skepparn 1 Postad 14 Augusti , 2010 Går i valet o kvalet om jag ska byta ut min gamla MD17 årsmodell 1982 ? Den sitter i en Nidelv 24 nu. Har problem med att den går ner i varv efter en tids körning. Då ligger jag på ca 2400 varv. Har bytt bytt bränslepumpen och försökt att lufta överallt. Men det verkar som att det är något annat galet. Motorn är ju gammal. Skulle vilja ha tips från någon om vad för motor som skulle passa i min Nidelv ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 539 Postad 15 Augusti , 2010 Oftast ligger problemet inte i motorn, när varvet går ner som du beskriver. Jag skulle först kolla hur det ser ut i tanken. Det kan vara föroreningar som hindrar bränslet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perlez 0 Postad 16 Augusti , 2010 Hej! Jag har också en md17 i min nidelv 24. Problemet med min motor är att den efter ett par timmars körning dör när man går ner på tomgång eller blir väldigt svag när man försöker dra på igen. Jag pratade då min lokale mekaniker som sa att det är bara att ställa upp tomgången vilket jag nu gjort. Detta innebär att motorn inte dör men den är fortfarande väldigt svag när jag skall försöka dra på. Min misstanke börjar gå emot insprutningspumpen, min amatörmässiga bedömning är att motorn blir genomvarm efter ett par timmars körning och därmed hänger sig insprutningspumpen lite. Men jag tar gärna emot mer synpunkter om vilka problem en insprutningspump (även kallad högtryckspump) kan orsaka samt om den är svår att serva eller byta. Sen så tycker jag du kör väldigt hårt med motorn, min motor klarar knappt vara upp till 2400 varv, om jag inte missminner mig så är maxvarvet 2500 rpm coh man bör ligga 15-20% under det dvs 2000-2100 rpm. Vid detta varvtal så tuffar jag fram i ca 7 knop, varvar jag max så kanske jag när 7,5 knop men då drar den 6-8l per timmer istället för 4l. Inte så mkt svar på din fråga men det skulle kunna vara relaterat till insprutningspumpen tänkte jag. Hälsningar Lennart ps Vetus har ett par motorer som passar i din Nidelv. Jag var själv i valet och kvalet förra året men valde att lägga 25000 på renovering istället. En ny Vetus skulle ha kostat ca 110-120000 kr installerat och klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skepparn 1 Postad 18 Augusti , 2010 Tack för ditt inlägg ! Bränslepump eller insprutningspump är väl egentligen samma sak? Den har jag ju bytt. Sedan fungerar min ungefär som din gör också. När den blir varm och jag ligger i ca 7 knop det är då den börjar att tappa varv helt plötsligt. När jag då sänker gasen så efter ett tag kan den rätta till sej. Men skulle jag inte sänka gasen utan låta den pinas då börjar den att hacka och gå ner i varv tills den slutligen säkert skulle dö. anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sexknop 0 Postad 22 Augusti , 2010 På min MD-17 med samma problem var det bränslepumpen (matarpumpen). Kostade runt 1000-lappen har jag för mig. Igensatta filter på grund av skräp i tanken alternativt vatten är vanliga problem också men det med att den går till den blir riktigt varm är nog det förstnämnda. Även om det kan låta långsökt så är det sant :-) Lyssna med Marinspecialisten vid Pampas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser