Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
saab9501

navigera med Iphone

Rekommendera Poster

Är det någon som testat att navigera med en Iphone 3gs

Vad har ni i så fall använt för program och stämmer dom överens med verkligheten?

mvh

Anders

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv iphone sjökort i den orangea sökrutan uppe till höger så får du läsning, har själv testat navionics och det fungerar ypperligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har provat 88 Sea som verkar funka riktigt bra. Visar spår, hastighet (nuvarande, topp och genomsnitt på spåret) riktning mm, jag hade gärna sett att man kunnat lägga ett spår och att telefonen sedan varnat om man avviker från det, men det går inte. (lägga spår utan varning går)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I senaste Vi båtägare va det ett test som kan va värt att läsa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ''98krprogrammet''  :-)  och åkte i 25-30knop . Kartan uppdateras för långsamt i dom farterna . Man hamnar nästan högst upp i rutan innan man , efter uppdateringen åter igen ligger i mitten ...å så fortsätter det !  Har letat i inställningar men inte hittat om man kan  placera båten längre ned i rutan för att behålla mer av kartan i färdriktningen  ! :-(

Betyg .. 2, ( och inte 1 ) bara för att det är kul med apps i Iphonen :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har testat Navionics på både iPhone 3GS och Android (Samsung Galaxy S) samt OruxMaps för Android. Jag skulle inte vilja säga att det fungerar ypperligt, men det är ett bra hjälpmedel och för segelbåt är det helt OK (men knappast för planande fartvidunder).

Om problemet är att båten åker utanför fönstret så skulle jag rekommendera att zooma ut (minus-knappen i övre högra hörnet). Så vitt jag vet finns det ingen annan inställning i Navionics än att centrera båtens position(dvs i mitten av fönstret).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan inte justera upplösning eller vad som ska synas på skärmen för att göra den snabbare då? Tänkte att om det finns en 3d karta så kanske den är segare en en vanlig sjökortslayot. Min plotter funkar så iaf. men den är aldrig så seg så att båten inte stannar i mitten utan det är mer när man zoomar som det slackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag har paralellt med min Raymarine C70 med Navionics XL-kort men jag kör även min Iphone 3GS för jämförelse och tycker det fungerar utmärkt.

Jag kör Navionics i min Iphone, följande versioner: Western Europe, Denmark och Baltic.
Enda nackdelarna är att efteruppgraderingen till 4.0 mjukvaran så kan det ibland vara någon sekunds betänketid för Iphone när man gör stora in- och utzoomningar. Man kan inte heller döpa sina rutter, de döps automatiskt till Route01, Route02 osv. Skärmsläckaren går in automatiskt så den måste man manuellt stänga av.
Bortsett från detta fungerar det fantastiskt bra, det är förvånansvärt detaljerat, i princip samma som i min Raymarine.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Jag använder min iPhone uteslutande för navigation då jag har en annan mobil för samtal (betald av firman) och kör iNavx på andra året.Det fungerar faktiskt mycket bra MEN jag har alltid papperskorten med mig likaväl, bra hjälpmedel dock.

Jag tycker inte om iPhonen som telefon, den är för klumpig att ringa med, synkroniserar dåligt med t ex Outlook, usel blåttand och batteritiden är allt för dålig så jag var klart skeptisk då jag besökte en vän som köpt en iPad i Tyskland MEN där vände det för mig!

Den gav stark habegär, kompisen hade Navionics installerat och det fungerade utmärkt och även i övrigt så var iPaden en positiv bekantskap. Så en sån står på önskelistan så fort dom finns med svenska eller norska som språk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ramlar lite från ämnet Iphone men ni som är såå sugna på Ipad, har ni kikat på Asus eee tablet? Helt sjuukt underbar liten leksak som jag bara va  tvungen att ha när jag såg den på ett seminarium. Kostar inte så mycket å man får från lagring av 500gb i målnet Smutt som tusan.  Kika på den 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet någon hur man ställer in '' kurs upp'' på  Navionics  . För nu är NORR upp och det blir lite tokigt på så liten skärm . 

Tack på förhand / Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klicka en gång till på GPS-knappen i rutans nedre kant (om det är Navionics till iPhone)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...