bjsk 1 Postad 25 Augusti , 2010 En gammal genua skörade förra veckan. Reparerbar??? i vilket fall kommer funderingarna om att byta till en rulle. Fd omslagsbåten SuxSex ( 500 båtar) har en rulle som byggts ner i en låda i fören. Det känns som en jobbig lösning att såga upp och bygga lådan och göra hyfsat snygga luckor som tål att gå på. Alternativet rulle ovan däck, lite trångt att röra sig där då men betydligt enklare att göra. Någon som gjort på ena ellr andra sättet? Viken leverantör av rulle och segel? Vad bör man tänka på? //Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jet6 0 Postad 26 Augusti , 2010 Hej Jag har nedbyggd rulle på min Conqubin 38. Jag seglar med självslående och får med det arrangemanget lite mer segelyta men kör man mest med genua så kanske det inte har så mycket betydelse. Om man skall modda till nerbyggd blir det givetvis mer jobb och det är viktigt att se till att allt blir tätt. Om man väljer att montera en uppepå så är det inte så stort jobb och gör man det i samband med en beställning av nytt segel finns det nog en del råd att få från det loft man väljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 26 Augusti , 2010 Klart det har betydelse även om man kör med genua att seglet går ner till däck. Förutom segelytan så har det stor betydelse att luft inte smiter under seglet, dvs att det är tätt mot däck. Dessutom flyttas tryckcentrum upp så båten kränger mer när det blåser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dava 288 Postad 6 September , 2010 Hur gör man när genuan går över mantåget? Där smiter ju mycket luft... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Berra2 0 Postad 10 September , 2010 Vår båt, nr 51, har nedbyggd rulle. Det är väldigt bekvämt när man ska gå av båten, inte trångt alls, som det är med rullen uppe. Det känns också som om seglet blir betydligt större och snabbare så, men jag har ingen vetenskap bakom påståendet. En annan fördel med box i fören är att den kan rymma annat, utöver rullen - vi har gasen där, hela boxen blir ju ett mot ruffen separerat, dränerat utrymme. Två tvåkilos har vi där. Dessutom bergskilar och tilläggningstampar - mycket bekvämt. Men, jag förstår tvekan, det är ett hårt jobb om luckorna ska bli snygga, vilket de är på vår båt. Har inte gjort det själv men det ser nästan ut som om det är orginal, så snyggt är det. Det är bra att tänka efter före, för har man väl bestämt sig för nere eller uppe är det ju en stor investering att ändra. mvh Berra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 11 September , 2010 Har en triradialskuren dacrongenua som enda försegel på min lilla Amigo 23:a. Håller formen bra och funkar hyfsat även revat. Likens snörptråds-clamcleats som förhindrar fladder är ofta bara plastskräp, skulle vid nyinköp begärt antingen kardborrelåsning eller hellre rejälare clamcleats med metallbett, tex CL 267 på akterliket, för lasten på just akterlikstråden blir extra stor ...http://www.clamcleat.com/cleats/cleat_details.asp?theid2=153 Efter 10 säsonger var det vita UV-skyddet längs under- och akterlik slut och fick repareras, annars är seglet ännu efter 12 säsonger fortfarande okej med god form. Har f.ö. rullen uppepå däck och tycker att det iaf ger lite framåtsikt vid kryss. Segelmakarn gillar nog också triradial, blir ju av med en massa spillbitar och kan t.o.m ta extra betalt för det ... / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 September , 2010 Att få ner genuan ger ju onekligen möjlighet till lite större segelyta. Nackdelen är ju att det begränsar sikten regält. Tidigare har jag ofta släppt upp halshornet så mycket det gått just för att enklare kunna se även i lä utan allt för stor ansträngning. Jag kan nog räknas till kategorin slöseglare som inte sätter maximal seglingsprestanda i första hand. Däremot uppskattar jag god funktion- Av den anledningen har jag byggt ankarboxar på däck på två av mina båtar. Bägge var gamla båtar utan halkskyddsmönster på däcket, utan med slätt däck målat med halkskyddsfärg. Detta förenklar ju att få ett snyggt resultat. På den första båten, en havsfidra, finns det ju en hylla längst fram i förpiken. Det var det utrymmet jag utnyttjade till en ganska stor ankarbox. Havsfidran har ju en speciell däckskonstruktion. Ett ytterdäck och en innerline, där det skapas ett avstånd mellan inner och ytterdäcket med 12 mm plyfaremsor. Där vanliga båtar har balsa eller (som i ditt fall) Divinycell (tror jag i varje fall) är på havsfidran fyllnadsmatrialet luft. Jag sågade ut två luckor ur däcket, en på var sida mittfisken och använde bitarna som grund för de nya luckorna. Lät mittfisken va intakt för att få större bärighet i däcket. Luckorna blev skapligt stora ändå. Sågade ur luckorna mitt i plyfaremsorna så över och underdelen hängde ihop och fyllde tomrummet med fogskum och la lite glasfiberlaminat runt kanterna. Klädde luckorna med ribbor som man har till teakdäck. Plastade även upp en kant under den del av teakklädseln som stack ut för att bilda ett upplag runt luckan, för att få större bärighet, Då havsfidran är en väldig bullig båt, valde jag att lägga ribborna rakt, som på en motorbåt. Hade ett så litet hål som möjligt där ankarlinan till COR-ankaret på peket gick ner. Syns till höger, långt framme på bifogad bild. Hade faktiskt en mycket grov tamp direkt i ankaret som var så lång att den gick ner i ankarboxen innan kättingen. Detta för att minimera ev. skav på gelcoaten från kättingen. Att luckorna inte var helt täta var aldig nått problem, trotts att jag ofta seglade i ganska dåligt väder och många gånger doppade peket i sjön. På den lägsta punkten av ankarboxen, på varje sida av skrovet, hade jag ett hål för avrinning som skyddades av ett dräneringsbleck http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=605&artname= Blecken monterade jag i ca 45 graders vinkel mot vattenlinjen. Fick för mig att det skulle bli ett sug i hålet om man hade vatten så högt upp vid segling. Den öppna glasfiberkanten i hålet tätade jag med topecoate, för att i möjligaste mån hindra att glasfibern sög åt sig vatten. placeringen av blecken syns på bilden i mitt nästa inlägg. Nästa båt jag byggde ankarbox på däcket var på min storfidar. Konstaterade snabbt att det inte gick att göra exakt som på havsfidran. Efter att funderat under två år kom jag när jag hade möjlighet att göra jobbet, fram till att jag skulle göra en lucka. En del bilder och lite text om det jobbet finns här; http://thallatha.blogspot.com/2009/12/storfidran-undet-tak-2005-2007_6617.html Skrolla längst ner på sidan. Senast ändrad av toaen | 12 september 2010 | 11:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 September , 2010 Insteget i båtar förifrån, är ju något som konstruktöreran sällan tänker på. Det går väl kanske för en ung och frisk person att enkelt kliva ombord, men när man så småningom blir en gammal, blekfel, något handikappad gammal gubbe, börjar det bli allt besvärligare att ta sig ombord. Sen finns det ju många andra grupper som kanske heller inte har det helt enkelt med de, ibland akrobatiska övningar som ibland krävs för att komma ombord. Det går med ganska enkla mede att göra en hel del åt saken. Jag har praktiskt taget på alla båtar jag haft de senaste 20 åren, försökt att förenkal ombord och ilandstigande, bl.a genom att bygga små plattor på strategiska ställen där man kan sätta fötterna. Sista bilden på den sidan jag länkade till i min blogg syns hur jag utformat ett par steg på peket. Plyfaskivan jag la dit var ett rent provisorium, för att jag inte hade tid att bygga nåt ordentligt. Jag skulle ut och segla nån vecka efter att bilden togs. På bifogad bild syns motsvarande arrangemang men från en annan vinkel. Med tanke på hur mycket snyggare arbetet var på havsfidran än på storfidranvar borde bilderna va tagna tvärt om. På havsfidran var jag dessutom tvungen att ta ett urtag för rullen och förstaget i akterkant på fotsteget. På bilden syns även det bleck för avrinning från ankarboxen en bit ner på skrovsidan. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser