Br0m 0 Postad 19 Augusti , 2010 Jag har en aq130c som driver en båt på ca 2300-2400kg. Jag tycker den drar på tok för mycket soppa, motor temp är runt 90 kan det göra att det går åt mer soppa. Vad ska jag göra/kolla tändning,göra rent förgasare något mer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Augusti , 2010 Hur mycket är på tok för mycket? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 20 Augusti , 2010 tror att det beror på det du skriver i första meningen...., gammal (antar jag), klen motor för vikten på båten. För aq130 är väl en B20 om jag inte misstar mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hamnkapten 0 Postad 20 Augusti , 2010 Hallå! Jag hade börjat med ett kompprov för att kolla så det är tätt i cylindrarna. Därefter kollat så tändningen är ok dvs med stroboskop. Kolla så du inte har fått snäckor i överflöd under båten. Det har hänt mig och då gick det åt soppa. MVH Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 20 Augusti , 2010 Har du nån uppfattning om hur mycket den drar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 21 Augusti , 2010 tror att det ligger på 4l/nm. ligger på ca 4500 i 13knop. dom två främre stiften var svarta sist jag kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 21 Augusti , 2010 Med tanke på den klena motorn i förhållande till vikten tycker jag att det låter fullt rimligt utan att veta vad det är för båt, skrov eller var den går. Tror inte att varken tändning eller kompprov kommer att kunna påverka din soppaförbrukning nåt nämnvärt och såvida du inte har en hel odling med snäckor så är nog ett motorbyte det bästa om du ska sänka just bensinkostnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 21 Augusti , 2010 båten ligger i Mälaren så snäckor finns inte. Jag håll just nu på att jaga en aq170 /b30. Vad tror ni om det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 21 Augusti , 2010 Det är svårt att tycka nånting alls när vi inte vet vad är för båt du ska byta motor på...men du funderar på att byta en klen gammal motor till en större gammal motor? Hittar du en nästan gratis sexa och kan göra jobbet själv så. Annars vet jag inte om det är värt det. Edit: Klickade på din bild nu och såg båten. Senast ändrad av Bildspel | 21 augusti 2010 | 22:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 21 Augusti , 2010 Jag antar att båten är den som du har bilder på. Du borde nog sikta på att hitta en motor som kan ge båten minst 20 knops marschfart på ett varvtal 20 % under maxvarv för att få effektivaste drivningen. Då tror jag att även 170 hk är för lite. Närmare 300 skulle vara bättre. Alltså en rejäl V8. Senast ändrad av monark-670 | 21 augusti 2010 | 22:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bildspel 2 Postad 22 Augusti , 2010 Borde det inte från början vara minst en sexa i en såpass tung båt? Varför sitter det en 130 i, är det bytt motor på den tidigare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Br0m 0 Postad 26 Augusti , 2010 med tänke på att båten är från 65.så är det svårt att veta vad som satt i från början. Tror denna motor kom i 1977. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser