Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

Segla i Karibien

Rekommendera Poster

Hej

 

Nu har vi hyrt båt i Croatien några år och nu vill vi testa karibien nästa år. Nu till frågan Vilken årstid är det klokast att åka? misstänker Januari någonstans där orkan sässongen har gått över men ni har förmodligen bättre idéer. Samt har ni några ideér på uthyrare samt vart man skall börja åka till dvs start ö? Gärna någonstans där det finns fler öar i närheten då vi planerar ca två veckors tur så blir det ju tråkigt om det är 2 dagars ben mellan hamnarna. Det kommer ju förmodligen komma en miljard fler frågor men någonstans måste man ju börga.

 

mvh

 

Makke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Klart att ni skall segla i Karibien!

Jag har varit där nere och seglat två gånger plus en seglats hela vägen så några tips bör jag nog kunna ge.

Bästa tiden är januari till maj. Tex mars. ;)

När det gäller Västinden har det tidigare varit litet omständigt att ta sig dit. Alternativen som gavs var, i stort sett, Air France via CDG-FWI, Brittish Airways via London-Antigua eller KLM via Amsterdam-NA.

BA har det extra lilla problemet att deras plan till Antiuga går så tidigt att planet från Stockholm inte hinner landa, vilket ger en extra natt i London. Extra dyrt, om man nu inte uppskattar en natt i den kokta matens förlovade hemland. ;)

AF har flera olika alternativa öar i French West Indies där St. Martin och Guadeloupe väl är de mest kända. Problemet med AF är att man måste byta plan på djävulens egen lilla flygplats Charles de Gualle.

KLM flyger till St. Martin, Aruba, Curacao och möjligen några till öar. Fördelen med KLM är att man slipper CDG. I gengäld är deras biljetter någon tusenlapp dyrare vilket är märkligt då det är samma bolag som AF.

Nu till det trevliga.

Resebyrån Langley Travel har byggt en liten resort på Guadeloupe. Till denna flyger de direktcharter från Sverige en gång i veckan. Det fiffiga med detta är att en flygstol hos Langley är väsentligt billigare än reguljärplatserna hos flygbolagen. Samt att resan blir nio timmar totalt istället för 13-17h beroende på graden av lyckade byten.

Mitt restips således: Flyg med Langley till Guadeloupe.

Från Guadeloupe finns det en hel del fina etappmål, även om man inte har lust att nattsegla.

Ilse des Saints ligger bara några timmar från stora marinan på Guadeloupe och är väl värt ett eller flera besök.

Öster om Ilse des Saints ligger Marie Galante, där har jag inte har varit men jag har hört att det skall vara värt ett besök.

Vidare söderut sedan kommer den mest karibiska av de små Antillerna, Dominika. Fattiga men stolta människor och mycket vacker natur.

Sedan är min personliga åsikt att är man och seglar i de små Antillerna skall man titta till Nelsons Dockyard, dvs ett stop på Antiuga är obligatoriskt.

Från Dominika är det norrut till Ilse de Saints, vidare norrut till Dähä (Deshaies) som är en fin liten fiskestad med en rätt skyddad svajvik.

Från Deshaies går ni norrut till Antigua, möjligen med ett stopp på Montserrat på vägen.

Nästan alla av de små antillerna som jag har varit på har varit värda ett besök, alla är bra på sitt eget lilla vis.

Strunta i att växla in Eastern Caribbean Dollars, det går utmärkt med US$ och Euro. US$ tas _överallt_.

Hur många är ni och hur stor båt har ni tänkt er?

 

 

Med vänlig hälsning,

 

Thomas Koos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite matnyttiga tips. :) Låter ju som Langley är alternativet för oss med. Skall kolla genast.

Vi är sex st som far och behöver väl båt därefter det är ju kul med värsta fina nya men där styr pengarna mer än själva båten. Det är ju trots allt resan som är målet får man trängas lite så är det ju inte hela värden. Dock så är det skönt att inte behöva göra en yrvind med segelkanoterna om ni förstår vad jag menar. Senast hadde vi en 37 fotare och det var ju rymligt som attan. Ganska lagom storlek för blir de större så blir det ju så mycket mer svårhanterligt också. Men det år som sagt både gå ned en bit och upp en bit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

35 - 40 är väl helt rätt storlek för litet semestersegling på sex pers.

Jag tycker att det är litet dåligt med inlägg i tråden här, undrar om det beror på valet av forum. Långfärds Snack kanske skrämmer bort folk som annars kunde ha tips på intressanta platser och övrigt tips och tricks.

Jag har tyvärr inget tips på lämpliga båtuthyrare då jag aldrig hyrt båt i Västindien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo den storleken verkar ju alldeles lagom. Tror lite som dig att tråden kom lite fel kanske. Men resonerade som dig att det är nog mest långseglare som varit där hmm de blir en svår avvägning där. Men förhoppningsvis kommer det fler inlägg om den biten ändå. Så har vi ju allas våran vän google.com

 

Tack så länge

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativ tursträckning skulle kunna vara Air France till Martinique som har många uthyrare och bra affärer för bunkring. Utanför marinan finns fin ankring bara nån halvtimme för motor. Sen söderut till St Lucia, antingen en mjukstart med natt i Rodney Bay marina med trevligt restaurangbesök eller vidare till klassiska Marigot Bay. Södra St Luca har lite fin snorkling och sen kan man med fördel ta en övernattsträckare till Bequia. St Vincent hoppas isåfall över men kan tas på vägen norrut i mån av tid. Sen är det perfekt att kajka en vecka drygt  bland öarna i det underbara Grenadinerna med bla Tobago Kays som självklar höjdpunkt. Union Island är också trevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...