och tvångsmata den med blåsan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

15 hk knasaren -78 har större hals än 9.9hk -80 knasaren. En annan sak som är olika är att det sitter ett rör i mitten i knasaren, som går ända upp till nålen (rich-lean justeringen) på 15 knasaren. Vilket det inte gör på 9.9 knasaren. 

Har provat att trycka på blåsan, utan resultat. Har även provat med olika bensintankar. Är mer övertygad åt att knasaren är inkompatibel med 80-tals motorer.

Och det jag jämförde i skallen när det gäller håldiametern, så var det mellan 15hk -78 och 15hk -80. Nu har jag ingen 15hk knasare från -80 eller nyare så jag kan inte jämföra ur det ser ut inuti knasaren. Detta då min tes säger att en motor från 80-talet kräver mer bensin vid full gaspådrag än motsvarande från 1978. Därav olika innanmäten med munstycke och håldiamter på rören.

För övrigt går motorn kanon med originalknasaren. Men det är kul att leka lite. Man lär sig väldigt mycket.

Länken som gavs tidigare i tråden har jag varit inne på ett antal ggr. Tack ändå för länktipset.

MVH

Daniel



Senast ändrad av Canixys | 28 oktober 2010 | 08:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Powerhead osv är väl helt samma så det borde kunna få motorn att funka med denna förgasaren. Har du bara förgasaren från 15 hästaren eller har du möjlighret att plocka fler delar från motorn som ev skiljer. Möjlighet finns ju då att bak-konvertera till 78. Båda våra har för övrigt rich-lean justeringen.

Hade en gång ett svårknäckt bränslefel på en Johnson 25. Visade sej till sist att det satt lite skräp i bränslekopplingen på motorn, alltså där slangen ansluts. Symptomen var exakt den du har att den gick bra upp till ett visst pådrag o sen jojo-gång. Kan ju även prova att koppla direkt på pumpen/filtret. Du hade haft isär förgasaren va? Du fick allt rätt då? Flottörnivån t ex?

Javisst är det kul o pilla med dom o hålla igång dom trots en anselig ålder. Finns ju fortfarande fullt av dom överallt så det måste va en otroligt bra motor. Nu har jag ju blivit lite engagerad i detta så jag vill ju oxå att du ska lyckas kräma ut 15 hästar ur motorn smileyJust nu är jag ganska långt från motorn men i nästa vecka kan jag nog fixa bilder el dyl från vår motor om det är nåt du vill se eller om det är nåt annat som du vill jag kollar upp. Håller tummarna att det lyckas!!



Senast ändrad av jarb | 28 oktober 2010 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att man lyckas engagera andra på forumet wink .

Det mesta är lika mellan årsmodellerna och då har jag jämfört 15hk från -78 resp. -80 . Dom delar som har olika partnr som jag tror är det viktigaste är följande:

Crankcase (motorblocket) , Förgasare, avgasröret i riggen.

Tyvärr så har jag inte tillgång till hela motorn, utan köpte förgasaren av en snubbe i motala. Eftersom förgasaren såg likadan ut på utsidan så trodde pappsen och jag att det skulle fungera, men efter 2-3 dagars försök att få det att fungerar så gav vi tillfälligt upp. Monterade då tillbaka original knasaren och motorn går kanon hög- som lågfart. Så om det är yttre bränslefel så vill jag få det till att även med original knasaren på högfart så borde jag ju få jo-jo effekten vilket det inte är. 

För med 15hk knasaren börjar jo-jo effekten ungefär runt halv och upp till full gaspådrag. Har kollat knasaren igen. För ja la den i blöt och blåste rent med tryckluft försiktigt. Och flottören lika horisontallt med knasarkroppen som den ska. Resten i knasaren ser ok ut.

Har även fått reda på att jag behöver en knasare från 1980-82 för att det ska matcha motorn. Men om det inte är för mycket begärt så kan du ta kort på eran förgasare. Så ska jag ta kort på våran så kan vi jämföra här på forumet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fixar vi fast det kan ta några veckor. Vår äventyrsbåt ska ligga i hela vintern så hon ska snart få lite TLC så hon klarar denna strapats. Då ska bl a knasaren rivas o överhalas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...