Propellerlelle 18 Postad 24 Augusti , 2010 Jag har en if försäkring o läser man försäkringsvilkoren skall motorn lyftas av när båten står på land i mitt fall vinterförvaras.Har kollat med if o det stämmer motor eller hela båten skall vara innlåst.Har man en lite större motor är det inte så enkelt,så min fråga om ni har en if försäkring tar ni bort era tunga motorer? I mitt fall så kommer jag nog att byta bolag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 24 Augusti , 2010 jag försäkrar i If och har en KAD300 DPG drev med stålproppar. Jag tar av drevet och håller det samt stålpropparna inlåsta över vintern. Drevet kostar ju så där 60 papp och stålpropparna ca 18 så tacka fan för att jag gör mig det omaket. Motorn ligger ju kvar i båten över vintern men jag har ju GPS larm så jag får larm om den rör sig. Kan inte tänka mig att If kräver att jag installerar ur motorn ... men det är klart ... bäst att kolla det ... med försäkringsbolag kan man inte veta hel säkert Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Augusti , 2010 Atlantica låter motorer på 50 hk och större sitta på båten på land om de är låsta med dubbla motorlås samt med en extra självrisk om 5000:-. Intressant att villkoret är kopplat till antalet hästkrafter och inte vikten, min 40 hk Tohatsu måste bort trots att samma motor med exakt samma vikt finns som 50 hästars. [Ledsen, inte riktigt svar på TS fråga.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 24 Augusti , 2010 Även ja har dessa vilkor då ja har if. Men dock inget problem för mig då ja har garage till båten.. Finns flera bolag än if som har detta, kommer inte ihåg alla nu.. Men dom är inte ensamma iaf.. En båtkompis har if som bolag och 90hk o den hänger han av varje år.. Även innan kravet kom så hängde han av maskinen just bara pga att den mår mycket bättre inne i värmen eller iaf inomhus än ute under en plastpåse... Iförsig helt meningslöst ur stöldsynpunkt att ha detta krav då det blir ännu lättare för tjyven att knycka maskinen. Tänk er bara en inbrottstjuv som snubblar över en sprojtans ny 4takatre. Förmodligen är platt tv och smyckeskrin inte lika intressanta längre.. Men blir motorn stulen när den står i garaget så är det väl Hemförsäkringen som får stå för det??? if och övriga kanske hoppas på att dom som blir bestulna inte har dom på sin Hemförsäkring eller är ja ute o cyklar nu??? Merparten av dom som hänger av sina maskiner hänger dom ju på små fina kärror och lämnar dom åt sitt öde i garaget... Således har man även försett den potentiella tjyven med transportmedel... Nu börjar försäkringsbolagen även börja rota i det här med Larm just när det gäller hemsförsäkring.. Kan nog bli krav innom en snar framtid.. Men vad ja har förstått så gäller detta endast vinterförvaring eller förvaring under en längre period... Vad som är en längre period kan man nog dra i långbänk.. Men för mig är en längre period vinterförvaring.. Hitills så har if agerat bra i dom få ärenden ja har haft där ja varit tvungen att nyttja försäkringen så därför tar ja inte någon chans med andra bolag... !!!MVH REXCO!!! För storbåten gäller dock andra regler, den anses inte ligga i någon riskzon och behöver tyderligen inte ens vara låst.. Dock bör man ju som sagt inte låta saker ligga då ruffluckan är av modell plast och således bara är o fläcka upp. Men ja får nog ha kvar min 200kr 14 tums stenålders tv och min 800kr för 5 år sedan radio även detta år... Senast ändrad av Rexco | 24 augusti 2010 | 20:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Augusti , 2010 Fördelen för både båtägaren och försäkringsbolaget om tjuven hämtar motor i garaget eller i boden är att man slipper skador på akterspegeln och på båten. Skador på garaget/boden betalas av en annan försäkring (även om jag har bägge i samma bolag). Fast mår inte styrröret bra av motordemontering så det kan rengöras inuti ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anelg 2 Postad 25 Augusti , 2010 jag skickade en fråga till Svenska Sjö (där jag har min båt försäkrad) som svarade att jag inte behöver montera av drevet inför vintern (vilket jag gör ändå eftersom vi har haft en del stölder här på Ingarö). Men om det skulle bli stulet i ett låst garage så skulle båtförsäkringen täcka det ändå. ///Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Torsten- 12 Postad 25 Augusti , 2010 Svenska Sjö har denna text i deras vilkor: Utombordsmotor på 50 hk eller större eller med vikt av lägst 90 kg, som är fastbultad och har godkänt lås får sitta kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 25 Augusti , 2010 Lämnar alltid in min utombordare till varv för service och vinterförvaring. Atlantica: Vid vinterförvaring och vid längre uppställning än 14 dagar på land, skall följande förvaras i annat låst utrymme än i eller på båten - utombordsmotor med motorstyrka under 50 hk. (Utombordsmotor 50 hk och högre får sitta kvar på båten, se dock Extra självrisk sid 6) Sidan 6: utombordsmotor under 50 hk skall alltid monteras av vid vinterförvaring. Motorer från 50 hk och uppåt kan få sitta kvar på båten, men då avdrages en extra självrisk på 5 000 kronor, om motorn, eller del av motorn skulle bli stulen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 25 Augusti , 2010 Byt till Svenska Sjö har aldrig haft några problem med dem och de har skött skadeärenden snabbt o smidigt. När det gäller vinterförvaring så skriver de i sina villkor att snurra på min 50hk eller min 90kg som sitter fastbultad och är låst med godkännt lås får sitta kvar på båten. Antar att de har insett att risken är relativt stor att du skadar en tung snurra om du inte har kran när du ska ta bort den för vinterförvaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nicpa 0 Postad 25 Augusti , 2010 Tjena, IF har en tilläggsförsäkring (sjöplus eller nåt sånt), för några kronor extra så lindras det kravet. Betalar själv detta för att slippa bulta loss motorn.. Hälsn /NP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 25 Augusti , 2010 Båtextra, kostade 200 kr för min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser