Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
johangranrot

Håll 30 med din 30-trailer!

Rekommendera Poster

Alla andra kanske redan vet detta, men för mig var det en dyrköpt erfarenhet: Med en 30-trailer ska man hålla 30. Hjullagren på dessa vagnar är av en enklare typ och klarar inte högre hastigheter än de är avsedda för. 

Så om någon annan, liksom jag, känner att det kliar i gasfoten, särskilt då trailern är tom, så kan jag upplysa om att det kostade mig ca 6 000 kr att få mina hjullager utbytta, vilket ändå var billigt jämfört med vad andra verkstäder begärde. Men det var också ungefär vad trailern i sin helhet förmodligen är värd... Så om du inte kan/vill byta hjullager själv, är mitt tips: håll dig till 30 - eller byt till bättre hjullager som tål högre hastigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte hjullagren det är problem med utan att båtupptagningsvagnar saknar fjädring och stötdämpning och därför utsätts för mycket stora påfrestningar jämfört med fjädrade vagnar.

Jag vet att åtminstone min Brenderup har samma hjullager som motsvarande fjädrad och obromsad vagn som man kan köra 80 km/h med. Nytt lager kostade nästan 700 SEK hos återförsäljaren.

Att byta lager för 3000 SEK/hjul låter som STÖLD, det klarade jag själv och tar inte så lång tid., mindre än en timme för mig när jag gjorde det för allra första gången. De enda 'specialverktyg' jag behövde var en 36 (?? lite osäker) mm blocknycket (ca 100 på Jula), en svänghjulsavdragare samt fjäderringstång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också det låter extremt dyrt med tanke på att Jula tar 200:- för hela axeltappen med lager monterade och infettade innuti.

Själv råkade jag också ut för problem med ett sviktande hjul på min 30-kärra och där var lagret slut.  Hela axeltappen original till en Laxå trailer som man bara skruvar på plats själv kostar 900:- hos återförsäljare så min fundering är vad de har tagit betalt för på din trailer? För att byta lagret på min gamla axeltapp ville de ha 900kr förtotalt men det är inte 3000:- som du pröjsade.

Märke på trailer?



Senast ändrad av Rolle85 | 14 oktober 2010 | 15:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har TK-trailer (30-vagn).
Höll väl inte 30 exakt, hjullagran skar förra hösten. hade väl ifs doppat dom lite i saltvatten också...blush

Köpte nya axeltappar (2 st.) inkl lager för 1.000kr (original).
Öppnade och knökade (som vi säger i Gbg) fullt med saltvattenbeständigt fett.

Sedan dess programmerar jag GPS:en i bilen att larma vid 30 km/h. Bra påminnelse. Man hinner lyssna på mycket musik....cool

//Ulf



Senast ändrad av ulfa | 14 oktober 2010 | 17:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem med lagren och axeltappar på min båtvagn. Har julas näst största tappar, 5 bultade. Kärran är inne på sitt sjunde år nu.

Kör 12 mil vår o höst, 6 mil tomme och 6 mil med en över 2 ton tung båt. Gär lätt över 30 kan jag säga. ligger runt 60 km största delen av sträckan inga problem med lager o dyligt. Kör ner lager o tappar under vatten vid upp o iläggning.

Dock vill det till att fä in nytt fett i lagren vid varje resa.

post-4082-1394236530,6493_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

körde 30mil med min 30 kärra idag
låg på 70-100km/h utan problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dom 6000 kr. måste du väl räknat in fortkörningsböter.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste bara tillägga att jag tidigare i år hade en polisbil bakom mig där det var 2 1 körfält.

Jag hade farthållaren på strax över 60, de låg bakom ett tag sedan orkade de inte längre och körde över alla durr och spärrlinjer och förbi, inte brydde de sig i att jag åkte 60 Kmh.

Det skall nog mycket till innan de stoppar en 30-Kärra.

Så länge det finns LGF skylt och reflexer så får efterfordonet  se ut nästan hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan tyvärr inte hålla med dig.

Blev stoppad för att jag körde i 44km. åtskilliga tusenlappar i böter. och ett jäkla krångel för att få behålla körkortet.

Mycket otrevliga poliser, stod ca, 2 timmar i vägkanten poliserna hade en provoserande attityd, jag upplevde det som att dom ville ha mig till att brusa upp, att dom ville provosera fram bråk.

Allmänt otrevligt och dyrt.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför skaffar ni inte en laglig trailer istället?

Sälj den där vagnen ni har och köp en 80-kärra, så sparar ni tid, bötespengar och riskerar inte knäcka någon axel i ett gupp eller vägskarv.

Hur svårt kan det vara?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget bra argument för att köra 60-70 km/h med en båt på flera ton och inga bromsar!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att hålla hastigheten får man ju snällt göra men fördelen är att det är enkelt med en 30 kärra när man slipper besiktiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30-kärra:
Ingen besiktning, lägre stöldrisk, lägre eller ingen försäkringskostnad, 10.000kr istället för 30.000kr i inköp.
Jag kör bara 3 mil 2 ggr/år.
Därav var valet ganska självklart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Bevisar väl bara att Du är oansvarig och utsätter andra för ökade risker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sluta larva dig
du kan forsätta köra 80 på 90väg

kärran jag körde är stabilarna än polarens 80 kärra
att den är reggad säger inte att den är säkrare

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fordonstillverkare sätter sällan på däck som har högre klassning än vad fordonet är tillverkat för. Risken finns alltid att däcket exploderar om man kör betydligt snabbare än vad däcket är klassat för. Jag har ett eu släp där det på däckens sida står att de inte är avsedda för motorvägsfart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att lägga mina 2 cent till denna tråd också.

 

För er som kör fort med 30-kärror. Den dan ni behöver panikbromsa för tex djur barn eller annat vill inte jag vara med när x-antal ton båt kommer farande obromsat

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

att det är 80 trailer betyder inte att den har bromsar

jag skulle absolut inte ta onödiga risker för att åka runt med en 30 trailer
inte för att den inte klarar av farten 
bara för att OM man skulle bli stoppad 

har två polare som har riktiga trailers om jag skulle behöva som tillhör samma båtklubb
men att åka 30mil för att hämta en båt så kan jag ta risken efter som trailern ingick i priset
och nej jag skulle inte låna trailer för hämta den lagligt sen åka tillbaka för att hämta trailern
en trailer är nog stabilar med en båt på oxå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppar in för att påtala att det finns vänliga poliser med.

Själv hade jag varit i Norrtälje och köpt båt. I priset ingick en trailer. Trailern hade tidigare varit reggad, den var fjädrad, hade bromsar och belysning. Man hade dock någon gång tröttnat på att besikta den och hade således avregistrerat den - ryck bort plåten.

 

Nåväl, på vägen hem, efter att ha åkt småvägar närmade jag mig huvudstaden. Motorvägen såg riktigt, riktigt lockande ut. Sagt och gjort. Upp på den och gasade upp i ca 80km/h. Mycket snart därefter lägger jag märke till en mkt intresserad mc polis strax akterut. Givetvis blev jag stoppad. Efter att han skrämt mig lite om indraget körkort så slutade det hela med 1000:- i böter för att jag kört oregistrerat släp på motorväg. Fick även någon form av anmärkning i polisregistret.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm jag tyckte inte den polisen verkade speciellt vänlig? Låg det någon sanning bakom det han sa med indraget körkort eller sa han bara så och gav dig sedan den böter du skulla ha?

Ja tyckte bättre om poliser förr men tycker de beteer sig avskyvärt så ofta numera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju bero på hur man efterlever och anpassar sig till lagar och regler oxå...
Tror knappast att poliser blir elaka över en båttrailer som framförs lagligt, eller en bilist som håller fartgränserna.

Märkligt att så många motorbåtsägare har svårt att hålla laglig hastighet med trailers eller att visa hänsyn till trafikregler till lands, tur det inte är så på sjön, eller ?

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han var vänlig iom att hastighetsgränsen är 30 km/h och att det är förbjudet att köra med ett 30-fordon på motorväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6000kr  kan nog vara rimligt då det inte är alla trailers som har lättbytta skruvade tappar. Lager till båda sidor är ju inte billigare att köpa in för en mekaniker! Han ska ha en rimlig lön samt betala lokalhyra och arbetsgivaravgifter. Plus att det bör gå någon krona i vinst för att firman ska kunna köpa in en ny svets när den går sönder.

Men att folk är ute med överlastade trailers som de kör för fort med och utsätter mig och andra för fara det gillar jag inte!!! Köp en trailer med marginal så kan du tanka upp båten på väg till marinan samt låta ankaret och förbruknings batterier ligga kvar i båten med gott samvete utan att utsätta andra för fara...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...