Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
detskaga

Varför har inte fler elmotorer i sina segelbåtar?

Rekommendera Poster

Jag har nu kört med elmotor i 2 sessonger och undrar varför har inte fler segelbåtar har elmtorer?

Nästan ljudlös inga illaluktande bränslen.inga oljebyte, inte dyrare än bränsledrivna motorer.

Enkel installation.( i varje fall om du har en inombordare)

Kanske något tyngre med hela batterikapaciteten men det är inte mycket i många fall inte alls.

Hade varit roligt om vi kunde diskutera lite ang eldrift.



Senast ändrad av detskaga | 18 oktober 2010 | 22:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtfolk är nog väldigt konservativa.

Funderade en hl del själv i somras när motorn inte gick runt. Kom fram till att det känns osäkert när man är ute tre veckor och helst skippar gästhamnar och därmed landström.

Hur gör ni? Laddar med propellern?

Men visst  skulle det vara skönt att slippa buller, stank och kladd.

/ ChrisE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kostar batteribyte när det blir dags för det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju många sätt att ladda batterier både med vinden,solen och vågornas kraft även med proppelern mm så att vara ute flera veckor i sträck tror jag är fullt möjligt.

Batteribyte beror ju givetvis på hur stor batteribank man har men att få tag i truck, golfbilbateri begagnat är inte så svårt och dessutom billigt och där kan man ju byta en cell i taget.(dom är uppdelade i 2 v sektioner)

Dessutom varar ett truck batteri väldigt länge.

Prismässigt så tror jag inte det blir dyrare med batteri byte än att köpa bränsle.

Ex du tankar för 1000 kr per sessong då räcker det  till 2-4 nya celler om året.



Senast ändrad av detskaga | 19 oktober 2010 | 06:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det största problemet med elmotor i båt är väl räckvidden. Det är en sak när vädret är bra och man kanske kan planera sin tur, men i en mer akut situation så skulle nog inte jag känna mig så trygg med enbart en elmotor. I hårt väder kan man ju tvingas gå för motor ganska länge för att nå en bra skyddad hamn. Tror tekniken kan bli mycket mer intressant om man kan nyttja bränsleceller så att man kan producera den ström som man behöver. Visst skulle man kunna ha med sig ett litet elverk för att kunna ladda batterierna när så behövs men då försvinner ju lite av poängen med att köra på el tycker i varje fall.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade mycket på elmotor förra året då det var aktuellt. För miog så föll det på att man tömde batteribanken för sanbbt.

 

vad har du för båt o motor? Hur länge kan du köra i 5 knop på en laddning?

Kan du ladda batterierna fulla på en natt i exempelvis en gästhamn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dieseln i vår båt behövde bytas i början på sommaren och jag ville gärna gå över till el-motor. Ringde tom en av fabrikanterna som dock var ärlig och påpekade att laddningen var ett problem om man gillade naturhamnar. Så det blev en ny diesel.

Nu var det relativt bråttom, ville inte vara utan motor för lång del av sommaren så då fick beslutet tas snabbt men skulle jag kunnat planera mer långsiktigt skulle jag absolut bytt till el-motor. Men jag skulle då också monterat ett elverk, tycker inte alls det tar bort meningen med en el-motor, man gör bara det bästa som går just nu. På så sätt kan man smyga in i naturhamnar, helgseglingar kan ske helt utan att dieselaggregatet startas, och flera veckor av semester kan också levas helt utan dieseldoft, t. ex. då man ligger i gästhamn någon/några nätter - sen klarar sig ju båten flera flera dagar utan annat tillskott än rejält tilltagna solceller.

Skulle min förra diesel dött en mer långsam död var mina planer att ersätta den med två sådana där pannkakselmotorer och en mindre, begagnad diesel. Den var en Yanmar 3GM och jag hade tänkt ha el-motorerna på backslagets plats och köpa en begagnad YSM 8/12 som elverk. På så sätt hade jag kunnat ha samma vatteninlopp, avgasslang m m. Dieseln hade fått gå när den behövdes men de otaliga batterierna hade klarat det mesta.

Trist att tiden blev alltför knapp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg en Comfort 26 i somras som verkade ha en liten El-utombordare av Motorguide typ som enda motor. De har ju börjat göra ganska kraftiga sådana nuförtiden. Vilket visades i båtnytts test i senaste tidningen.

Jag har en 30 kp el-motor till jollen och har flera gånger funderat på att sätta den på akterspegeln brevid fyrtaktaren för att använda då det är absolut stiltje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör jag full ös oavbrutet ca 6 knop så klara dom batteriern jag har i dag ca 2.5 timmar.

men skulle jag i stället köra ca 4 knop så klarar dom utan problem 5 timmar.

kör jag sakta ca 2 knop så klarar jag mej säkert upp åt en 8-10 timmar men det har jag inte provat.

brukar köra halvfart räker gott.

men kan enkelt dubbla batterikapaciteten till det dubbla utan att att det blir trång i båtencheeky

Har en liten 21 fots trä segelbåt som väger ca 1,2 ton

Batterikapasiteten är 480 ah idag,elmotor är på 4 kw (5-6 hk) båten väger 37 kg mer med alla batterier osv än när jag hade albin motorn men då räcknar jag inte med bränsletanken som rymmde ca 40 liter

Så viktmässigt är det ingen större skillnad.

Ja jag laddar batterierna på en natt men det krävs en bra laddare.

Sen finns det ju så många sätt att producera el solceller ,vindkraft och vågkraft släpgenerator osv

Att exempelvis göra egna solceller är inte dyrt inte så svårt heller.

Har just köpt en 28 fotare som jag kommer att göra om till el drift och utrusta med solceller och vindkraftverk mm skall bli spännande att se hur länge jag kan vara ute utan att behöva ladda batterierna.

Känslan att glida nästan ljudlöst med eldrift är härlig, men med hjälp av bara vinden är ju helt klart bäst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segelbåtar har ju redan flertalet positiva egenskaper, tyst, ingen bränseförbrukning, etc. Egentligen borde frågeställningen vara varför inte fler båtar har segel :-)  Dieselmotorn i segelbåten fyller tre viktiga funktioner. Ge mycket kraft under en tillräckligt lång period i fall att någon olycka skulle vara framme, manövrering i hamnar och slutligen komma fram till ett mål vid en utsatt tid. Elmotorn i sig är överlägsen dieseln, problemet är lagring av energi. Batterier ger i dagsläget kort räckvidd. Bly/syra-batterier har 100 gånger (verkningsgrad inräknat) lägre energidensitet än dieselolja. Det är där problemet ligger. Man kan inte ha med sig tillräckligt med bränsle. 



Senast ändrad av stensino | 19 oktober 2010 | 11:40



Senast ändrad av stensino | 19 oktober 2010 | 11:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var köper du de begagnade cellerna? Att få 4 celler för 1000 kr låter väldigt bra!

Blandar du  celler med olika storlekar? Har du spridit ut cellerna över hela båten?

 

Jag tycker att det låter lite väl otroligt att du lyckas få 480 ah batterier utan att båten väger mer än 37 kg mer än med den gamla motorn. Har du verkligen räknat rätt?

Sen skulle jag vilja veta hur du gör enkla egna solceller med godkänd effekt...

 

Detta är de stora problemen. Man kan som jag skrev tidigare köpa rätt kraftiga el-utombordare för pris som motsvarar bensinutombordarna, men sen måste man ha batterier också. Där blir det dyrt. Jag gör av med ca. 10 liter bensin per sommar, så det tar många år innan jag har råd att köpa några batterier...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detskaga skriver:

Kör jag full ös oavbrutet ca 6 knop så klara dom batteriern jag har i dag ca 2.5 timmar.

men skulle jag i stället köra ca 4 knop så klarar dom utan problem 5 timmar.

kör jag sakta ca 2 knop så klarar jag mej säkert upp åt en 8-10 timmar men det har jag inte provat.

Det borde betyda att du som max har en räckvidd på 20 M, gissar med helt fulla batterier.
Är det vid plattvatten vi talar om?
Vad är det för laddtid på dessa om man laddar med t ex solcell?
Vad får du för räckvidd om det blåser emot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är något som inte stämmer med beräkningen- om du kör fullt ös som du skriver så räcker batterierna 2,5 tim-

4 kw omräknat till A från ett 12 v system blir ca 330 A, med en batterikap. på 480Ah så skulle dom räcka knappt en timme om du inte ska dra batterierna i botten.

Då har jag iofs. antagit att motorn ger sina 4 kw under hela tiden-men det är väl rimligt att anta om båten går med maxfart.

Sen är det ju så att om du belastar batterierna så hårt som med 330 A så får du nog inte ut hela kap. från batterierna heller-brukar väl anges vid en last på ca 1/10 i A  av kap. i Ah

Roger



Senast ändrad av PCP-Roger | 19 oktober 2010 | 14:24



Senast ändrad av PCP-Roger | 19 oktober 2010 | 14:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man börjar räkna på det så är inte batterier/elmotor en så bra idé. I praktiken blir räckvidden ännu sämre än de beräknade värdena.  Däremot fungerar segel finfint :-).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I praktiken får man rätt dålig ström från en solcell. Säg att en 100 W solcell ger 5 ampere vid bra väder. Den laddar i 8 timmar per dag. Då tar det 480/5/8 = 12 dagar att ladda upp 480 Ah. Sen får man högst en timmes räckvidd på den laddningen....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej

Börjar med motorn, jag har inte kontroll mät motorn att den faktiskt ger 4 kw det står på den men teori och verklighet är sällan det samma sak.

Motorns namn etek gav 1750 kr på ebay den var ny.

Men den är betydligt effektivare än min gamla albin motor som var på 7 hk när den en gång i tiden var ny

när jag provade så körde jag kanske max 10 minuter av den tiden inte full ös på grund av att jag gick i ut ur hamn.

nästan ingen vind vågorna var max en halv meter,strömt ne,j varken med eller i motström.

Motorn är av pannkake model 6-12-24-48 volt vid kris går det även att köra på 72 v kortare tid

Det är inga problem att ladda batterierna på en natt bror ju helt på vilken laddare du har.

Skall leta upp läken till batterierna återkommer med det.

Jo just det vikten motorn vägde 100 kg backslaget ca 20 kg

elmtorn 17 kg batterierna väger ca 150 kg tillsammans är golfbilsbatteri.beg som jag har bytt 2 celler på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde solcellerna finns på ebay ofta säljer dom typ 50 eller 100 celler i ett pack sen är det bra att börja löda följer ofta med bra bruksanvisningar,men var försiktig så ni int får er en rejäl kyss av strömmen.

finns även färdiga pack med allt du behöver till rimmlig priser.

en av många     Länk:

http://cgi.ebay.com/36-FULL-TABBED-3X6-SOLAR-CELLS-DIY-MAKE-SOLAR-PANELS-/180576272214?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2a0b2f3f56

Har får du 180w solseller för ca 500 kr köper man 2  så har du 360 w för runt 1000 kr

Det är lite lödning men inget speciellt svårt.
 

 





Senast ändrad av detskaga | 19 oktober 2010 | 20:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där uträkningen är från 0-480 Ah, stensino. Det är ju inte så man använder grejerna.

Min batteribank är på c:a 300 Ah och den laddar jag med en 7ah-laddare på c:a 7 timmar. Inte från noll. utan från ungefär halvfulla batterier.

En 100-watts solpanel skulle alltså inte ligga långt från en normalstor bryggladdare i kapacitet - när solen lyser. Och en sådan solpanel får man väl för under 3.000 kr nästa sommar.

För mig räcker det gott och väl för att ta semester ett par veckor och åka runt i lugn fart med min elmotor, ljudlöst i sommarsolen - utan att det kostar ett öre mer i driftkostnad än den ovan angivna summan. Jag har nog till och med tillräcklig kraft för att kyla pilsnern ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna

hittar inte den länken men köpte dom av en handlare här hemma det var samma sort jag hade innan 2 v 20 ah gav 450 kr st finns säkert billigare om man letar lite.

Lite förtydlgande, jag rammlade på ett golfbil batteri som jag inte gav något för han sa att det var kast men det vissade sig att det barar var 2 celler som behvdes bytas.

Vaj cell är på 2 v och är utbytbara i dom flesta fall oftast behöver man inte kassera ett truck/golfbils batteri utan mät cellerna för sej och byt dom om är slut.

Så får du mycket batteri får pengarna

Batterierna i min båt sitter på samma ställe där en gång albin moorn satt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en batteribank på 300 Ah och använder 150 Ah kan du omöjligt ladda på 7 timmar med 7ah-laddare (vad nu det är). 150 Ah / 7 A = 21,5 timmar. I praktiken kommer laddtiden bli längre. 

 

Det spelar väl knappast roll vad solcellen kostar. Du kan helt enkelt inte klämma dit tillräckligt många solceller (av standardtyp) på en båt så att du får rimliga laddningstider. Den enda rimliga lösningen är att sätta någon form av tunnfilmssolceller över hela båten. Däremot fungerar vanliga solceller utmärkt som pilsnerkylning, bara det är anledning nog att köpa en. 

 

Din fart kommer bli väldigt lugn, eftersom du under flertalet situationer inte kommer frammåt överhuvudtaget. Tur att du har kall pilsner. Och segel. ;-) 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Kan man hoppas på att fler seglar då? Behovet att köra för att ladda batterierna faller ju bort. Istället vill man säkert spara så mycket som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behovet att ladda faller inte bort för att man seglar mycket - snarare tvärt om. Autopilot plotter/dator, kyl, VHF mmmm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge el som går åt till eldrivna fordon produceras av kärnkraft kanske det hela leder till en miljövinst. Men idag produceras 80% av europas el av fossieldade kraftverk, och 100% av alla marginella förändringar i elförbrukning tas upp av fossilbränsleframställd elkraft. Dessa kraftverk har typiskt 40% verkningsgrad bränsleenergi / elenergi. Detta är fakta och ingen åsikt.

Elenergin skall sen transformeras upp till högspänning och flyttas långt i kraftledningar, och sen transformeras ner igen till 230 V och sen passera en laddare och omvandlas till kemisk energi, sen tillbaka till elenergi igen och sist driva en elmotor. Verkningsgraden i allt detta är högst 60%, så från bränslenergin räkant får man bara 60% av 40% = 24% verkningsgrad. 

Då är det bättre att INTE elda kolväten i kraftverken utan att använda en dieselmotor i stället. I bästa fall får man då även tillgång till spillvärme i båten i stället för i kyltornet på det avlägsna kraftverket.

Eldrivna båtar och bilar, idioti är bara förnamnet, i vart fall utan motsvarande utbyggnad av kärnkraft. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är kanske, liksom Carl Bildt, lite för mycket europé?!

Här i Sverige är väl c:a 45% kärnkraft och 45% vattenkraft - lågt räknat! Så den gubben går inte!

Vi har en el som är betydligt renare oh miljöskpnsammare än fossila bränslen, men det finns ju alltid personer som alltid vill försvara användingen av dessa till varje pris, förmodligen så de inte ska få dåligt samvete när de skitar ner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att återgå till ursprungsfrågan litet grann.

Jag seglar helst litet längre turer, segling är ett trevligt sätt att ta sig fram på, inte ett självändamål.
Är det kryss i trånga skärgårdar bryr jag mig oftast inte att såga, vi kör.
Sjunker farten under 4 knop på längre överhavsseglingar kör vi.
Vi går gärna kanaler ibland.
Och jag tror vi är rätt många som mer eller mindre tillämpar samma filosofi, det är rätt tydligt om man ser hur många seglare som går för motor vid varje givet tillfälle. Och vi talar om litet större båtar, över 35 fot.

Utifrån detta har jag ett bland många krav på min båt att ha en aktionsradie för motor på minst 500 sjömil vid normal marschfart (ca 0,6 - 0,7 x vattenlinjelängden).
Det är nog rätt mycket, men många kan tänka sig köra exempelvis både 40 och 60 sjömil ibland. Och sedan ha ström kvar för annat. 
Det finns inga elinstallationer i världen som fixar det.

För många är det problem nog att klara den dagliga förbrukningen, trots dieselmotor som laddar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Om man nu anser att elmotor är en fördel men att aktionsradien ibland blir för liten, kanse man kan ha ett litet bensinelverk med sig. Som bäst är det tyst, lugnt och vibrationsfritt och i värsta fall blir det som att köra med utombordare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elverken blir tyvärr inte så små. Detta skulle kunna duga: 

http://www.jula.se/dieseldrivet-elverk-4200-w-131363.

 

Vikt: 165 kg

Längd: 920 mm, Bredd: 530 mm, Höjd: 790 mm

Du kommer få ungefär samma prestanda som en 5 hkr tvåtaktsutombordare (som ofta väger under 20 kg). Utöver elverk måste du konvertera spänningen/strömmen också. En sådan doning tar ytterligare plats.

 

 

   

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt!

Första gången jag ser kärnkraft i samma sammanhang som renare oh miljöskpnsammare än fossila bränslen.
DIskussionen om koldioxid har haft en uppvaknande inverkan uppenbarligen.

Skönt också att inlägg av typen men du kan ju ladda batterierna med ett vindsnurra i fartvinden när du kör änsålänge lyser med sin frånvaro i tråden. :-)

Förslag: Skulle man kunna införa trådbuss-system längs större farleder?

Stolpar med två el-ledningar där man hänger på en rullande släpkontakt med ett par meters ledning till båten. Så laddar man och kör samtidigt under den timme det tar att passera ett visst vältrafikerat avsnitt?  Slipper man dessutom stressen att försöka köra fortare än alla andra .



Senast ändrad av Anders_St | 22 oktober 2010 | 04:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra förslag Anders surprise

Man skulle kunna bygga en massa vindkraftverk i farleder som bara utnyttjas av fritidsbåtar.  Vindkraftverken placerar man mitt i farleden och har balkar på lagom höjd som bär upp de strömförande ledingarna. Ett trafikseppareringsystem är naturligtvis nödvändigt. Då slipper man alla kryssande segelbåtar.

Systemet bör införas snarast där det ger mest effekt, dvs Stockholms skärgård. wink

tommy

Seglande Bohuslänning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att alla neggar så. Varför har ni så bråttom på semestern?

Själv tycker jag att det sköna med seglingen är att man inte vet riktigt hur långt man kommer. Avslappnande kvalitetssemester. Men det är klart, jag kan ju sällan skryta med att ha kört flest distans under sommaren.

Dessutom fattar jag inte hur ni tänker nnär ni ska köra motor när det är risigt väder. Vår båt uppträder betydligt trevligare under segel än med motor.

Jag hoppas att det blir fler som vågar ta steget till el och bygger lite erfarenhet tills det blir min tur att ha råd.

/ ChrisE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...