jarb 78 Postad 25 Augusti , 2012 Jo, det mesta tyder på att båten är korrekt riggad. Så antingen fattas mos i motorn eller är nåt knas med skrovet. Det är fantastiskt lätt att dra sönder gängorna i oljepluggen och därför bör man låta den pluggen va. Man bör istället pumpa ur oljan via oljestickshålet, det blir dessutom mycket mindre slabb då. En sådan som på länken är mycket smutt. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja-och-Fett/Sugpump-36190/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 25 Augusti , 2012 Ja, jag återkommer i ärendet. Tack för all hjälp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 25 Augusti , 2012 Sån pump ska jag köpa, har också lite problem med min oljeplugg! :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 25 Augusti , 2012 Jarb-vad kan det vara för knas med skrovet? Vet du något exempel eller? Bara nyfiken :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Augusti , 2012 Att skrovet inte är rakt. Har man för bråttom med att få skrovet ur formen kan det inträffa. Väldigt ovanligt men det har hänt. Dock känner jag inte till nån Yamarin och det är helt klart det minst troliga av tänkbara orsaker. Men vi har ju i princip bekräftat att båten är rätt riggad även om Boeing-pilot inte är helt 100 på proppen. Taskigt med mat eller nåt annat knas med motorn som gjort att den tappat kraft är mycket troligare. Det kan ju även va värt att köra båten med en annan propp för att bekräfta att den inte är kass på nåt vis. Men firman som sålt båten kommer säkert lista ut vad som är knas o rätta till det. Men det är ju alltid kul o brainstorma om va det kan va. Du får inte lämna oss ovetande om lösningen sen Boeing-pilot :-) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 25 Augusti , 2012 Förresten, vad har du för förbrukning i liter per timme på fullt. 55 liter är vad den ska ta på max. Nu är flödesmätningen inte så exakt men skiljer det väsentligt kan det va en ledtråd va felet är. Tyvärr misstänker jag att mätningen baseseras på spridarnas öppningstid vilket gör att en reduktion i bränsleflödet ändå kommer ge \rätt\ förbrukning. Så just matbrist kanske inte märkas på siffrorna men saknas effekt av annan anledning kan det visa sej på förbrukningen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 September , 2012 Är lite nyfiken hur det har gått för dej Boengpilot..? Nåt nytt om den saknade farten i din båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 22 September , 2012 Hej! Jag ska lämna in båten till leverantören nu i veckan på lite höstfix mm. De ska då kolla upp den ordentligt. Återkommer i ämnet. Ha en trevlig helg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boeingpilot 0 Postad 19 Oktober , 2012 Hejsan alla glada! Har nu ett svar på mitt problem ang toppfarten, en slarvig montör monterade tydligen motorn i fel pinnhål.. Kan kvitta nu, jag passade på att byta in den till en 76a. Ha det bra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 20 Oktober , 2012 Klokt! Grattis till nya båten! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 23 September , 2014 Hej! Är det någon som har har en bild på ett dubbelbatterimontage på en Yamarin 65DC? Har gjort en sådan installation på min 64DC som jag sålde förra året, men är lite intresserad av hur det ser ut i 65:an. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 6 Oktober , 2014 Då har man varit i Finland och handlat en 65:a med den nya 225:an. Efter att ha missat en sådan båt i Sverige för några veckor sedan, fick jag åka över till vårat grannland. Nu blir det lite pyssel i vinter med montering av förbrukningsbatteri mm. Det satt en Raymarine e7D i den, så jag hopas att det är bra grejer. Sedan var det en färskvattenskran monterad vilket var en surprice samt en vattenskidstång (trodde jag inte fanns till denna båten) Men när jag ska ha den får jag nog köra med kapellgaraget öppet. Stereon verkar bra, men funkar bara ibland, så där blir det till att riva isär och se vad som kan vara fel. Är det någon mer gär som har FETX 225:an? tänkte kolla vilket hål du/ni har eran motor monterad. Det sitter en Saltwaterpropp på och om det är orginal för denna motor vet inte jag, hade en Black Steel på min förra F200:a //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 6 Oktober , 2014 En bild till... //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 13 Oktober , 2014 Då börjar operation installera förbrukningsbatteri. Om någon 65 ägare kan informera om batteriplacering, så vore det toppen. Jag väler just nu mellan 2st platser. Precis framför orginalbatteriet alternativt under förarstolen. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 12 December , 2014 Boatbruce- Grattis till nya båten! Sålde min 64 i sommar, men har nu fått sug på en nyare! Vad tror det blir för prestanda på 65:an? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 15 December , 2014 (redigerade) Boatbruce- Grattis till nya båten! Sålde min 64 i sommar, men har nu fått sug på en nyare! Vad tror det blir för prestanda på 65:an? Tjena mrplasma. Long time no see... Ja efter att ha sålt min 64:a med F200:an för att gå ner till en bowrider AMT 185BR så blev saknaden för stor. Det går i princip aldrig att byta ner sig och bli fullständigt nöjd. AMT´n var en mycket bra båt, men det varn ingen Yamarin som man kunde köra i hyfsat grov sjö utan att det blev stötigt. Jag bestämde mig i somras för att byta tillbaka och då till en 64:a igen, men efter att ha tittat närmare på 65:an, så har Yamarin rättat till det som jag tyckte var mindre bra på 64:an. Sedan tror jag mycket på den nya F225FETX som är på 4,2 liter istället. Det är dessutom samma block upp till 300hk. Missade en 65:a med denna kombinationen, med någon dag och blev ganska irriterad. Som tur var hittade jag en likadan i Finland, så det var bara att boka biljetter till färjan. Nu har jag börjat fixa lite och dragit en ny +kabel till förbrukningsbatteriet, får se bara var jag placerar det. Annars är allt tipp top, båten har endast gått 2 somrar. Vad det gäller toppfarten, så vet jag inte riktigt. Min 64:a hade jag uppe i 48knop som mest tror jag och när jag hade bottenmålat så gjorde den 46knop. Så vad 25hk extra gör är svårt att säga. gissar på att den gör 52knop nu och när jag bottenmålat, så kanske den toppar 50 eller strax under. Sedan vet vi både du och jag att propellern kan avgöra mycket. Det sitter en Satwater series II 19-T 15 1/4 på och om det är den bästa kombon vet jag inte. Vet inte om det är standardprop på den här typen av kombinationer. Fick in båten i mitt garage med 5cm marginal, lite flyt... Gott att kunna vara inne när man fixar inför sommaren. Vad kommer du sikta in dig på för ny båt? //BB Redigerad 15 December , 2014 av BoatBruce Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 15 December , 2014 Jo, sålde båten dagen före manna minnes bästa sommar och tänkte köpa husbil. Hör bara hur kul det låter! Nå, nu har frugan och jag funderat om vi ändå inte skall bli med båt igen. Först var jag inne på en Bow Rider, men måste säga att 64:an finns där i bakuvudet. Den båt + motor du köpt är precis vad man önskar, men de växer inte på träd. Kan det inte vara för lite stigning på din prop? Känner en som köpte ny 65:a och den nya 225:an som dig och har för mig att han hade 19" stigning. Den gick inte så fort. Har för mig att den bara gjorde 42 knop?! Han köpte dock 2 nya 21" i sommar och fick lite sprutt på ekipaget. Nu kommer jag inte ihåg hur fort den gick, men jag ska kolla med honom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 December , 2014 Jo, sålde båten dagen före manna minnes bästa sommar och tänkte köpa husbil. Hör bara hur kul det låter! Nå, nu har frugan och jag funderat om vi ändå inte skall bli med båt igen. Först var jag inne på en Bow Rider, men måste säga att 64:an finns där i bakuvudet. Den båt + motor du köpt är precis vad man önskar, men de växer inte på träd. Kan det inte vara för lite stigning på din prop? Känner en som köpte ny 65:a och den nya 225:an som dig och har för mig att han hade 19" stigning. Den gick inte så fort. Har för mig att den bara gjorde 42 knop?! Han köpte dock 2 nya 21" i sommar och fick lite sprutt på ekipaget. Nu kommer jag inte ihåg hur fort den gick, men jag ska kolla med honom. Kolla gärna med honom och återkom Tycker dock att det borde inte vara så fel. Men det kan kanske hända att förre ägaren köpte ny propp utan att ta reda på vad han skulle ha. Blir väl till att byta om det inte är rätt. Självklart måste du ha en 65:a med nya 225:an. Jag behöver någon att bolla idéer med. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 December , 2014 Googlade lite och hittade detta... Båt och motor enligt min kombination rekomenderas med 2st olika proppar. Jag läser det som att toppfarten är samma, men det känns lite konstigt att 19" och 21 " skulle ge samma prestanda. 19" känns aningen lite, hade 21" på min 64:a med F200:a //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrplasma 6 Postad 17 December , 2014 Snackat med ägaren till 65:an och när han köpte båten ny var motorn bestyckad med 19". Den kom upp i 44 knop och det var då jag sa åt honom att min 64:a med 200 hk gjorde 47-48 knop. Han köpte då 21" orginal Yamaha (han minns inte övriga data) från Yamaha Center. Nu gör den 48 knop. Den är bottenmålad och han har nog allt som går att montera in i Yamarinen. Känner även en till som har en 65:a med samma motor som vi hade, alltså 200 hk. Han fick upp den med black steel 21" 42 knop, bytte till samma som jag hade, å nu gör den ca 45 knop. Dock kanske motorn måste hissas. Ja du, de int lätt detta! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 18 December , 2014 Bra info mrplasma! Kolla gärna upp exakt vilken propp han köpte, så vet jag förutsättningarna. Den båten som jag missade i Sverige hade hydraulisk motorhiss, något som jag har funderat på att montera. på så sätt får man en optimal höjdplacering på motorn beroende på förutsättningarna. CMC heter märket. Det här med båtar och tillbehör kan kosta hur mycket som helst. En bracket och ny propp landar på 20k. Min båt saknar även trimplan, så det är också något jag måste överväga. Dyrt, men det är roligt och det är det viktigaste. Du får se till att handla så vi kan testa ihop. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silverfox 2 Postad 25 Maj , 2015 Boatbruce- Grattis till nya båten! Sålde min 64 i sommar, men har nu fått sug på en nyare! Vad tror det blir för prestanda på 65:an? Tjena mrplasma. Long time no see... Ja efter att ha sålt min 64:a med F200:an för att gå ner till en bowrider AMT 185BR så blev saknaden för stor. Det går i princip aldrig att byta ner sig och bli fullständigt nöjd. AMT´n var en mycket bra båt, men det varn ingen Yamarin som man kunde köra i hyfsat grov sjö utan att det blev stötigt. Jag bestämde mig i somras för att byta tillbaka och då till en 64:a igen, men efter att ha tittat närmare på 65:an, så har Yamarin rättat till det som jag tyckte var mindre bra på 64:an. Sedan tror jag mycket på den nya F225FETX som är på 4,2 liter istället. Det är dessutom samma block upp till 300hk. Missade en 65:a med denna kombinationen, med någon dag och blev ganska irriterad. Som tur var hittade jag en likadan i Finland, så det var bara att boka biljetter till färjan. Nu har jag börjat fixa lite och dragit en ny +kabel till förbrukningsbatteriet, får se bara var jag placerar det. Annars är allt tipp top, båten har endast gått 2 somrar. Vad det gäller toppfarten, så vet jag inte riktigt. Min 64:a hade jag uppe i 48knop som mest tror jag och när jag hade bottenmålat så gjorde den 46knop. Så vad 25hk extra gör är svårt att säga. gissar på att den gör 52knop nu och när jag bottenmålat, så kanske den toppar 50 eller strax under. Sedan vet vi både du och jag att propellern kan avgöra mycket. Det sitter en Satwater series II 19-T 15 1/4 på och om det är den bästa kombon vet jag inte. Vet inte om det är standardprop på den här typen av kombinationer. Fick in båten i mitt garage med 5cm marginal, lite flyt... Gott att kunna vara inne när man fixar inför sommaren. Vad kommer du sikta in dig på för ny båt? //BB Hej! Har också en 65:a med f225f. Dubbla batterier med det extra monterat framför det originalmonterade, men det har du ju förstås redan monterat, var länge sedan jag var inne här på forumet ;(. Har också "command link plus" eller vad Jarb kallade det nya instrumentet, 6Y9 eller nåt sånt tror jag kallas med. Kul att kunna välja lite layout, vad och hur det skall visas. Det jag inte fick till var kalibreringen av tanken. Staplarna som visar fullt och tomt verkar funka bra och stämma med nivån i tanken men fick inte till det i övrigt då den oftast blinkar för tomt där återstående liter skall visas. Måste man kalibrera varje gång man tankat eller hur funkar det. Fanns ju tre olika mätartyper vill jag minnas från ifjol att välja bland, förutom enhet liter, gallon osv. Har du fått det att funka? Med vänlig hälsning / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 26 Maj , 2015 Boatbruce- Grattis till nya båten! Sålde min 64 i sommar, men har nu fått sug på en nyare! Vad tror det blir för prestanda på 65:an? Tjena mrplasma. Long time no see... Ja efter att ha sålt min 64:a med F200:an för att gå ner till en bowrider AMT 185BR så blev saknaden för stor. Det går i princip aldrig att byta ner sig och bli fullständigt nöjd. AMT´n var en mycket bra båt, men det varn ingen Yamarin som man kunde köra i hyfsat grov sjö utan att det blev stötigt. Jag bestämde mig i somras för att byta tillbaka och då till en 64:a igen, men efter att ha tittat närmare på 65:an, så har Yamarin rättat till det som jag tyckte var mindre bra på 64:an. Sedan tror jag mycket på den nya F225FETX som är på 4,2 liter istället. Det är dessutom samma block upp till 300hk. Missade en 65:a med denna kombinationen, med någon dag och blev ganska irriterad. Som tur var hittade jag en likadan i Finland, så det var bara att boka biljetter till färjan. Nu har jag börjat fixa lite och dragit en ny +kabel till förbrukningsbatteriet, får se bara var jag placerar det. Annars är allt tipp top, båten har endast gått 2 somrar. Vad det gäller toppfarten, så vet jag inte riktigt. Min 64:a hade jag uppe i 48knop som mest tror jag och när jag hade bottenmålat så gjorde den 46knop. Så vad 25hk extra gör är svårt att säga. gissar på att den gör 52knop nu och när jag bottenmålat, så kanske den toppar 50 eller strax under. Sedan vet vi både du och jag att propellern kan avgöra mycket. Det sitter en Satwater series II 19-T 15 1/4 på och om det är den bästa kombon vet jag inte. Vet inte om det är standardprop på den här typen av kombinationer. Fick in båten i mitt garage med 5cm marginal, lite flyt... Gott att kunna vara inne när man fixar inför sommaren. Vad kommer du sikta in dig på för ny båt? //BB Hej! Har också en 65:a med f225f. Dubbla batterier med det extra monterat framför det originalmonterade, men det har du ju förstås redan monterat, var länge sedan jag var inne här på forumet ;(. Har också "command link plus" eller vad Jarb kallade det nya instrumentet, 6Y9 eller nåt sånt tror jag kallas med. Kul att kunna välja lite layout, vad och hur det skall visas. Det jag inte fick till var kalibreringen av tanken. Staplarna som visar fullt och tomt verkar funka bra och stämma med nivån i tanken men fick inte till det i övrigt då den oftast blinkar för tomt där återstående liter skall visas. Måste man kalibrera varje gång man tankat eller hur funkar det. Fanns ju tre olika mätartyper vill jag minnas från ifjol att välja bland, förutom enhet liter, gallon osv. Har du fått det att funka? Med vänlig hälsning / Håkan Hej Håkan. Förbrukningsbatteriet är redan monterat och det på samma ställe som ditt är. Jag har inte full koll på hur mitt command link plus är inställt. Det finns väl någon manual till det tror jag, inget jag fick med dock. Mitt lås till dörren har däremot ramlat i bitar, så det måste jag kolla upp om det går få tag i ett nytt. Jag har fått lufta hydraulstyrningen däremot, inte roligt med luft i systemet. Tur att man känner en duktig Yamaha mekaniker som har en hydraul-luftare. Det som jag klurar på mest just nu är min plotter Raymarine e7D. Får nog snart ta fram manualen, är dock en person som undviker läsa manualer. Känner dock att den är rätt avancerad. Min stålpropeller funkar bra och med 5 personer i båten har jag varit uppe i 47 knop, då är båten bottenmålad. Har en Saltwater II på (19") och tycker nog att det borde suttit en 21" på. Hade 21" på min 64DC och bestyckad med en F200 F225F borde inte ha lägre stigning. Vad har du på din? Vad toppar den? Annars är det ett drömekipage. Motorn går otroligt fint. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silverfox 2 Postad 26 Maj , 2015 Hej! Ja luftat styrningen har jag med fått göra, lite problem med att få tätt vid korken på flaskan så skall göra om det lite seriösare senare. hydraulluftare lät ju som en bra grej. blev lite föör söligt . Är ganska säker på att jag har en 21" av samma modell som du.. ( skall ner och fota siffrorna vid tillfälle) Min gör nog ung som din, har fått upp den i 49 gps knop men då ensam, tycker dock att det skulle passa med lite mindre prop/stigning då den varvar ca 5300-5400 på topp och de flesta tycker väl att man bör ligga närmare max vad jag förstått men... va tusan, går ju och chippa isåfall Med vänlig hälsning/ Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silverfox 2 Postad 26 Maj , 2015 Jo, sålde båten dagen före manna minnes bästa sommar och tänkte köpa husbil. Hör bara hur kul det låter! Nå, nu har frugan och jag funderat om vi ändå inte skall bli med båt igen. Först var jag inne på en Bow Rider, men måste säga att 64:an finns där i bakuvudet. Den båt + motor du köpt är precis vad man önskar, men de växer inte på träd. Kan det inte vara för lite stigning på din prop? Känner en som köpte ny 65:a och den nya 225:an som dig och har för mig att han hade 19" stigning. Den gick inte så fort. Har för mig att den bara gjorde 42 knop?! Han köpte dock 2 nya 21" i sommar och fick lite sprutt på ekipaget. Nu kommer jag inte ihåg hur fort den gick, men jag ska kolla med honom. Kolla gärna med honom och återkom Tycker dock att det borde inte vara så fel. Men det kan kanske hända att förre ägaren köpte ny propp utan att ta reda på vad han skulle ha. Blir väl till att byta om det inte är rätt. Självklart måste du ha en 65:a med nya 225:an. Jag behöver någon att bolla idéer med. //BB Så här ser beteckningen ut på min .,När jag bytte upp mig till nuvarande båt från en silver fox med Mercury 50 hp så tyckte jag skvallerstrålen på yamman var väldigt svag i jämförelse och blev lite orolig. Dock har den ju aldrig gått varm eller så och fick höra att Yamaha skall strålen ofta se klenare ut men sakna betydelse. Hur är det på din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 Maj , 2015 Hej! Ja luftat styrningen har jag med fått göra, lite problem med att få tätt vid korken på flaskan så skall göra om det lite seriösare senare. hydraulluftare lät ju som en bra grej. blev lite föör söligt . Är ganska säker på att jag har en 21" av samma modell som du.. ( skall ner och fota siffrorna vid tillfälle) Min gör nog ung som din, har fått upp den i 49 gps knop men då ensam, tycker dock att det skulle passa med lite mindre prop/stigning då den varvar ca 5300-5400 på topp och de flesta tycker väl att man bör ligga närmare max vad jag förstått men... va tusan, går ju och chippa isåfall Med vänlig hälsning/ Håkan Ja vill man så kan man få 300hk... Ska se vilket Maxvarv jag har, men vet att denna kombinationen säljs med två proppalternativ. Får se vad jag landar på för toppnotering. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 27 Maj , 2015 Jo, sålde båten dagen före manna minnes bästa sommar och tänkte köpa husbil. Hör bara hur kul det låter! Nå, nu har frugan och jag funderat om vi ändå inte skall bli med båt igen. Först var jag inne på en Bow Rider, men måste säga att 64:an finns där i bakuvudet. Den båt + motor du köpt är precis vad man önskar, men de växer inte på träd. Kan det inte vara för lite stigning på din prop? Känner en som köpte ny 65:a och den nya 225:an som dig och har för mig att han hade 19" stigning. Den gick inte så fort. Har för mig att den bara gjorde 42 knop?! Han köpte dock 2 nya 21" i sommar och fick lite sprutt på ekipaget. Nu kommer jag inte ihåg hur fort den gick, men jag ska kolla med honom. Kolla gärna med honom och återkom Tycker dock att det borde inte vara så fel. Men det kan kanske hända att förre ägaren köpte ny propp utan att ta reda på vad han skulle ha. Blir väl till att byta om det inte är rätt. Självklart måste du ha en 65:a med nya 225:an. Jag behöver någon att bolla idéer med. //BB Så här ser beteckningen ut på min .,När jag bytte upp mig till nuvarande båt från en silver fox med Mercury 50 hp så tyckte jag skvallerstrålen på yamman var väldigt svag i jämförelse och blev lite orolig. Dock har den ju aldrig gått varm eller så och fick höra att Yamaha skall strålen ofta se klenare ut men sakna betydelse. Hur är det på din motor. prop.jpg Vad det gäller skvallerstrålen, så är det nog som du beskriver, det är lite sämre tryck i den om man jämför med andra motorer. Tror dock att allt är ok. Min är en 2012:a uttagen i Aug 2012, så den har bara använts i 2,5 säsonger. Det jag inte har som många andra har är trimplan, Ska tydligen rekommenderas att montera det. Men jag själv upplever inte några problem utan. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Silverfox 2 Postad 27 Maj , 2015 Jo, sålde båten dagen före manna minnes bästa sommar och tänkte köpa husbil. Hör bara hur kul det låter! Nå, nu har frugan och jag funderat om vi ändå inte skall bli med båt igen. Först var jag inne på en Bow Rider, men måste säga att 64:an finns där i bakuvudet. Den båt + motor du köpt är precis vad man önskar, men de växer inte på träd. Kan det inte vara för lite stigning på din prop? Känner en som köpte ny 65:a och den nya 225:an som dig och har för mig att han hade 19" stigning. Den gick inte så fort. Har för mig att den bara gjorde 42 knop?! Han köpte dock 2 nya 21" i sommar och fick lite sprutt på ekipaget. Nu kommer jag inte ihåg hur fort den gick, men jag ska kolla med honom. Kolla gärna med honom och återkom Tycker dock att det borde inte vara så fel. Men det kan kanske hända att förre ägaren köpte ny propp utan att ta reda på vad han skulle ha. Blir väl till att byta om det inte är rätt. Självklart måste du ha en 65:a med nya 225:an. Jag behöver någon att bolla idéer med. //BB Så här ser beteckningen ut på min .,När jag bytte upp mig till nuvarande båt från en silver fox med Mercury 50 hp så tyckte jag skvallerstrålen på yamman var väldigt svag i jämförelse och blev lite orolig. Dock har den ju aldrig gått varm eller så och fick höra att Yamaha skall strålen ofta se klenare ut men sakna betydelse. Hur är det på din motor. prop.jpg Vad det gäller skvallerstrålen, så är det nog som du beskriver, det är lite sämre tryck i den om man jämför med andra motorer. Tror dock att allt är ok. Min är en 2012:a uttagen i Aug 2012, så den har bara använts i 2,5 säsonger. Det jag inte har som många andra har är trimplan, Ska tydligen rekommenderas att montera det. Men jag själv upplever inte några problem utan. //BB OK! har en 2012 jag med. Kanske att 14,5 x 21 skulle vara perfekt prop. jag har 15x21 men den är ju hur stark som helst och går kanonfint o lugnt i 25-30 knop så det får vara ok för mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 14 September , 2015 Nu är det slutåkt för i år. Blir till att göra en lista på vad som ska göras innan nästa säsong. //BB 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser