Bobba 54 Postad 4 Oktober , 2010 Hej! Tänkte fixa en specialpulpit i vinter och behöver då böja ett 25mm aluminiumrör/pulpitrör i två stycken 135-gaders vinklar (alltså mellan rakt rör och 90 grader). Skulle gärna ta emot tips om bästa sätt att göra detta. Går det att göra hemma i garaget utan specialverktyg? Fylla med sand och värma ordentligt först? //Bobba Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 6 Oktober , 2010 Hej. Jag har nyligen bockat till mina kapellbågar och det som jag gjorde funkade mycket bra, inte ett veck på dom. De var 22mm diameter och 2mm tjocklek. Börja med att ta en skiva typ plyfa( 3 st 1gånger 1meter) som är i samma grovlek som röret. Kapa ut den böj som du skall ha på en av dom. Skruva fast de andra skivorna på var sin sida om den du kapade ut böjen. Testa röret om det löper bra mellan skivorna. skruva in en (lång skruv) igenom de yttre skivorna som ett mothåll för röret. Märk ut på rören var du vill ha böjarna. Plugga den ena änden på röret ,fyll röret med mycket fin sand tills det är fullt, håll för hålet och stöt röret mot backen så att sanden packas fyll på mer sand vid behov . tillslut röret sedan och sätt det i spänn mellan skruv och träskivan. Sen är det bara att böja och För guds skull värm inte!!!!! Hoppas att min förklaring duger om inte kontakta mej. Lycka till önskar Kurran Senast ändrad av kurran | 06 oktober 2010 | 16:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 7 Oktober , 2010 Tack för det! Får testa - man kan ju inte mer än misslyckas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 7 Oktober , 2010 tänker du värma det sota det först med acytylenen sen går det värma till sotet bränns väck och inte mer för där har du nästan nått smältpunkten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser