johangranrot 0 Postad 14 Oktober , 2010 Alla andra kanske redan vet detta, men för mig var det en dyrköpt erfarenhet: Med en 30-trailer ska man hålla 30. Hjullagren på dessa vagnar är av en enklare typ och klarar inte högre hastigheter än de är avsedda för. Så om någon annan, liksom jag, känner att det kliar i gasfoten, särskilt då trailern är tom, så kan jag upplysa om att det kostade mig ca 6 000 kr att få mina hjullager utbytta, vilket ändå var billigt jämfört med vad andra verkstäder begärde. Men det var också ungefär vad trailern i sin helhet förmodligen är värd... Så om du inte kan/vill byta hjullager själv, är mitt tips: håll dig till 30 - eller byt till bättre hjullager som tål högre hastigheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 14 Oktober , 2010 Det är inte hjullagren det är problem med utan att båtupptagningsvagnar saknar fjädring och stötdämpning och därför utsätts för mycket stora påfrestningar jämfört med fjädrade vagnar. Jag vet att åtminstone min Brenderup har samma hjullager som motsvarande fjädrad och obromsad vagn som man kan köra 80 km/h med. Nytt lager kostade nästan 700 SEK hos återförsäljaren. Att byta lager för 3000 SEK/hjul låter som STÖLD, det klarade jag själv och tar inte så lång tid., mindre än en timme för mig när jag gjorde det för allra första gången. De enda 'specialverktyg' jag behövde var en 36 (?? lite osäker) mm blocknycket (ca 100 på Jula), en svänghjulsavdragare samt fjäderringstång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 14 Oktober , 2010 Tycker också det låter extremt dyrt med tanke på att Jula tar 200:- för hela axeltappen med lager monterade och infettade innuti. Själv råkade jag också ut för problem med ett sviktande hjul på min 30-kärra och där var lagret slut. Hela axeltappen original till en Laxå trailer som man bara skruvar på plats själv kostar 900:- hos återförsäljare så min fundering är vad de har tagit betalt för på din trailer? För att byta lagret på min gamla axeltapp ville de ha 900kr förtotalt men det är inte 3000:- som du pröjsade. Märke på trailer? Senast ändrad av Rolle85 | 14 oktober 2010 | 15:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 14 Oktober , 2010 Har TK-trailer (30-vagn). Höll väl inte 30 exakt, hjullagran skar förra hösten. hade väl ifs doppat dom lite i saltvatten också... Köpte nya axeltappar (2 st.) inkl lager för 1.000kr (original). Öppnade och knökade (som vi säger i Gbg) fullt med saltvattenbeständigt fett. Sedan dess programmerar jag GPS:en i bilen att larma vid 30 km/h. Bra påminnelse. Man hinner lyssna på mycket musik.... //Ulf Senast ändrad av ulfa | 14 oktober 2010 | 17:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
22sport 0 Postad 14 Oktober , 2010 Hur märkte ni att lagren skar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 14 Oktober , 2010 Inga problem med lagren och axeltappar på min båtvagn. Har julas näst största tappar, 5 bultade. Kärran är inne på sitt sjunde år nu. Kör 12 mil vår o höst, 6 mil tomme och 6 mil med en över 2 ton tung båt. Gär lätt över 30 kan jag säga. ligger runt 60 km största delen av sträckan inga problem med lager o dyligt. Kör ner lager o tappar under vatten vid upp o iläggning. Dock vill det till att fä in nytt fett i lagren vid varje resa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 14 Oktober , 2010 körde 30mil med min 30 kärra idag låg på 70-100km/h utan problem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Oktober , 2010 I dom 6000 kr. måste du väl räknat in fortkörningsböter. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barton3000 0 Postad 15 Oktober , 2010 Jag måste bara tillägga att jag tidigare i år hade en polisbil bakom mig där det var 2 1 körfält. Jag hade farthållaren på strax över 60, de låg bakom ett tag sedan orkade de inte längre och körde över alla durr och spärrlinjer och förbi, inte brydde de sig i att jag åkte 60 Kmh. Det skall nog mycket till innan de stoppar en 30-Kärra. Så länge det finns LGF skylt och reflexer så får efterfordonet se ut nästan hur som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Oktober , 2010 Kan tyvärr inte hålla med dig. Blev stoppad för att jag körde i 44km. åtskilliga tusenlappar i böter. och ett jäkla krångel för att få behålla körkortet. Mycket otrevliga poliser, stod ca, 2 timmar i vägkanten poliserna hade en provoserande attityd, jag upplevde det som att dom ville ha mig till att brusa upp, att dom ville provosera fram bråk. Allmänt otrevligt och dyrt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Oktober , 2010 Ja sådant ger poliser kasst rykte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 15 Oktober , 2010 varför skaffar ni inte en laglig trailer istället? Sälj den där vagnen ni har och köp en 80-kärra, så sparar ni tid, bötespengar och riskerar inte knäcka någon axel i ett gupp eller vägskarv. Hur svårt kan det vara? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 15 Oktober , 2010 80 kärror stjäls, 30 kärror får man ha i fred !!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 15 Oktober , 2010 Inget bra argument för att köra 60-70 km/h med en båt på flera ton och inga bromsar! /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Oktober , 2010 Att hålla hastigheten får man ju snällt göra men fördelen är att det är enkelt med en 30 kärra när man slipper besiktiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 15 Oktober , 2010 30-kärra: Ingen besiktning, lägre stöldrisk, lägre eller ingen försäkringskostnad, 10.000kr istället för 30.000kr i inköp. Jag kör bara 3 mil 2 ggr/år. Därav var valet ganska självklart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 15 Oktober , 2010 Dessutom så får de som inte har E-kort dra tyngre båt på 30 kärra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 15 Oktober , 2010 Bevisar väl bara att Du är oansvarig och utsätter andra för ökade risker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 16 Oktober , 2010 sluta larva dig du kan forsätta köra 80 på 90väg kärran jag körde är stabilarna än polarens 80 kärra att den är reggad säger inte att den är säkrare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Oktober , 2010 Fordonstillverkare sätter sällan på däck som har högre klassning än vad fordonet är tillverkat för. Risken finns alltid att däcket exploderar om man kör betydligt snabbare än vad däcket är klassat för. Jag har ett eu släp där det på däckens sida står att de inte är avsedda för motorvägsfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zewe 0 Postad 16 Oktober , 2010 För att lägga mina 2 cent till denna tråd också. För er som kör fort med 30-kärror. Den dan ni behöver panikbromsa för tex djur barn eller annat vill inte jag vara med när x-antal ton båt kommer farande obromsat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 16 Oktober , 2010 att det är 80 trailer betyder inte att den har bromsar jag skulle absolut inte ta onödiga risker för att åka runt med en 30 trailer inte för att den inte klarar av farten bara för att OM man skulle bli stoppad har två polare som har riktiga trailers om jag skulle behöva som tillhör samma båtklubb men att åka 30mil för att hämta en båt så kan jag ta risken efter som trailern ingick i priset och nej jag skulle inte låna trailer för hämta den lagligt sen åka tillbaka för att hämta trailern en trailer är nog stabilar med en båt på oxå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
newnoseharbour 0 Postad 17 Oktober , 2010 Hoppar in för att påtala att det finns vänliga poliser med. Själv hade jag varit i Norrtälje och köpt båt. I priset ingick en trailer. Trailern hade tidigare varit reggad, den var fjädrad, hade bromsar och belysning. Man hade dock någon gång tröttnat på att besikta den och hade således avregistrerat den - ryck bort plåten. Nåväl, på vägen hem, efter att ha åkt småvägar närmade jag mig huvudstaden. Motorvägen såg riktigt, riktigt lockande ut. Sagt och gjort. Upp på den och gasade upp i ca 80km/h. Mycket snart därefter lägger jag märke till en mkt intresserad mc polis strax akterut. Givetvis blev jag stoppad. Efter att han skrämt mig lite om indraget körkort så slutade det hela med 1000:- i böter för att jag kört oregistrerat släp på motorväg. Fick även någon form av anmärkning i polisregistret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 18 Oktober , 2010 hmm jag tyckte inte den polisen verkade speciellt vänlig? Låg det någon sanning bakom det han sa med indraget körkort eller sa han bara så och gav dig sedan den böter du skulla ha? Ja tyckte bättre om poliser förr men tycker de beteer sig avskyvärt så ofta numera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 18 Oktober , 2010 Kan ju bero på hur man efterlever och anpassar sig till lagar och regler oxå... Tror knappast att poliser blir elaka över en båttrailer som framförs lagligt, eller en bilist som håller fartgränserna. Märkligt att så många motorbåtsägare har svårt att hålla laglig hastighet med trailers eller att visa hänsyn till trafikregler till lands, tur det inte är så på sjön, eller ? /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 24 Oktober , 2010 Han var vänlig iom att hastighetsgränsen är 30 km/h och att det är förbjudet att köra med ett 30-fordon på motorväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 25 Oktober , 2010 6000kr kan nog vara rimligt då det inte är alla trailers som har lättbytta skruvade tappar. Lager till båda sidor är ju inte billigare att köpa in för en mekaniker! Han ska ha en rimlig lön samt betala lokalhyra och arbetsgivaravgifter. Plus att det bör gå någon krona i vinst för att firman ska kunna köpa in en ny svets när den går sönder. Men att folk är ute med överlastade trailers som de kör för fort med och utsätter mig och andra för fara det gillar jag inte!!! Köp en trailer med marginal så kan du tanka upp båten på väg till marinan samt låta ankaret och förbruknings batterier ligga kvar i båten med gott samvete utan att utsätta andra för fara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser