Micklar 0 Postad 27 September , 2004 Hej Håller på att renovera en gammal canberra, och ska bla byta en del av däcket, durken och förstärkningen i akterspegeln. Alla säger att jag ska använda mig av marinplywood, men vad är detta egentligen? Är det plywood som är impregnerad, eller är den limmad med WBP, eller är det speciellt trä? Jag har också kollat runt lite, men kan inte hitta den i handeln på bauhaus eller byggplast och båtprylar. Heter den marinplywood, eller går den under ett annat namn? Om någon visste ungefär vad den kostar vore det också intressant att veta. Tack på förhand. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 September , 2004 Hej Micklar, Så vitt jag kan förstå så är benämningen marinplywood en gammal beteckning på kokfast plywood med mahogny, eller teakfanér i ytskiktet. Dock med samma brister som all annan plywood: Den suger vatten i kanterna om den inte förseglas. För förstärkningar o dyl. som inte ställer krav på vacker yta, kan du gott använda billigaste kokfasta plywood du hittar. Var dock noga med att försegla kanterna. Gärna med epoxy. Hälsn /PelleW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 1 Oktober , 2004 jag jobbar på en bygghandel. och den enda vattenfasta plywooden som vi har är WisaForm. det är den gamla hederliga winröda plyfan.. den suger lite i kanterna men täcker man de bra så är det inga problems.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 2 Oktober , 2004 De flesta bygger numer plywood med minst ett lager medeltung glastwill epoxy utanpå. Det skyddar mycket och båten blir nästan an plastbåt att sköta och en träbåt att använda. Alltså det bästa av två världar. Jag har sett folk som säger att du med denna teknik kan ta den billigaste plywooden som klarar dina hållfasthetskrav. Marinplywood ska inte vara nödvändigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 2 Oktober , 2004 Tack för svaren. Har också varit runt till en del brädgårdar och hört mig för, och egentligen finns det inget som heter marinplywood, utan det är helt enkelt vanlig plyfa limmad med ett vattenfast lim, enligt Palms träförädling i tyresö. Känner mig mycket bättre till mods nu, snart ser jag en vändpunkt på renoveringen som hitills gått ut på att demontera och rensa. http://hem.bredband.net/micklar /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 2 Oktober , 2004 Varför inte förstärka akterspegeln med divynycell eller något annat som inte suger vatten..? Att plasta in träbitar kan ju aldrig vara bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Oktober , 2004 Divinycell är inget vidare som förstärkning av akterspegel . Anledningen är att den klarar inte det tryck som blir när du drar bultarna till motorn. På segelbåtsdäck t.ex. tar man undantagslöst bort sådant distanmaterial och ersätter med homogen plast, eller plywood där man skall ha winschar, skotskenor etc. Hälsn /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 4 Oktober , 2004 Distansrör kan man ju ha eller? Funkar jättebra på de båtar vi bygger iaf.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 5 Oktober , 2004 Hej Ludden, Nu blir jag nyfiken. Vad är distansrör för något? Material? Flex/böjbarhet? Skall sätt upp garnering i stickkojen i vinter och samtidigt bättra på isoleringen mot skrovsidan. Tänkte plasta fast VP-rör som fäste för garneringen, men distansrör kanske är ett alternativ? Hälsn /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Martin Postad 5 Oktober , 2004 Köp marinplywood på båtvarven ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 5 Oktober , 2004 PelleW. Man vill ju inte plasta in trä i en plastbåt.... Jo, handlarna vill det så båtarna fort blir kass och måste bytas ut. Distansrör... Jag tänker så här: Borra ett hål. Såga en bit glasfiber (eller aluminium) -rör som är lika lång som laminatet (eller sandwichen). Limma biten på plats och sätt eventuella skruvar i den (när det härdat). En extra plåt kan också sättas utanpå (skruva i röret) och får då stöd av förstärkningsröret.. Var köper ni rör? Glasfiberrör? Aluminiumrör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 5 Oktober , 2004 Vi använder rostfria rör som vi anpassar efter tjockleken på sandwichen. Ingen risk att man drar ihop kärnan. rördimension väljs ju efter dimensionen på bulten. Mvh: Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 5 Oktober , 2004 kan ju tillägga att hålet bå utsidan behöver bara borras efter dimensonen bå bulten. Borra sedan ett hål på insidan (utan att borra igenom ytterlaminatet) som är anppassat efter röret. sen är det bara att mäta tjockleken in till ytterlaminatets insida till innelaminatets utsida. pilla i röret och ev tätning, dra ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 5 Oktober , 2004 Lustigt. :shock: Först använder man sandwich för att spara gram. Sedan slänger man på rosfria rördelar! Tacka fan för att folk bygger båtar lättare i trä när man kastar in rostfritt bly i sandwichens förlovade fjädervärld. Har länge undrat varför båtaffärerna inte säljer riktiga material. Nu börjar jag förstå... folk kör med gjutjärn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Oktober , 2004 OK Ludden, Nu trillad poletten ned! :-) Får väl fortsätta på min insagna taktik att plasta fast vp-rör som extraspant för att fästa garneringen. Hälsn /Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 6 Oktober , 2004 Muppen! du kan köpa titanrör istället! ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 6 Oktober , 2004 Titan, jo det är fint... men det är också lite over-kill När man drar en skruv genom ett rör så krävs inte mycket egentligen. Det viktigaste är oftast att röret har tjocka väggar så hålkanttrycket till omgivande laminat blir lågt. Dvs att ditt tunga rostfria rör mycket väl kan bytas till en plastdetalj med mycket luft i. Formsprutad detalj som är ett litet fackverk. Ett glasfiberrör väger bara 20% av det rosfria men håller troligen cirka 90% och limmar dessutom mycket bättre (inga problem med kristallin yta). Den bästa lösningen är egentligen att använda stång av skum med densiteter omkring 200-600 Kg/m3. Då kan man öka diametern och smidigt borra lagom hål själv. Ett namn på dessa hålförstyvningar är _Feruler_. Fråga inte var namnet kommer ifrån, men sådana används flitigt i t.ex. flygindustrin. För mig, som varit i flygindsutrin är det obegripligt att ni båtfolk (jag är ju ny) inte använder riktiga grejer. Som sagt, glasfiberstång alt. rör borde vara perfekt och priset hamnar långt under flygpris. Klart som fan att ingen vanlig människa kostar på sig sandwich om man ändå inte har rediga grejer att laga med. Att hoppa över till tandläkarpartiet och deras gamlagam och titan är ju inte så bliiligt direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 6 Oktober , 2004 Jag själv själv hade nog valt ett par korta rördistanser i akterspegeln än en sur, ruttnande träbit.. Som förmodligen är ganska tung jämfört om man väljer en kärna i divinycell.. det är min uppfattning iaf.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 7 Oktober , 2004 PVC-skum (Divinycell, Airex mfl.) är inga förstyvningar. De finns från superlätta omkring 20Kg per kubikmeter (!!!) som mest passar i modellbygge till tunga skum. Jag vet nu inte vad max är för Divinycell, men jag gissar på omkring 500Kg /m3... som då, vid de höga vikterna fungerar som förstärkning vid fästelement, men inte de lätta skummen inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 7 Oktober , 2004 Du kan ju titta själv... Muppen http://www.diabgroup.com/europe/products/e_prods_2.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 8 Oktober , 2004 Säg vad du menar... jag vet nog ;o) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 9 Oktober , 2004 Håll dig till flygplan och skum muppen! :roll: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 10 Oktober , 2004 Snygg bild. Men... bara för att den är kantig så är det inte ett plywoodbygge :-D Troligen mest Nomex. Vet ni f.ö. varför den är så kantig? ...fast det kanske alla redan vet? Muppen (inte skum-muppen) 8-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst tha skippa Postad 11 Oktober , 2004 För att inte upptäckas på radar eller nått liknande! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 11 Oktober , 2004 Om man bygger upp en akterspegel i ett lättare material, är det inte större risk för att man får resonansljud från motorn då än om man bygger den i ett tyngre material som t ex plywood? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst muppen Postad 12 Oktober , 2004 Det är väl 2 saker som avgör. Materialegenskaperna Vikten Plywood dämpar mer. Men om tar samm avikt av skum, då du! ...då är det risk att kaptenen får skum ända upp i öronen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst henrik Postad 29 Oktober , 2004 Kolla runt ordentligt vad det gäller kokfast plywood!!! I malmö har jag hittat kokfast för ca 130 kr/m2 på Bulltofta Byggvaruhus. Bra kvalitet om den behandlas på rätt sätt. men vänta... OBS i Burlöv har samma kvalitet av plywood fast för ca 90 kr/m2!!! Dock endast i 2X1m längder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ludden 1 Postad 6 Januari , 2005 Hmmm finns nog mycket att tilläga i detta ämne.. det där med resonansljud förstår jag inte riktigt. varför skulle det bli mer resonansljud med divinycell som kärnmaterial? Som jag förstår det så var det en kostnadsfråga på det ljuva sjuttiotalet. De dyrare båtarna hade divynycell och de lite billigare hade balsa. Rätta mig om jag har fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 7 Januari , 2005 Varför skulle det bli mer resonansljud med divinycell som kärnmaterial? - Lättare material ger högre resonansljud än tyngre material. Det är därför man klär insidan av motorhuvar med blymattor, det räcker inte med ljudabsorberande mattor av t ex skumplast. Det borde alltså finnas en risk för högre resonansljud om man har drev eller en utombordare hängd på akterspegeln. De dyrare båtarna hade divynycell och de lite billigare hade balsa. Rätta mig om jag har fel? - Du har fel, det var (och är fortfarande) tvärt om. Många varv som tillverkar dyrare båtar har balsa i däcket då divinylcellen är billigare och balsa ger en styvare båt. Bl a använder Sweden Yachts balsasandwich. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Loope 2 Postad 25 Februari , 2005 Mainplywood är ett samlingsnamn på plywood som vanligtvis används inom båtbyggeri. WBP betyder water boild proof. Med detta menas att plywooden skall klara kokning i 24 timmar. Det bör även din plywood klara. Du bör välja en plywood som består av någon typ av mahogny eftersom den tål vatten bra. Lämpligast är nog gaboonplywood. Oftast är den tillverkad i fler skikt än ex. meranit men skikten är också täta. Dvs. inga hål i kärnan. Det kan vara svårt att få tag på men Hallberg-Rassy och Storebro anväder gaboon. Kanske du kan fråga där? Loope Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser