adde11 0 Postad 15 September , 2010 hejsan..är ny här på forumet o har sökt runt lite men kan inte riktigt få bukt på mitt båt problem. Har en gammal sportbåt som jag tror är en Selco okänd årsmodell..köpte iaf en båtmotor till denna då ja inte hade någon som ville fungera som den skulle.. så köpte en volvo penta 35hk med kortrigg. montera motorn, men den ville inte plana ut, utan grävde bara ner sig i fram. testa alla olika inställningar och när motorn va så långt ut som möjligt så blev de bättre men inte bra..så läste lite här på forumet att trimfenor kunde va nått att testa..så köpte sånna och montera men blev bättre att styra men ändå samma problem med att den grävde ner sig ifram..så vill gärna ha tips på hur ja ska gå till väga..har även tagit kort på båten och motorn för att ni ska se hur den sitter. en bild förklarar ju mer. Ursäkta att de förklaringen värkar va lite rörig men om ni vill veta något mer så fråga på.. Tackar för alla svar som ja får! mvh andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 15 September , 2010 Hej. har du monterat motorn så att kavitationsplattan(plattan ovanför propellern ) ligger jäms med kölen( plus minus 2cm) Vad händer om du plockar bort deltavingarna?går den ner på fören då? mvh kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde11 0 Postad 15 September , 2010 ja jag tycker allt att motorn sitter så att plattorna går gäms me plus,minus.. dem trimplanen tänker du på? de ända ja märkte skillnad på va att den blev kanske lite bättre styrförmåga men de kanske bara va inbillning..o när ja ställde motorn på ett visst sätt me trimfenerna på och man börja komma upp i fart så börja den typ slira.. ja kan köra i lagom fart med båten men när ja väl ska gasa upp för o komma upp i lite fart så gräver den bara ner sig i fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 18 September , 2010 Har åxå en gammal sportbåt som hade samma problem. När man sitter två fram gräver den gärna ner sig och blir slingrig. Därför har lagt all lös tyngd så långt bak det går. Och ser till att medföljande personer sitter bak. Även trimmat ut motorn tills den börjar cavitera, sen ett hål innåt. Nu funkar det bra. Trimfenor att monteras på motorn används väl bara när aktern gräver ner sig, eller har jag fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde11 0 Postad 18 September , 2010 okok..ja när du säger de så när jag och en till va ute och åkte och när han sätte sig bak så plana den ut bra..men sen när ja skulle testa de en annan gång med en annan person så gjorde den inte så...får försöka att ha han sittandes ibak=) då kanske man får ta och lägga nått tungt ibak..så kanske man kan åka 2 i fram sedan. men undra va detta beror på.. vad menar du med det med cavitera? har aldrig hört talas om de förut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 September , 2010 Har du kollat om båten är extra tung framtill? Har den en dubbelbotten som kan vara full med vatten? Äldre sportbåtar brukar vara lättplanade men har du en massa osynlig tyngd fram räcker inte motorstyrkan. Att väga båten och kolla vikten mot en torr båt tror jag de flesta båtägare skulle ha nytta av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 18 September , 2010 Kavitera är när proppen kommer för nära ytan och suger med luft och börjar slira. Gamla båtar byggdes med förarplatsen långt fram, därav problem om man sitter bara fram ingen bak. Du måste få tyngden långt bak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde11 0 Postad 18 September , 2010 Ja när du väl säger de så är de ju inte helt omöjligt att de kan va så..tanken är god..kan ju ha varit ett hål i båten och sedan lagat igen de utan att vara helt hundra på att de inte har vart något vatten kvar i.. frågan är bara hur man ska kolla att de finns vatten kvar i.. i värsta fall så får man väll ställa båten i sluttning och borra ett litet hål i båten för o se om de rinner ut..och sedan laga de igen. Men de känns ju lite si sådär.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 19 September , 2010 Du bör ju ha en eller flera dyvikor installerade i aktern på båten, så botten har en chans att torka ut efter upptagning. (Jag har en båt liknande din, och majoriteten av dessa båtar har vatten i flytskummet i dubbelbottnen. Funderar på att i vår såga ur botten, slänga ut allt skum och sen plasta ett nytt.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde11 0 Postad 19 September , 2010 det är inte helt omöjligt att de kan va vatten i båten..för ägaren som jag tog över båten av hade den liggandes på marken i flera år och båten va helt fylld me vattenn innuti..och sen syns de att de är några lagningar under båten så de är ju inte sägert att de är helt tomt..undra hur man ska få ur all fukt och vatten i mellan dubbelbottnen..utan att göra några större ingrepp..någon som har nått tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 19 September , 2010 Avvakta och se om nån med likadan båt har haft samma problem. Ta upp ett hål annars och kolla om det är blött. Är det nåt skum som sugit upp vattnet kan det vara enda sättet att lätta båten att skära upp och riva bort skummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 20 September , 2010 Majoriteten av alla Selco-båtar, ja säkert alla dubbelbottnade sextiotalsracers som någon gång haft vatten stående i sig har nog fukt i skummet.. Finns lite olika tillvägagångssätt, ska leta runt efter ett par länkar! Men börja med att öppna dyvikorna i botten, har du inga, så montera dessa! Och satsa inte på de billigaste, en sådan detalj vågar man inte chansa med. Edit: http://www.visit.se/~grefberg/RenoveringSelco.htm http://hem.passagen.se/sportbat/http://hem.passagen.se/sportbat/ Senast ändrad av GeorgeVII | 20 september 2010 | 22:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hjelmen 0 Postad 21 September , 2010 Kolla med en rätskiva på ca 1m lägg den från akterspegeln och frammåt ,då kan du se om det är häng på akterspegeln det skall vara spikrakt annars blir botten som ett stort trimplan.Glipar det så spackla ut med epoxi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adde11 0 Postad 24 September , 2010 ska börja med att borra upp ett hål i båtten och montera dit en dyvika..o självklart så ska ja inte köpa den billigaste som du säger..men är de någon som har nån att tipsa om, som är bra och har en bra montering osv´ ? har kollat på biltema men de är väll knappast kvalite? svar till hjelmen. jag ska altså kolla med en rätskiva från akterspegel och frammåt,, altså under båten för att se så de inte är ojämnt..eller vad menar du med frammåt? aldrig hört talas om detta förut.får tacka för tipset.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GeorgeVII 1 Postad 24 September , 2010 De flesta båttillbehörsaffärerna har bra grejor, satsa hellre på en i mässing än en i plast/nylon, känns som man inte vågar chansa när det gäller en så viktig grej. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 24 September , 2010 Har man en gammal flatbottnad båt kan botten framför akterspegeln bukta inåt, detta kan du kolla med en rak bräda enl tidigare inlägg. Är det mycket inbuktning kan det vara läge att plasta upp botten så den blir så rak som möjligt. Båten suger sig fast i vattnet. Lite inbuktning tycker jag är axeptabelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser