slicerman 0 Postad 13 Oktober , 2010 Hur mycket påverkar dåliga reeds motoregenskaperna ? Har en 83:a 70 hk Johnson prop 131/4-17 kanske för stor för båten (marieholm concorde 16 fot)? Kompet ligger på ca 9kg på alla 3. Gnista på alla 3. Reedventilerna tätar inte riktigt som dom borde. förgasarna ska rengöras ordentligt i vinter. Problemet är att den är klen och går riktigt ojämt på mellanvarv. har reedventilerna stor betydelse här? Kan det vara cdiboxen som krånglar och hur kollar man det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Oktober , 2010 Blir lite nyfiken på hur har du kommit fram till att bladventilerna inte tätar? En liten tvåtaktare som en utombordare använder ju vevhuset som spolluftpump och om ventilerna inte tätar far ju en del av luften som skulle tryckas upp genom spolportarna till förbränningsrummet tillbaka ut genom förgasaren. Har aldrig varit med om detta men en motor med otäta bladventiler borde gå väldigt illa över hela registret tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slicerman 0 Postad 13 Oktober , 2010 Upptäckte att det puffar ut luft ur den nedre förgasaren måste bero på otäta bladventiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 13 Oktober , 2010 Lite blowback är fullt normalt även på friska motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 14 Oktober , 2010 Hej. Reedsen skall vara helt täta. Du skall inte se någon springa med ljus om du lyser på baksidan med en stark ficklampa. Om de inte är täta så trycks bensin/luftblandningen tillbaka mot förgasaren/förgasarna. Mvh kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
slicerman 0 Postad 14 Oktober , 2010 det måste betyda att den taskiga gången till stor del kan bero på otäta bladventiler, samt skitiga förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser