kurran 0 Postad 3 September , 2010 Hej alla glada båtfantaster. Har hittat en bra sak för oss med motorer och oljebyten. I stället för att byta olja flera gångerper år så kan man rena olja från vatten och particlar ner till 1microns storlek. ser ut att vara en bra sak för att slippa allt söl med olje pumpar och trasor. Kolla på en sida som heter www.miljönär.se för att bedömma själva. Jag tycker att det verkar vara en bra sak för oss båtfolk. kurran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 4 September , 2010 Du har alltså hittat en butik som säljer oljefilter och vattenavskiljare? Senast ändrad av stensino | 04 september 2010 | 22:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 6 September , 2010 Det finns en del andra viktiga tillsatser som försvinner efter ett tag i oljan, kan man tillsätta dom så är man på rätt väg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kurran 0 Postad 7 September , 2010 Hej Ta och titta på vad länsförsäkringar rekomenderar samt läs vad som står på deras hemsida innan du uttalar dej om detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 7 September , 2010 Kurran: Sura inte över skeptiska inlägg, det finns ju hundratusentals av föregivet fantastiska undermedel. Berätta hellre var på länsförsäkringars hemsida det står mer om detta, så kanske nån orkar läsa och kommentera. Skrev t.ex. ordet kleenoil förgäves på denna sajts sökruta.http://www.lansforsakringar.se/privat/sidor/default.aspx?showmap=1 Orkar tyvärr inte heller engagera mig djupare än så i undermedels-träsket, utan vidare tips om den exakta länken/sökvägen. Inget alls illa ment ... Mvh Thomas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 7 September , 2010 Jag sökte på Google och det kom faktiskt upp en hel del. Senast ändrad av sdk780 | 07 september 2010 | 19:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 8 September , 2010 Följer man länken som kurran har i sitt första inlägg så kommer man till en video som det i alla fall står LF på. Jag tror att när lastbils-tillverkare (även båtmotor-tillverkare) anser det säkert att använda den här versionen av rening så kommer den finnas med i tillbehörs-listan när man beställer lastbil/Båt. Säg den tillverkare som inte vill ståta med bytesintervaller på kanske 20-30,000 mil för en kostnadsmedveten åkare. Då först då kommer i alla fall jag anse det som säkert att prova på. Troligtvis kommer även priset att sjunka på produkten då eftersom det verkligen blir fråga om massproduktion Tanken som kurran hade att informera om den här iden var i alla fall god. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 September , 2010 Spelar ingen roll om man renar oljan. Vikositeten är ändå sämre än ny och jag fattar inte varför folk med dyra motorer snålar med bland det viktigaste din motor skall ha OLJA. Men visst. Har man som hobby att renovera eller byta så är det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 8 September , 2010 Rena oljan från sot och partiklar samt få bort eventuellt vatten är väl bra, men smörjegenskaperna blir ju sämre med tiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 9 September , 2010 Ett citat av dig själv från en annan tråd: Skulle aldrig själv chansa på det i en motor för över 100 tusen för att spara någon ynka hundralapp. Men det är min åsikt, jag är rädd om mina motorer och vill ge dom det bästa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 9 September , 2010 Ett citat av ett citat o det gällde BILTEMAS oljor, Finns det i tillbehörs-listan hos den jag köper motor hos så litar jag på att det fungerar. Det är trots allt tillverkaren av motorn som får stå för garantin om det inte fungerar. Försök hitta någon tillverkare som rekomenderar Biltemas olja specifikt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stensino 34 Postad 9 September , 2010 Du har alltså hittat någon tillverkare som specifikt rekommenderar att man inte ska använda Biltemas oljor? Om det inte står så i manualen är det ju tillverkaren av motorn som får stå för garantin om det inte fungerar. Står det en viss oljekvalitet i manualen är det som gäller för garantin, oavsett om den är från Biltema eller din lokala mack. Står det att man måste använda tillverkarens olja är det ju den som gäller. Du tycker alltså att gammal sunkig filtrerad olja är bättre än ny fräsch olja från Biltema som uppfyller alla kvalitetsnormerna? :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tindritus 0 Postad 9 September , 2010 Vi får väl anta att den gamla sunkiga oljan också uppfyller normerna eftersom tillverkaren i så fall skulle rekomendera den. och ja jag tror att renad högkvalitets-olja är bättre än Biltemas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 10 September , 2010 Så länge som oljan är certifierad och godkänd spelar det väl inte roll om det står biltema på förpackningen. Försök inte inbilla mig att Biltema tillverkar sin olja själv... Beror väl på vad man vill betala och om man får ngt som är bättre än godkänd.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 14 September , 2010 Tillåt mig småle, eller tom gapskratta: KLEENOILs fördelar i hydraulsystem Förlängda oljebytesintervall Låt oljeproven bestämma när det är dags för oljebyte Minskad oljeförbrukning Bättre oljekvalitet Minskad stilleståndstid Ökad driftsäkerhet - till sjöss vill man ha detta Förebygger oförutsedda haverier Tar bort 99,95 % av allt vatten Allt kondensvatten absorberas Tar bort alla partiklar ner till 1/1000 mm Behåller ALLA oljans smörjande egenskaper Detta är ju ren och skär lögn och om detta skulle vara sant, skulle ingen längre köpa olja, vilket som tur var inte är fallet. Enligt detta, är det tom bättre med Kleenoil, än att ha ny olja... Jo tjenare!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 September , 2010 OM det är ren och skär lögn är över min förmåga att dömma, men t ex att ta oljeprov är ju ett naturligt sätt att kontrollera olja på större motorer där ett oljebyte är en kostbar affär. Så i alla fall en rad är ju sann...... Det kan säkert ligga en del sanning i att produkten fungerar till en viss del, även bara en lite del. Men annars ser det ju mest ut som lyckorus och glanspapper Jag regaerar på raderna om att systemet tar bort 99,95% av allt vatten.... Inte allt vatten alltså, 0,05% blir kvar.. Däremot tas ALLT kondensvatten bort.... och jag som trodde att vatten var vatten i sammanhanget. Mvh Peter Senast ändrad av sdk780 | 14 september 2010 | 16:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 14 September , 2010 Exakt! Missade även en rad, som jag tänkte få med: Kleeoil håller oljan bättre än ny hela tiden. - Med stavfel och allt, men fortfarande enormt underhållande läsning. Jo, första och andra punkten stämmer ju säkert, men till vilket pris? Har även hört att Slick 50 sänker bränsleförbrukningen med 30%. Ska genast köpa den till min moppe... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 September , 2010 Jag köpte en ny Suzuki RGV 250 när dessa kom i början på 90-talet. Det var en tvåcylindrig vattenkyld tvåtakts racermotorcykel för tävling men den gick att registrera om man gjode det själv vilket jag gjorde. När den var väl inkörd så fick jag för mig att hälla i Slick 50, det fanns ju särskild Slick 50 för tvåtaktare. Minns inte om den drog mindre bensin men den gick betydligt kallare, faktiskt så kall att temperaturmätaren inte rörde sig alls. Det är ju eg inte bra. Cyckeln blev stulen kort tid efter så jag hann aldrig utvärdera tillsatsen. Helt klart så minskade friktionen t om allt för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 14 September , 2010 http://www.kleenoil.se/ Länsförsäkringar Skåne Lantbruk Skördetröskor och självgående upptagare har ingen grundsjälvrisk vid skada på hydraulik eller transmission där Kleenoilfilter är monterat. Lantbruksmaskiner där skada redan inträffat på hydraulik eller transmission står Länsförsäkringar för montering av Kleenoilfilter och tar kostnaden vid regleringen av skadan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser