Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
petla655

Hur kraftig bogpropeller behövs på en polar 29?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte sätta in en bogpropeller på min polar 29. Frågan är bara hur kraftig den behöver vara? Båten är nästan 9 m och väger 3.5 ton. Den är ett rätt rejält vindfång. Räcker det med en Sidepower SE40 eller ska jag gå på SE60? Dvs 3 eller 4 hk?

/Petter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Nu vet jag inte vart du bor, men jag ska byta ut min bogpropeller i vinter, har en gammal startmotor nu.

Erlandssons brygga har kampanj nu på en vetus 4,2hk till MKT bra pris! Den räcker gott och väl till ditt ändamål. Jag har köpt en till min..

www.bryggan.nu sen klicka på höstkampanj motv..

 

/Stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag monterade bogpropeller under förra vintern, jag valde en Sidepower. Även då hade Erlandsson kampanj på Vetus, men för mig var det önskvärt med en lättare enhet. I ditt fall kanske inte vikten spelar så stor roll, men man får inte heller glömma att en kraftigare motor behöver kraftigare spänningsmatning (i praktiken kanske ett extra batteri i fören) och den har förmodligen en större tunneldiameter.

Det var just en SE40 jag monterade. Det blev en jäkla sprutt! Min Maxim är lite kortare och kanske ett ton lättare, men har nog ungefär lika stort vindfång. Jag kan inte riktigt förstå hur man får fram vilken storlek man behöver, om en viss modell teoretiskt skulle vara för svag för att fungera, då kan man ju undra om båten överhuvudtaget har gått att använda utan bogpropeller? Även den mindre modellen kommer att kunna vrida båten, det kanske bara tar aningen längre tid.Om det inte går att vända båten med 22 m/s rakt i sidan spelar ingen roll för mig.

För övrig kan jag bara rekommendera bogpropeller, även om en del (företrädesvis de med snurra eller drev) säger att det bara är att lära sig köra. Har man inte backat en båt med roder så vet man inte hur knepigt det kan vara. Bogpropellern ger en väldig trygghet i trånga hamnar och är en stor hjälp.

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lösningen är ganska mycket trevligare. Ända tills man börjar jämföra tryckkraft, strömförbrukning och prislapp.46.000:- exkl. installationsjobbet för en kraft som knappt motsvarar den minsta bogpropellern som finns är ganska saftigt, låt vara att man i artikeln kan välja att få det i fören eller aktern.

För att nå upp till samma kraft som en 3hk konventionell bogpropp krävs en ganska många gånger kraftigare pump (rent förbrukningsmässigt) och rätt mycket större prislapp. Artikeln bekräftade också (om jag minns rätt) att den kraft företaget uppger skall räcka är ganska klent tilltagen. Fysikens lagar (diameter, kraf, vattenström) tgäller även detta system, och med de så mycket klenare slangarna måste pumpen vara mycket kraftigare än en direktverkande konventionella bogproppen, som ju t ex inte har slangar att transportera vattnet i (=förluster).

När jag tittade på det så innebar den rekommenderade storleken att det inte fungerade alls över 8-10 m/s. Och det är ju då man behöver bogproppen.

För att svara på frågan så tror jag du skulle kunna klara dig med 3hk på den båten. Själv har jag 4hk (Sleipner Sidepower) på min något större och tyngre båt, men använder den nästan uteslutande i halvfartsläget (1,5hk) om det inte blåser för mycket. För att förekomma frågan så är halvfartsläge inte standard utan ett eget påfund. I gengäld så hörs den nästan inte i halvfartsläge yes


 

Senast ändrad av IngemarE | 29 oktober 2010 | 19:11



Senast ändrad av IngemarE | 29 oktober 2010 | 19:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... och då kommer den obligatoriska följdfrågan; hur har du gjort för att få ett halvfartsläge? Två sexvoltsbatterier som omväxlingsvis körs i serie eller parallellt? Min bogpropeller väsnas så det är nästan pinsamt att använda den, så ett tystare halvfartsläge vore kanon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en artikel i PB 2007. Minns dock inte vilket nummer. Den var först med men utan alla elscheman/kopplingsdiagram, så den kördes i repris ett par nummer senare.

I princip så har jag kopplat ett motstånd i serie med motorns lindning. Egentligen märkligt att de inte lindar motorn med ett extra uttag redan från början för att få till ett halvfartsläge.

Motståndet behöver dock inte vara många milliOhm, men däremot tåla rätt häftig effekt. Har därför helt enkelt löst motståndet med en lång kabel som är lite utspridd i kölsvinet, samt ett kraftrelä för att kunna kortsluta kabelslingan när jag vill upp på helfart. Viktigt är dock att bara själva motorn kopplas via motståndet - relä och ev. elektronik måste ju ha fullspänning alltid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...