Ricke 0 Postad 28 Augusti , 2010 Jag kör med motorn med eltilten, startar min Mercury 60 kh EFI 2006, den går på tomgång under tiden förtöjning lossas. Lägger i backväxel och motorn lägger av direkt. Växel till Neutral, vrider om nyckeln, ingenting händer. Alldeles tyst. Provar tilten, ingenting. Ser att tiltmätaren reagerar när tändning till, men vid vriden nyckel så går tiltmätaren mot hemläge. Övriga batteriförbrukare som lanternor osv fungerar utan problem. Just nu känns det helt tomt, vad göra? Tacksam för förslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Augusti , 2010 Till börja med är det lite oklart om felet går att reproducera med den procedur du beskrivit. Jag antar dock att så inte är fallet och att motorn nu inte går att få igång. Jag tror inte att felet beror på tändningen utan på att bränsleinsprutningen lägger av beroende på att matningspänningen blir för låg. Utan att vara expert på EFI skulle jag gissa att kretsen som styr startmotorn är oberoende av insprutningen. Du har ett fel som drabbar både startkretsen och EFI-systemet, vilket gör att felet elektriskt sett bör finnas närmare batteriet. Börja med att kolla säkringarna i motorn, det bör finnas minst en. Mät spänningen på batteriet då du slår på tändningen och även under startförsök. Om denna ligger kvar på 12 V får du fortsätta att mäta 12 V matningen i motorn. Kolla jordanslutningen (tjock ledning från batteriet) ansluten till blocket. Plusmatningen från batteriet är oftast kopplad till startrelät, från denna anslutning matas sedan annat i motorn EFI, trim/tilt etc. På samma sätt som startmotorn, matas större laster via relän, trim/tilt t.ex och så kan det också vara med EFI:n. Ett kopplingschema är till stor hjälp vid felsökningen, kanske t.o.m. en nödvändighet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 29 Augusti , 2010 Hej och tack för svar. Jag var ner till båten något senare med voltmätare och konstaterade att batteriet obelastat visade 12,2v (Båten oanvänd drygt 1 vecka). Idag regnar det som tusan och intresset för sjön är minimalt, så jag tar kontakt imorgon med firman jag köpt motorn av. Ett störande/oroande inslag i det hela är att motorn blev utsatt för ett stöldförsök i mitten av juli där i princip allt klipptes av, el, vajrar, loggen och ekolodets kabel samt att skruvarna lossats, motor hängde endast i sikaflex och Klass 3 låset !!!. Vid reparation (försäkringsärende) så var jag noga med att beröra risken för ytterligare skador pga av ev kortslutning vid klippandet (osäkert om batteriet lossats före). Efter återlämnande efter reparation har jag använt båten vid några tillfällen utan att märka några problem. Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 29 Augusti , 2010 Som guestsson beskriver, misstänker också att batteri är lite för svag, kanske kan du testa med ett annat batteri och se hur det går, du kan plocka ut ditt batteri från bilen (om den är bra) och testa på din båt. Senast ändrad av Alani | 29 augusti 2010 | 13:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Augusti , 2010 Med 90 % säkerhet hänger dina problem ihop med den reparation som gjordes vid stöldförsöket. Oftast är det så med elektriska/elektroniska fel att att ju mer som inte funkar desto enklare att hitta felet och åtgärden är ofta billig. Omvänt gäller att intermittenta fel som bara uppstår ibland är svåra att finna och ofta dyra att åtgärda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allmana_mini 0 Postad 29 Augusti , 2010 Men en motor som har startat är väl inte beroende av en högre vilostyrka än 12v? Motorn ska ju ladda cirka 14,2 v ( -3 v) vid drift vilket inte borde skapa med bränsleinsprut etc? Felet som du får efter att ha startat motorn och försöker få igång den igen låter ju som en felaktigt inställning av neutral läge alternativt problem i kablaget som registrerar när en motor är i neutral (vanligtvis brunsladd vill jag minnsar från startreglage). Om du lägger i back innan du startar motorn och sedan försöker starta den, är det då också helt död? Fungerar det att köra framåt? När du lägger i backen, dör motorn abrupt eller blöddrar den tills den slutligen lägger av? Låter som en felkoppling om du frågar mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 29 Augusti , 2010 Åkte ner till båten igen nu på kvällen för att kolla säkringar, brun kabel osv. Konstaterar först att det fortfarande inte går att varken köra tilt eller starta motor. Provar sedan med växel i olika lägen, ingen skillnad. Jag lyfter därefter av kåpan som är lite knepigt när motor är i nertiltad max, man vill ju inte ramla i sjön. När kåpan är av kollar jag säkringarna som alla är hela. känner och drar lite försiktigt i alla kablar jag ser. Provar att starta utan resultat. Vrider sen på ratten för att få motorn i lite enklare läge för att få tillbaka kåpan, provar tilten igen utan att egentligen tänka varför. Hoppsan den fungerar, och motorn den startar också. Har detta med någon glappkontakt att göra, jag provar att tilta nu med motorn igång, det går bra, provar att vrida motorn igen och motorn lägger av liksom tilten. Vrider tillbaks och allt fungerar igen. Efter att vridit på ratten fram och tillbaka, kännt och dragit i alla kablar och motorn hela tiden lungt surrat på tomgång sätter jag tillbaka kåpan och bestämmer mig för att prova en sväng på sjön. Jag ser ju att jag ej kommer att bli ensam då en kompis ligger och trollar sakta en bit ut. Man vill ju inte behöva paddla tillbaka. Efter en stund med alla möjliga svängar och med olika varvtal och tilt upp och ner så vänder jag tillbaka till bryggan. Var detta en engångsföreteelse eller inte. Den frågan får jag diskutera imorgon med marinan där motor och båt är köpt. Tack för hjälpen och tipsen enligt ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Augusti , 2010 Otrevligt med denna typ av fel. Jag är 99,9 % säker att det kommar tillbaka. Enligt Murphys lag, vid sämst tänkbara tillfälle. Det måste hittas med 100 % säkerhet och fixas annars får du leva med osäkerheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allmana_mini 0 Postad 29 Augusti , 2010 Låter helt sjukt, men om motorn hoppade igång när du rörde på ratten så är det ju en väldigt stor chans att du har glapp någonstans i eltillförseln. Har du en huvudströmbrytare som krånglar kanske? Dom kan bjuda på dom allra konstigaste felen när dom inte fungerar 100%, bland annat så orkar dom skicka ström så att tilten fungerar men inte tillräkligt för startmotorn. Koppla förbi den genom att lägga ihop dom 2 sladdarna som sitter på vardera sida av den. Det värsta som det kan vara är att du har ett jordningsfel i båten, vilken skulle förklara varför motrn dog när dog svängde åt ett specifikt håll, alltså att en sladd som går till tändbox jordas ner vilket ger samma effekt som en ett nödstopp av modell brytande. Gå ner igen, och om felet uppstår igen så mät hur mkt ström du har fram till motorn när allt är dött, och sedan mäter du dig ner mot batteriet så ska du nog finna felet, men börja med att koppla förbi huvudströmbrytaren. LYCKA TILL! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Augusti , 2010 Jag håller inte med dig allmana_mini. De fel du beskriver är mindre sannolika. 14,2 V -3 V tror jag inte på. Är det ett jordfel, så är det sannolikt inte i båten utan i motorn. Stoppledningen till CDI:n kan inte orsaka detta. Huvudbrytare om det finns någon, är mindre sannolik. Om du skall göra något alls innan du låter verkstaden fixa detta så är det att försöka framkala felet igen och därefter låta motorn vara. Om du lämnar in motorn obrukbar är sannolikheten större att de kan hitta felet och åtgärda det, i annat fall finns risken att du får tillbaks motorn utan att orsaken är åtgärdad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 29 Augusti , 2010 Hej! Jag är enig med guestssons samtl inlägg ovan, det är troligt att felet går att spåra till stöldförsöket och att det inte har med huvudbrytare att göra. Vad är -3 volt för parametrar? Skall laddningsspänningen variera från 11-17 volt (om 14,2 anses vara norm)??!! Felet kommer INTE att försvinna. Det kommer att vara svårhittat när allt fungerar men åter igen, gå igenom allt som var skadat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
allmana_mini 0 Postad 30 Augusti , 2010 Hallå, skrev deta hela lite klumpigt, självklart menade jag 0,2 - 0,4v alltså mellan 14,2 t.om. 14,6v. Det är vad våra båtar med EFI laddar. (Mercury) Men jag förstår inte hur motorn ska ha problem med EFI och hur det ska kopplas till stölden? Jag har aldrig hört om en motortjuv som lyfter mpå kåpan för att kapa sladdar?? På grund av detta jag misstänker ett enklare problem. Angående laddströmmen så är laddningsstyrkan nu stärkt av en auktoriserad verkstad och dom ställde sig också frågade till hela EFI saken, även om det var förjävla avancerat med kopplingsdiagram. Men när motorn har startat och du har ett batteri ikopplat så ska du INTE kunna få problem med EFI´ n enligt verkstaden. Jag har en -09 i verado utseende, men det skulle inte skilja avsevärt i laddningstyrka till din. Hursomhelst så hoppas jag bara att du får ordning på allt och att vi i våra olika ideér hjälpt till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ricke 0 Postad 3 September , 2010 Motor och tilt har fungerat felfritt varje kväll sedan kvällen den 29:e. Idag tänkte jag mig en sväng igen och precis som vid första tillfället då allt började, några meter ut från bryggan, tvärdöd motor. Paddlar tillbaka, lyfter på kåpan, känner denna gång även på minuskabeln till startmotorn och märker att den är ej fastdragen ordentligt. Hem efter verktyg och nu efter att jag dragit fast den ordentligt så är allt ok igen. Sannolikt har jag nu lokaliserat orsaken som alltså mycket riktigt hänger ihop med stöldförsöket tidigare i somras, då man vid reparationen monterade nytt reglage och därtill hörande nytt kablage. Tyvärr så blev minuskabeln, vid startmotorn, den gången ej tillräckligt åtdragen. Senast ändrad av Ricke | 04 september 2010 | 09:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sahlback 0 Postad 3 September , 2010 Liknar mitt fel men jag har V8 inombordare och för stor båt att paddla. Inte kul att driva omkring på havet. Hoppas vi hittar felen både du o jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser