Gå till innehåll
söndag 01 december 2024
jet6

Ny kyl (kompressor)

Rekommendera Poster

Hej

Har tänkt att installera kompressorkyl i vinter i min Conqubin 38. är det någon som har en bra idé om vart man skall placera kompressorn. Kylutrymmet är idag under sittplatsen vid navigationsbordet och är tänkt att vara kvar.

Senast ändrad av jet6 | 24 september 2010 | 11:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag satte in en ny kylkompressor i båten i våras. Valet föll på en Isoterm som är vattenkyld istället för fläktkyld. Den kostade 3ggr så mycket men den drar mindre ström samt att den nästa inte låter   något, så du kan nästan lägga den under kudden. Jag borrade ut den gamla genomföringen till pentry avloppet och monterade in den nya vattenkylda genomföringen till kylskåpet. Sedan satte jag in kompressorn under diskbänken. Den har funkat fantastiskt, Jag rekomenderar en sådan starkt.

Mvh Lasse liten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monterade en luftkyld kompressor i våras under fruns koj och hon sover lika bra för det, det hörs nämligen när hon sover :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I vår Conqubin 38 sitter kompressorn i utrymmet bakom motorn, under den låga bädden där. Det blir väl litet varmt när motorn går, men svalt när den inte går och det utrymmet är ju svårt att göra något annat med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu kanske jag är ute på lite hal is. Du frågar ju om placering av kompressorn.... Vi valde att i vår Conqubin satsa på en lös kylbox som vi ställer i kojen bakom navigationsplatsen. Boxen drog i snitt i somras ca. 0,6 A, vilket måste betraktas som väldigt bra. Boxen rymmer 32 liter och är större än den gamla boxen som liksom din var placerad under sittplatsen. Den boxen tjänstgör numera som potatiskällare.

Innan dess var kompressorn placerad under rattpidestalen.

/Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Tack för de olika tippsen, nu får jag mäta lite och fundera smiley.

Hälsningar

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...